بازدید 1973

کارتر: حمله آمریکا به عراق اشتباه بود

کد خبر: ۴۹۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 04 May 2015
جیمی کارتر رئیس جمهوری سابق آمریکا حمله آمریکا به عراق را اشتباه فاحشی دانست واظهار امیدواری کرد: این اشتباه را دیگران تکرار نکنند.

به گزارش «تابناک»، کارتر که روز گذشته وارد رام الله شد با اشاره به تمایل خود به سفر به غزه پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به آن که به دلیل شرایط امنیتی از آن جلوگیری به عمل آمد گفت : من در جدیت سیاستمداران اسرائیلی برای تحقق صلح در خاورمیانه شک دارم.

وی در گفت وگو با شبکه خبری اسکای نیوز افزود: ما نسبت به سختی وضعیت انسانی غزه بسیار نگرانیم زیرا بیش از 20 هزار خانه در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به آن ویران شد وبیش از دو میلیون تن از ساده ترین حقوق بشری محروم ماندند.

وی با تاکید بر انجام اقدامات عملی برای تحقق صلح وحقوق بشر که از مهمترین نیازهای انسان است بار دیگر جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد.

کارتر همچنین بحران سوریه را فاجعه انسانی خواند وگفت: من اعتقاد ندارم که آمریکا در جنگ با داعش پیشتاز باشد، این مردم سوریه وعراق هستند که بهای جنایت های تروریست های داعش را می پردازند.

جیمی کارتر با اشاره به اوضاع خونبار یمن اظهار امیدواری کرد: صلح و ثبات به سوریه بازگردد زیرا گروه تروریستی القاعده تنها سود برنده اصلی این درگیری ها است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: امیدوارم توافق نهایی گروه 1+5 با ایران تا پایان ژوئن ( خرداد) صورت پذیرد.

رییس جمهوری اسبق آمریکا که بعنوان رییس گروه بین المللی 'حکما' که روز گذشته به رام الله رفته است، از 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

روزنامه 'جروزالم پست' چاپ فلسطین اشغالی، کارتر با انتقاد از نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو مخالف راه حل تشکیل دو دولت است.

رییس جمهوری اواخر دهه 1970 آمریکا، در انتقاد از نتانیاهو وی را فردی دانست که با خواسته روسای جمهوری گذشته آمریکا برای پایان بخشیدن به بحران در سرزمین های اشغالی مخالفت می ورزد.

کارتر در کنفرانسی خبری در بیت المقدس گفت: باور ندارم نخست وزیر نتانیاهو تمایلی به هدف تمام روسای جمهوری و وزرای خارجه آمریکا که خواهان راه حل دو دولت هستند، داشته باشد.

کارتر افزود: به نظرم وی (نتانیاهو) این قضیه را در جریان مبارزات انتخاباتی خود کاملا روشن ساخت، تا زمانی که سر کار است، راه حل دو دولت در کار نخواهد بود و درنتیجه دولت فلسطینی نیز نخواهد بود.

کارتر درباره کشمکش بین باراک اوباما و نتانیاهو گفت که وی این مساله را چندان جدی نمی بیند، چرا که دو طرف در دیدگاه و فهم برای رسیدن به صلح دچار اختلاف هستند.

وی افزود: اوباما سیاست هایی را دنبال می کند که هر رییس جمهوری دیگر آمریکا آنچنان که من نیز انجام دادم، دنبال می کند.

کارتر در ادامه انتقادهای خود از نتانیاهو گفت: باور راسخ دارم و تصور می کنم بسیاری از آمریکایی ها نیز با من موافقند که نتانیاهو نه اکنون بلکه هرگز، به راه حل دو دولت و همزیستی صلح آمیز بین فلسطینی ها و اسراییل، باور نداشته است.

جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا بین سال های 1977تا 1981 میلادی، و رییس کنونی گروه بین المللی ' حکما' روز گذشته ( شنبه ) در رام الله با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار آخرین تحولات فلسطین و مذاکرات سازش و همچنین بی توجهی طرف صهیونیستی به قوانین و معاهدات بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارتر ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر انتخابات سراسری در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اشغالی برگزار شود، زیرا این مساله برای فلسطینیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گروه بین المللی حکما در سال 2007 میلادی بر اساس طرح پیشنهادی نلسون ماندلا رییس جمهوری پیشین و فقید آفریقای جنوبی تشکیل شد.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها