بازدید 10036
۸
نرخ سلیقه‌ای برای آزمونی مشابه؛

۱۵۰ هزار تومان بدهید تا صلاحیتتان را بررسی کنیم!

اگر قائل به گرفتن هزینه هم باشیم، باز توجیهی ندارد برای یک آزمون مشابه، مبالغ متفاوت دریافت کرد؛ بنابراین، جا دارد که وزارت علوم ورود کرده و مصوبه‌ای برای کاهش و یکسان سازی هزینه‌های آزمون مصاحبه دکترا در نظر گیرد تا شائبه درآمدزایی از محل برگزاری این آزمون در دانشگاه‌ها از بین برود.
کد خبر: ۴۹۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰ 03 May 2015
از ۲۵ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان، وقتی نرخ یک آزمون در دانشگاه‌های مختلف این همه نوسان دارد، به نظر نمی‌رسد که اتفاقی طبیعی در حال وقوع باشد.

به گزارش «تابناک»، در حالی که نتایج آزمون دکترای ۹۴ مدتی است اعلام شده و برگزیدگان آزمون کتبی برای انجام آزمون مصاحبه مشخص شده‌اند، اخباری درباره این مرحله مخابره می‌شود که نشان ار آن دارد که هنوز همه  مشکلات ورودی به دوره دکترا رفع نشده است.

البته خوشبختانه مهم‌ترین مشکلی که آزمون مصاحبه این دوره در سال های گذشته به آن مبتلا بود، رفع شده، زیرا مسئولان وزارت علوم برای مقابله با برخوردهای سلیقه‌ای و هماهنگ نبودن چگونگی گزینش داوطلبان بر‌تر در دانشگاه‌های مختلف، آیین نامه‌ای تدارک دیده‌اند که دانشگاه‌ها موظف هستند نمره معرفی شدگان به مصاحبه دکترا را بر اساس آن تعیین و به سازمان سنجش آموزش کشور بفرستند.

این اتفاق از آن روی جالب توجه می‌شود که بدانیم در سال های گذشته، اتفاقاتی مانند رد کردن نمره صفر برای معرفی شدگان به مصاحبه دکترا در برخی دانشگاه‌ها ـ مانند تهران ـ رخ داده بود که با اعتراض شدید داوطلبان مواجه شده و نشانه آشکاری برای اعمال نفوذ دانشگاه‌ها در گزینش دانشجویان مورد نظر خودشان به حساب می‌آمد؛ بنابراین، می‌توان آیین نامه وزارت علوم برای این منظور را گامی بزرگ برای احقاق متقاضیان تحصیلات دوره دکترا برشمرد و ارج دانست؛ آیین نامه‌ای که در آن تلاش شده راه هر گونه اعمال نظرهای غیرمنصفانه بسته شده و حتی به همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی نیز پرداخته است.


اما هر چه این آیین نامه قابل توجه به نظر می‌رسد و جای تقدیر دارد، بی‌توجهی به مبلغی که دانشگاه‌ها برای برگزاری این آزمون می‌گیرند، جای سؤال خواهد داشت، زیرا می‌بینیم دانشگاه‌ها برای برگزاری این آزمونِ مشخص، مبالغ مختلفی از داوطلبان طلب می‌کنند؛ از ۲۵ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان!

این اختلاف در حالی خودنمایی می‌کند که به یاد می‌آوریم در سال های گذشته، اگر در نحوه ارزیابی کارنامه علمی برگزیدگان آزمون دکترا اشکالات مهم و اساسی به چشم می‌خورد، دست کم مسئولان وقت وزارت علوم به نرخ آزمون مصاحبه علمی دقت نموده و نرخ یکسانی برای این فرایند تعیین کرده بودند؛ نرخی که البته امثال دانشگاه تهران به ریاست دکتر رهبر قائل به اجرایش نبود.

اینکه چرا این نرخ نوساناتی تا این اندازه شدید را در دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد، یک مسأله است و اینکه آیا می‌توان تحصیلات دوره دکترا در دانشگاه‌های دولتی را ـ که از محل بیت المال اداره می‌شوند ـ منوط به پرداخت چنین مبالغی کرد، موضوعی دیگر، چون می‌دانیم اگر آزمونی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، ناشی از کمبودهایی است که نظام آموزش عالی در کشور با آن دست به گریبان است و نمی‌تواند به همه متقاضیان، خدمت رسانی کند.

بنابراین، اگر بگوییم دریافت مبلغ از متقاضیان تحصیل در دوره دکترای سراسری، آن هم از متقاضیانی که یک نوبت آزمون ورودی این دوره را گذرانده و از جمله برگزیدگان آن بوده‌اند، به خودی خود محل اشکال است، چه برسد که مبالغ آزمون را گزاف در نظر گرفته باشیم.

این در حالی است که اگر قائل به گرفتن هزینه هم باشیم، باز توجیهی ندارد که برای یک آزمون مشابه، مبالغ متفاوت دریافت کرد؛ بنابراین، جا دارد وزارت علوم ورود کرده و مصوبه‌ای برای کاهش و یکسان سازی هزینه‌های آزمون مصاحبه دکترا در نظر گیرد تا شائبه درآمدزایی از محل برگزاری این آزمون در دانشگاه‌ها از بین برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
این روال در همه جای دنیا من جمله آمریکا طبیعیه و هر دانشگاه نرخ خودش رو برای ارزیابی دانشجوها داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
آمریکا دیگه کنکور برگزار نمیکنه و هر کس علاقه مند باشه هزینه بررسی مدارکش رو می پردازه.
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
من فوق لیسانس و دکترا از انگلیس گرفتم ولی چنین پولی ندادم
سال گذشته هم وضع چندان متفاوت نبود. برای مثال برای بررسی صلاحیت و مصاحبه در دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، خواجه‌نصیر و علم و صنعت به ترتیب مبالغ 75000، 50000، 80000، 50000، 80000 و 40000 تومان از داوطلبان معرفی شده دریافت می‌شد. در بخش استعدادهای درخشان اوضاع از این هم عجیب‌تر بود و مثلاً دانشگاه تهران مبلغ 200000 تومان برای بررسی پرونده و صلاحیت دواطلبان دریافت می‌کرد.
ضمناً سال‌های گذشته نیز مواردی مشابه این آیین‌نامه وجود داشت، البته با ذکر این که لازم‌الاجرا نبودند. حال باید دید که دانشگاه‌ها (به‌ویژه دانشگاه‌های مشهور که نقش مهمی در کاهش وزن آزمون در پذیرش دوره دکتری داشتند) چه‌قدر خود را ملزم به اجرای این آیین‌نامه می‌دانند.
جالبه
جدول معادل سازی نمره انگلیسی برای iBT نمرات 81 تا 89 را ندارد!!
گرفتن پول خیلی عجیب نیست چون سالهاست سازمان سنجش برای برگزاری کنکورهای مختلف از داوطلبان پول می گیرد. اما مبلغ آن باید معقول باشد. برای دانشگاههای بزرگ هرچه مبلغ بالاتر باشد برای پرستیژ آنها زشت تر است. اگر برگزاری مصاحبه اینقدر برای انها پرهزینه است یعنی کارشان بهره وری کافی را ندارد. از طرف دیگر برای یک دانشگاه بزرگ هم زشت است که برای درآمدزایی چشمش به دست چند داوطلب دکترا باشد.
سلام،
متاسفانه من الان در 10 تا دانشگاه ثبت نام کردم برای بدون کنکور دکتری، 865000 تومان هزینه کردم، حالا آیا دعوت بشم به مصاحبه یا نه؟
واقعا دانشجو این همه پول داره؟ درآمد دانشگاه های دولتی باید یه جور تامین بشه دیگه...
شاید کل هزینه هر مصاحبه 10000 تومان هم نباشه اما واقعا این بی انصافیه...
از این که نظرهام رو منتشر نمیکنید ازتون شاکی ام. کاش اهمیت بیشتری به تایید نظرها می دادید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل