بازدید 7189

ثبت 19 طلاق در هر ساعت

رییس انجمن مددکاری ایران گفت: هم اکنون سر ریز مشکلات در دیگر حوزه‌ها به سمت حوزه اجتماعی آمده و این حوزه در کشور دچار بیماری مزمن است.
کد خبر: ۴۹۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 04 May 2015
رییس انجمن مددکاری ایران گفت: هم اکنون سر ریز مشکلات در دیگر حوزه‌ها به سمت حوزه اجتماعی آمده و این حوزه در کشور دچار بیماری مزمن است.

به گزارش ایسنا، سید حسن موسوی چلک در همایش تجلیل از مددکاران استان اظهار کرد: در حوزه اجتماعی، کشور نیازمند مدیریت هوشمند، افزایش مشارکت و مسئولیت اجتماعی است که این دو امر نیز در جامعه نیازمند بستر سازی خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش مطالبه گری و پرسش گری در بحث تغییر نگاه به حوزه اجتماعی از اهمیت به سزایی برخوردار است که متاسفانه هم اکنون بیشتر در جامعه پاسخگو هستیم تا مطالبه‌گر هستیم.

موسوی افزود: نوع نگاه به مددکاری اجتماعی در دنیا به نگاه جامعه‌نگر با سیاست گذاری عمومی تغییر پیدا کرده است و تغییر حوزه اجتماعی با توسعه اجتماعی، توانمند سازی،رفاه ، پیشگیری از آسیب، مداخله در بحران و عدالت در اولویت است.

وی با بیان این که با رویکرد دولتی موجود در امور نمی‌توان مسائل اجتماعی را مدیریت کرد افزود: با توجه به این که مخالف تکنولوژی نبوده و نیمی از امور به وسیله اپراتور‌ها در حال انجام است، پیوست اجتماعی و فرهنگی این مهم وجود ندارد.

موسوی عنوان کرد: طرح‌های بسیاری همانند سهام عدالت، مسکن مهر و یارانه و دیگر موارد در کشور بدون توجه به تدوین پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی اجرا شد، بدون آن که پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن بررسی شود.

وی با اشاره به افزایش پرونده‌های قضایی در کشور گفت: براساس گزارش‌ها تعدادی ازدانش آموزان درگیر مواد مخدر بوده و حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در کشور معتاد هستند.

موسوی با ذکر این که وضعیت طلاق و ازدواج در کشور مساعد نیست خاطر نشان کرد: در کشور در هر یک ساعت 19 طلاق به ثبت می‌رسد.

وی یادآور شد: به رغم وجود شوراهای حل اختلاف، آمار ورودی زندان‌ها در کشور رقم قابل توجه‌ای بوده است و خشونت خانگی روند کاهشی نداشته و در حوزه فضای مجازی و مسائل اخلاقی مربوط به آن به شدت دچار مشکل شده‌ایم.

وی با بیان این که با تغییر نگاه‌های کوتاه مدت نیز امکان تغییر شرایط ،وجود نخواهد داشت،افزود: طی سال‌های اخیر نگاه واقع بینانه ای نداشته‌ایم و همواره نگاه سیاسی و امنیتی بر نگاه اجتماعی و فرهنگی غلبه کرده است.

موسوی با ذکر این که با همه تلاش‌های موجود در حوزه اجتماعی روند رو به جلویی نداشته‌ایم گفت: سن طلاق بالا نرفته و تعداد زنان سرپرست خانوار نیز به بیش از دو میلیون و 560 نفر در کشور رسیده است.

وی با بیان این که تعداد زنان سرپرست خانوار از سال 85 تا 90 در کشور رشد 53 درصدی داشته است افزود: در حوزه سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز دچار مشکل هستیم و هم اکنون یک هزار سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد.

موسوی با بیان این که طبق آمارها در حال حاضر 11 میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور از حداقل‌ترین خدمات عمومی، فرهنگی و اجتماعی محروم هستند عنوان کرد: حوزه اجتماعی حوزه آسیب پذیر بوده و نیازمند مدیریت هوشمند است.

وی با بیان این که امروزه آسیب‌های اجتماعی در اطراف خودمان بسیار است و شاید خود را به خواب زده‌ایم افزود: گسترش مواد مخدر، طلاق، وقوع قتل و جرائم مالی بیشتر به دلیل بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت در قبال دیگران است.

موسوی با ذکر این که نیازمند وجود حوزه اجتماعی با نشاط تری هستیم ادامه داد: در بحث اختلالات روانی روند رو به کاهشی نداشته‌ایم و گسترش مصرف مشروبات الکی و فضای مجازی همه دارای یک پیام هستند و آن این که مردم "شادی" می‌خواهند.

وی یادآور شد: براساس پژوهش ها ایران رتبه دوم را در میان کشورهای غمگین دارد، حال این که دارای ظرفیت‌های فراوانی برای خلق شادی‌های گروهی و نشاط در جامعه است.

موسوی با بیان این که در موضوع خلق شادی برنامه و مدیریت نداشته‌ایم افزود: در چنین وضعیتی مجبور به افزایش اورژانس اجتماعی و یا کلانتری‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در صورت حضور کمتر مردم در کلانتری‌ها و اورژانس‌های اجتماعی و مراجع قضایی به معنای این است که در حوزه اجتماعی و فرهنگی خوب عمل کرده‌ایم.

قائم مقام دادگستری خراسان‌شمالی نیز در این همایش اظهار کرد: در مسائل خانوادگی، مواد مخدر، اختلافات و درگیری‌ها و مسائل منافی عفت و منکراتی به شدت نیازمند پیشگیری از وقوع جرم و مددکاری هستیم.

میرعلم سیدی ادامه داد: بسیاری از افراد پس از وقوع جرم و تحمل محکومیت خود در جامعه رها شده و در برخی موارد از سوی خانواده‌ها طرد شده‌اند و چه بسا با این وضعیت معدن آسیب و انحراف ایجاد کنیم، بنابراین در این میان نقش مددکار بسیار مهم و غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به وجود خلاء در این بخش از امور، افزود: مددکار می‌تواند با دلسوزی و احساس مسئولیت در عمق جان افراد نفوذ کرده و به وی کمک کند.

سیدی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی 123، عنوان کرد: نباید به مسائل اجتماعی با دید هزینه‌ای نگاه کرد، بلکه نجات یک نفر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تدوام فعالیت اورژانس و یا افزایش آن سرمایه گذاری در زندگی اجتماعی افراد جامعه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر