بازدید 112283
آنچه درباره دوربین گوشی باید بدانید؛

چرا دوربین ۸ مگاپیکسل بهتر از ۱۶ مگاپیکسل است؟

کیفیت دوربین گوشی‌‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گوشی مناسب است. با پیشرفت فن‌آ‌وری دوربین‌‌های دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی چندرسانه‌ای همچون اینستاگرام، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دوربین گوشی‌شان تصاویر با کیفیتی ضبط کند؛ اما آیا همه چیز در «مگاپیکسل» خلاصه می‌‌شود؟
کد خبر: ۴۹۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 04 May 2015

چرا دوربین 8 مگاپیکسل بهتر از 16 مگاپیکسل است؟کیفیت دوربین گوشی‌‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گوشی مناسب است. با پیشرفت فن‌آ‌وری دوربین‌‌های دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی چندرسانه‌ای همچون اینستاگرام، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دوربین گوشی‌شان تصاویر با کیفیتی ضبط کند؛ اما آیا همه چیز در «مگاپیکسل» خلاصه می‌‌شود؟

به گزارش «تابناک»، مگاپیکسل، اصلی‌‌ترین روشی است که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای قانع کردن خریداران درباره کیفیت دوربین دستگاه مورد نظرشان به کار می‌گیرند و اینکه اغلب مردم هم تصور می‌کنند مگاپیکسل بالا‌تر به معنای کیفیت بهتر است، قابل درک است. در واقع، به لحاظ نظری هم پیکسل‌های بیشتر باید به تصاویر باکیفیت‌‌تر منجر شوند؛ اما آیا این تمام ماجراست؟

پیکسل‌ها بر توانایی سنسور دوربین در ضبط نور متکی هستند. هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، مب‌تواند پیکسل‌های بیشتری را پشتیبانی کند که اغلب به به تصاویر بهتر و شاداب‌تر منجر می‌شود؛ اما هرچه پیکسل‌های بیشتری به سنسور اضافه شوند، باید کوچک‌تر نیز شوند و هرچه پیکسل‌‌ها کوچک‌‌تر شوند، نور کمتری را می‌‌توانند ضبط کنند که این مسأله به تصاویری «نویز»‌دار و سایه‌دار منجر می‌شود که ‌شادابی لازم را ندارند.

عکس گرفته شده توسط گلکسی اس6

عکس گرفته شده توسط آیفون 6

یک راه برای غلبه کردن بر این مشکل، باز نگه داشتن طولانی‌‌تر دیافراگم دوربین است تا نور کافی جذب شود؛ اما این راه حل نیز با مشکل بلوری شدن تصویر و کاهش کیفیت آن، به ویژه در شرایط کم نور، همراه است؛ ضمن اینکه به جز LG G۴، گوشی‌های هوشمند امکان کنترل دیافراگم را ندارند.

در عین حال، اگر پیکسل‌ها خیلی بزرگ باشند هم لزوما تصویر حاصل شده به‌‌ همان اندازه باکیفیت نخواهد بود. این‌‌ همان مسأله‌ای است که در مورد دوربین ۴ اولتراپیکسل HTC ONE M۸ صادق است (۴ اولتراپیکسل در واقع دوربینی ۴ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی بزرگ‌تر از حد معمول است). تصاویر گرفته شده با چنین دوربینی معمولا به عکس‌های خوب «بوکه» (افکت مات در نواحی خارج از فوکوس، به خصوص در مورد پرتوهای نور) و نسبتا خوب در شرایط نور کم منجر می‌شود، ولی وضوح و شادابی عکس کاهش پیدا می‌کند، زیرا ۴ مگاپیکسل برای ضبط جزئیات دقیق‌تر ناکافی است. به همین دلیل نیز HTC اولتراپیکسل را کنار گذاشت و در HTC One M۹ از مگاپیکسل معمول استفاده کرد.

عکس گرفته شده توسط HTC One M8

به این ترتیب، سازندگان گوشی‌های هوشمند، مجبورند برای فراهم کردن یک دوربین خوب، ترکیبی مناسب از اندازه سنسور و پیکسل‌ها را در نظر بگیرند. برای نمونه، دوربین آیفون 6 دارای سنسور ۱/۲.‌۲ اینچ و ۸ مگاپیکسل است، در حالی که گلکسی اس6 سنسور بزرگ‌تر ۱/۱.‌۹ اینچ با ۱۶ مگاپیکسل دارد. به زبان ساده، هر دو گوشی دوربین‌‌هایی بسیار شبیه به هم دارند که از روش‌‌ها و اجزای متفاوتی برای دستیابی به نتیجه یکسان استفاده می‌کنند.

جزئیات دوربین آیفون 6

جزئیات دوربین سامسونگ گلکسی اس6


بنابراین‌ هنگام خرید گوشی هوشمند تنها به مگاپیکسل آن توجه نکنید و انتظار نداشته باشید دوربین ۱۲ مگاپیکسلی یک گوشی میان ­رده بهتر از دوربین ۸ مگاپیکسلی یک گوشی گران قیمت باشد. در واقع هر چقدر پول بدهید،‌‌ همان قدر عکس‌های باکیفیت خواهید داشت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲۴
چه فايده !
آخرش که نگفتين به چه عواملي توجه کنيم فقط گفتين تنها به مگاپيکسل توجه نکنين!!
بلاخره گرون بودن دلیل خوب بودن دوربین هست یا نه
کشوری که مردمش هیچ تفریحی نداشته باشند روز و روزگارشون به گوشی و خوردن می گذرونند
ما كه نفهميديم چي شد؟؟؟!!
گوشی من نوکیا6300 هستش اصلا پیکسل نداره
هر گردی گردو نیست.
سلام
تصحیح بشه: به به تصاویر
واقع هرچه قدر پول بدهید، همان قدر عکس های باکیفیت خواهید داشت. این چیه نوشتی خخخخخخ هر چقدر پول بدین همونقدر آش میخورین بود دیگه !
تصویر مزرعه خیلی زیبا بود آدرسشو بفرستین
اصلا خودتون متوجه شدین چی گفتین به نظرتون واقعا این جمله درسته؟
در واقع هرچه قدر پول بدهید، همان قدر عکس های باکیفیت خواهید داشت.
من که فکر نمی کنم مخصوصا در مورد گوشیها
تابناک شیطون...داری برای گوشی اپل آیفون6 تبلیغ میکنی...!!!
چون مگاپیکسلش کمتره
عواملی که کیفیت دوربین رو تعیین میکنن زیاد هستن که یکیش کیفیت قطعات هست . لنز و سنسور و پردازشگر هم کیفیتشون تو کیفیت عکس تاثیر میگذاره و یه مورد دیگه پارامترهاشون (پارامتر مثلا اندازه سنسور و تکنولوژی ساخت و همچنین عدد F که میزان باز بودن لنز است که هر چه عدد کوچکتر باشد لنز بازتر است و نور بیشتری به سنسور میرسد و تعداد و نوع عدسیهایی که در لنز استفاده میشود) .
یعنی نوکیا لومیا 1020 که دوربینش 40 مگا پیکسله کیفیت نداره!!! تابی بعضی وقتا حرفایی میزنیا@@
دوربین های ویندوز فون رو با اندروید مقایسه نکن تابی جون.
ی عکس یا نوکیا لومیا بنداز بعدا میفهمی عکاسی یعنی چی.

به هیچ عنوان حرفت رو قبول ندارم.
و بهتر از همه اینها، شرکت سونی در گوشی های سری زد، از لنز 1/2.3 و 20.7 مگاپیکسل استفاده نموده و هم تعداد پیکسل ها را به حداکثر رسانده و هم با بزرگ نمودن لنز، از کوچک شدن اندازه پیکسل ها جلوگیری کرده است و نتیجه آن ثبت تصاویر با کیفیت بالا و با نویز پایین شده است.
به نظر من بهترین گوشی برای عکاسی الی جی جی 3 هست که کیفیت عکس ان فوق العاده هست بعد اپل
بهترین گوشی میان رده هم هواوی هانر 3سی هست والسلام نامه تمام
برترین دوربین فعلا لومیا 1520 با 41 مگا پیکسل
بعدشم لومیا 1520 و 930 با 20 مگاپیکسل
کلن دوربینای لومیا چون از شرکت کارل زایس هستن کیفیت بعتری دارند
یه کلاس از بقیه دوربین موبایلها بالاترند
مگه پراید چند در میاد و چند میفروشنش به ما ؟ تازه بخای حساب کنی سایپا از اپل ظالم تره .
جالب بود. ممنون
سلام
استفاده از لنزهای خارجی، جبران نقص دوربین هایی با مگا پیکسل بالا رو میکنه؟
لطفا در خصصوص نحوه استفاده بهتر از این لنزها هم مطلب بزارید.
ممنون
اون که عکس دوربین آیفون 6 پلاسه!!!
اون که عکس دوربین آیفون 6 پلاسه!!!
چه نوشته بی محتوایی!
نتیجه گیریتون واقعا جالب بود:
"در واقع هرچقدر پول بدهید ..."
تابناک جان شماهم لطف کن به یه متخصص یکمی پول بده تا یه مقاله به درد بخور بنویسه.
به تاثیر بسیار مهم کیفیت لنز نپرداختید. لنز های Carl Zeis عالی هستند و به جز این یک شرکت دیگر فقط لنزهای خوبی دارد. بقیه ی لنزها کیفیک چندانی ندارند.
دلیل اصلی این مشکل در این است که با افزایش تعداد پیکسل در واقع ابعاد پیکسل ها کاهش یافته و در نهایت ابعاد پیکسل به طول موج نور مرئی نزدیک شده و موجب کاهش جذب فوتون های نور مرئی می شود.
وگرنه بر اساس استدلالی که در متن خبر آمده است، هر مقدار تعداد مگاپیکسل کاهش یابد، باید کیفیت بهتر شود!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی