بازدید 8356

فک خزری در تور صیادان تلف شد

رییس محیط زیست بندرترکمن از تحویل لاشه یک فُک خزری به این اداره خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های اولیه گرفتار شدن در تور صیادان باعث خفگی این فک شده است.
کد خبر: ۴۹۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 04 May 2015
رییس محیط زیست بندرترکمن از تحویل لاشه یک فُک خزری به این اداره خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های اولیه گرفتار شدن در تور صیادان باعث خفگی این فک شده است.

به گزارش ایسنا، علی بیانی روز دوشنبه اظهار کرد: در پی اطلاع افراد محلی به این اداره در خصوص لاشه یک فُک خزری در منطقه صیدگاهی فرید پاک (بندرترکمن)، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی کشور هلند در ایران به محل عزیمت و این فک را به اداره محیط زیست بندرترکمن منتقل کرد.

وی اضافه کرد: این فک ماده و حدود 6 ساله بوده و بدلیل خفگی تلف شده است.

بیانی با بیان اینکه این اولین لاشه فُک خزری در سال میلادی جاری است، افزود: این فک پس از انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی بندر ترکمن و انجام بیومتری و بررسی‌های اولیه ، جهت استفاده در مطالعات علمی و مورفولوژی در مجامع دانشگاهی و آموزشی مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت.

رییس اداره محیط زیست بندرترکمن اضافه کرد: فُک خزری تنها گونه پستاندار دریایی خزر است که جمعیت آن بدلیل صید بی رویه این گونه با ارزش در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه جنوب خزر و در محدوه استان های شمالی ایران موردی از شکار و صید این گونه گزارش نشده است.

بیانی همچنین از تحویل یک قطعه پرنده شکاری از نوع قرقی به این اداره خبر داد.

با نزدیک شدن به اوسط بهار حضور و مشاهده انواع پرندگان شکاری در زیستگاه‌های شهرستان ترکمن افزایش می یابد.

در سال‌های اخیر اقدامات تشویقی و ترغیبی موثری جهت رها سازی فک‌های گرفتار در تور ماهیگیران صورت پذیرفته که رهاسازی چندفُک خزری در سال گذشته از اهم اقدامات مشترک نماینده مرکز تحقیقات هلند و واحد محیط زیست دریایی اداره محیط زیست شهرستان ترکمن بود.

گروه امداد و نجات فک خزر، در سال 1389 با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی در کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع بکار کرد.

این گروه در بدو امر توسط تعدادی از افراد علاقه مند اداره می‌شد، افراد این مجموعه زیرنظر مرکزی در کشور هلند و ایران آموزش دیده و آمادگی لازم را برای انجام عملیات امداد و نجات کسب کردند.

رهایی فک‌های آسیب دیده و گرفتار شده در تورهای صیادی، درمان حیوانات بیمار، ثبت اطلاعات مربوط به فک‌های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و همچنین کالبدگشایی، جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر، از دیگر فعالیت‌های این گروه است.

فُک خزری (نام علمی: Pusa caspica) یکی از پستانداران کمیاب آب زی دنیا بوده که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می‌کند.

این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فُک خزری به طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک به شمار می رود.

ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند، فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها جانورانی با ارزش هستند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی