بازدید 1447

قانون شوراها به بازنگری نیاز دارد

کد خبر: ۴۹۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 04 May 2015
نماینده شوش در مجلس گفت: شورا ظرفیت و قابلیت خوبی است که نمایندگان آن می​توانند خواسته​های مردم را به گوش مسئولان برسانند و نظر بدهند تا کارها خوب پیش رود اما متأسفانه واقعیت این است که کار شورا به شهرداری و دهیاری محدود شده است.

سید راضی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: یکی از برکات نظام اسلامی ما ورود مردم به حوزه نظارت بر اموری است که به دولت مرتبط است و یکی از نمودهای حضور مردم در این حوزه، فعالیت شوراها است که اعضای شورا همچون نمایندگان مجلس توسط آحاد مردم انتخاب می​شوند.

نماینده شوش افزود: کمک​های شایانی که شوراهای شهر و روستا می​توانند با حضور یافتن در کمیسیون​های مختلف، داشته باشند، کم دیده می​شود و به جای این‌که باری را بردارند، در جاهایی سربار شدند.

نوری اظهار کرد: شوراها باید در چارچوب قانونی که برای آن تعریف شده، در مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و درآمدزایی شهرداری​ها ورود کنند و وضعیت جامعه شهری را از تمام زوایا مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

وی ادامه داد: گرچه قدم​هایی در پیشبرد این مسایل برداشته شده ولی گام​های اساسی نبوده است. شوراها نباید از حرکت و پیشروی شهرداری​ها و دهیاری با نوع دخالت خود در امور، جلوگیری کنند.

نماینده شوش در مجلس گفت: در قانون به طور واضح مشخص شده که شوراها در چه حوزه​هایی باید نظارت داشته باشند و در صورت لزوم مداخله بر اساس قانون در امور مداخله کنند. اگر مداخله شوراها بر اساس قانون نباشد، ممکن است ناشی از این باشد که شرح وظایف خود را به گونه​ای دیگر تفسیر کرده​اند که موجب دخالت غیر اصولی آنها در امور اجرا شده است.

نوری افزود: در کل از مجموعه شوراها رضایت کاملی وجود ندارد و به نظر می​رسد قانون شوراها نیاز به بازنگری داشته باشد.

وی درباره دخالت شوراها در عزل و نصب​های شهرداری​ها، گفت: ورود اعضای شورا در عزل و نصب​ها در یک صورت لازم است و آن این که عزل و نصب​ها غیرقانوی باشند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چنانچه تخلفی در این صورت انجام شود، شورا به عنوان نهاد نظارتی بر امور شهرداری​ها می​تواند وارد عمل شود اما متأسفانه دخالت​هایی از سوی اعضا شورا در یک سری کارها مشاهده می​شود که موجب می​شود کارها اصولی پیش نرود.

نوری عنوان کرد: در نهایت اگر تخلفی از سوی شهرداری در عزل و نصب​ها رخ داد، شوراها نباید مستقیما وارد شوند و هیاهو کنند ایجاد چرا که با این اقدام از حرکت رو به جلوی یک مجموعه پویا جلوگیری می​کنند و خود شورا تبدیل به یک مانع برای حرکت شهرداری​ها شوند.

وی افزود: اگر اعضای شورا دلسوز مردم شهر خود باشند باید از منظر قانون به مسایل نگاه کنند و در چارچوب قانون مسایل را پیگیری کنند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی چارچوب قانونی کار شوراها مشخص باشد، نظم و انضباط در کارها ایجاد و امور کاملا نظام​مند می‌شوند و در نتیجه اختلاف و تنش نیز ایجاد نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل