بازدید 86076
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

نماز جمعه ناتمام پس از سفر روحانی/ کشف سن عقلی اعضای شورای شهر تهران! / پول‌های شهرام جزایری که کثیف نبود!/ واکنش امام به ریش‌دار شدن همه تلویزیونی‌ها / حمله یک عضو پایداری به ناطق و لاریجانی / اعتراض به حضور هاشمی در دانشگاه / نقش شریفی‌نیا در خبر پناهندگی اکبر عبدی

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «تعبیر پناهیان از دعوت به ولایت»، «ماجرای وزارت خارجه‌ای که شعر حافظ را دوست نداشت!»، «سیاستمداران آمریکایی کدام کتاب ایرانی را توصیه می‌کنند؟» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۹۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 03 May 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علی مطهری در یک شهر دیگر هم تهدید شد

شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مشهد در واکنش به حضور علی مطهری در همایش بزرگداشت مقام معلم همراه با بررسی اندیشه‌های شهید مطهری نامه سرگشاده‌ای منتشر کرده که در پایان آن آمده: با توجه به سیر مواضعی که در سخنرانی‌های شما دنبال کردیم، چیزی جز بر هم زدن فضای دانشگاهی و تلاش برای دوقطبی کردن جامعه و دادن حیاتی دوباره به خودتان و آن ورشکستگان سیاسی یافت نکردیم و شما را فردی بی‌بصیرت و بازی خورده جریان قتنه آمریکایی اسراییلی می‌دانیم که در هر مکانی که حضور می‌یابید با سخرانی یک طرفه و دیکته شده و بدون فرصت به منتقدین و با تکرار مواضع عناصر ضد انقلاب و رسانه‌های معاند، شادی دشمنان قسم خورده نظام را رقم می‌زنید.

پیشنهاد می‌کنیم سفرتان به مشهد مقدس را لغو کنید که اگر غیر از این باشد و شما‌‌ همان مواضع را مطرح کنید، دانشجویان انقلابی مشهد ساکت نخواهند نشست.

حضور فرماندار دولت روحانی در سخنرانی احمدی‌نژاد


پس از چند روز تبلیغات وسیع در شهرهای مختلف استان مازندران به ویژه بابل، جمعه شب سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مقبره سعیدالعلمای بابل برگزار شد. این سخنرانی در حالی برگزار شد که فرمانداری بابل همه امکانات و شرایط را برای تبلیغات و برگزاری مراسم خوب فراهم کرده بود. این همراهی تا به آنجا بود که حتی بسیاری از مسوولان شهرستان بابل از جمله فرماندار و معاون استانداری مازندران در این مراسم، حضور داشتند. یک منبع مطلع به انتخاب گفته است: به جز مقامات مختلف فرمانداری، برخی فرمانداران و بخشداران که از دوره احمدی‌نژاد همچنان مشغول فعالیت هستند، در جلسه خصوصی با احمدی‌نژاد شرکت کردند. سایت خبری مازندنومه هم در گزارشی به این مسأله پرداخته و در بخشی از گزارش خود نوشته است: جدا از مسأله تبلیغات گسترده در سطح شهر، حضور فرماندار بابل و نماینده عالی دولت تدبیر و امید در این شهرستان در مجلس سخنرانی رئیس جمهوری سابق و شنیدن شعارهای ضد دولت و تکه پرانی‌های احمدی‌نژاد خطاب به دولت یازدهم، تعجب برانگیز بود.

پول‌های شهرام جزایری که کثیف نبود!


محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به این سوال که پول‌های اعطایی شهرام جزایری مصداق پول‌های کثیف است یا نه، گفته: خیر فرق می‌کند، شهرام جزایری پول چه کسی را برداشته است، آیا از جیب شما برداشته است، وی به هفتاد نفر پول داده است، اسم یک نفر را هزار بار می‌گوییم و اسم افرادی را که به صلاحمان نیست و دوست نداریم را نمی‌گوییم که نمی‌خواهم وارد این بحث شوم، پول اقتصادی متعلق به خودش در یک چهارچوب مشخص انجام می‌داده است.

کشف سن عقلی اعضای شورای شهر تهران! عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با دفاع از عملکرد شورای شهر دوره نخست تهران در توصیف وضعیت کنونی شورا، سن عقلی شورای شهر فعلی تهران را به ‌اندازه یک طفل شش ماهه عنوان کرد که باید به آن شیر داد.

غلامرضا انصاری به تسنیم گفت: ما دو پدیده نادر را در جمهوری اسلامی شاهد بوده‌ایم؛ یکی عزل وزیر امور خارجه در دولت احمدی‌نژاد در حین سفر و دیگری عزل معاون اداری و اجرایی شورا توسط کاشف احمدی‌نژاد یعنی آقای چمران و در شرایطی که شجاع‌پوریان در مکه بود. ما فکر می‌کردیم با توجه به اینکه جریان خطی وجود دارد برای این مسئولیت آدم دارند؛ اما متأسفانه یک سال گذشته و هنوز جانشینی برای وی تعیین نشده است. انصاری با بیان «از همین‌ جا کار شورای شهر را ارزیابی کنید که هنوز برای کارهای اصلی شورا و ساماندهی مسائل داخلی تا امروز انتصاب جدیدی برای این سمت نداشته‌ایم» خاطرنشان کرد: به حرف‌شنوی شهرداری از شورای شهر هم هیچ نمره‌ای نمی‌دهم. شورای شهر هیچ مدیریتی ندارد و منسجم نیست.

سعید جلیلی در راه انتخابات مجلسبه نظر می‌رسد پایداری‌ها بر جلیلی قبای ریاست مجلس را دوخته‌اند و می‌خواهند او را به کرسی ریاست مجلس بنشانند. سایت نامه نیوز در گزارشی با اشاره به توانایی‌ها و سابقه سیاسی سعید جلیلی مدعی شده جبهه پایداری قبای ریاست مجلس را بر قامت جلیلی دوخته و می‌خواهد او را به کرسی ریاست مجلس بنشانند.

آخرین انتقاد یک سردار از ظریف


سردار محمد باقرزاده مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با انتقاد از پیام تبریک محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به وزیر امور خارجه جدید آل سعود، گفت: اگر یکی از عزیزان آقای ظریف در یمن بود و خدای ناکرده توسط آل سعود‌ به شهادت می‌رسید، آیا باز هم به دلیل عرف دیپلماتیک چنین پیامی را صادر می‌کرد؟‌ آیا دستگاه دیپلماسی کشورمان در تشخیص عزت‌، حکمت و مصلحت ناتوان است‌؟ آیا مصالح انقلابی‌ کشورمان و عزت ملی و حکمت‌های اداره دستگاه دیپلماسی‌ کشورمان چنین اقتضا می‌کند‌ که برای جنایتکاران آل سعود پیام تبریک صادر کنیم؟ آن هم در شرایطی که مردم مظلوم یمن به جمهوری اسلامی ایران چشم امید بسته‌اند و هر روز ‌ده‌ها زن و کودک بیگناه و دیگر شهروندان یمنی در خاک‌و‌خون می‌غلتند.

واکنش امام به ریش‌دار شدن همه تلویزیونی‌ها


فاطمه طباطبایی عروس امام خمینی (ره) در بخشی از سخنانش در سومین گردهمایی مدرسین درس وصیت‌نامه امام خمینی (ره) گفته: «تمام کارهای امام (ره) با التزام به شریعت بود. به یاد دارم اوایل انقلاب در ماه رمضان، زمانی که آقای محمد هاشمی رئیس سازمان صداوسیما بود، چند روزی برنامه‌های صداوسیما تغییر کرده بود و امام (ره) به احمدآقا گفت به هاشمی بگویید چرا برنامه‌ها تغییر کرده است؟ آقای هاشمی گفت ما دو کار مهم انجام داده‌ایم که احترام به ماه رمضان بود، یعنی قبل از افطار ما موسیقی را پخش نمی‌کردیم و پس از افطار آن را پخش می‌کردیم. امام (ره) فرمودند اگر موسیقی حرام است، در کل ماه رمضان حرام است، چه قبل و چه بعد از افطار نباید آن را پخش کنید و اگر حرام نیست، چرا آن را قطع می‌کنید؟ ایشان اضافه کرد این عوام‌بازی‌ها چیست که در آورده‌اید؟» وی افزود: «دوباره پس از مدتی احمدآقا به رئیس وقت صداوسیما زنگ زد که امام (ره) با شما کار دارند. امام (ره) به ایشان فرمود برنامه‌ها چه تغییری کرده که همه افراد با ریش جلوی مردم می‌آیند، در صورتی که دو روز پیش این اتفاق نیفتاده بود. امام (ره) خیلی جدی گفتند این ریاکاری بد است. شما ریاکاری را ترویج می‌دهید. اگر آن‌ها باور به گذاشتن ریش و محاسن دارند، بگذارند بماند اما ظاهرسازی و ریاکاری در صداوسیما بد است».

تعبیر پناهیان از دعوت به ولایت


حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف گفته: ما از بی‌اخلاقی و بداخلاقی ضربه می‌خوریم و نمی‌توان گفت دعوت به اخلاق بد است؛ دعوت به اخلاق، امری لازم است امّا می‌گوییم تاکنون جواب نداده و نمی‌دهد و ما این را بر اساس یک کلان جهانی و تاریخی عرض می‌کنیم. اگر هم نتیجه داده، بسیار کم بوده است، مانند اینکه یک لیوان دوغ را داخل دریا بریزیم. ممکن است گفته شود دعوت به اخلاق در مقاطعی جواب داده، که باید گفت این جواب دادن عین جواب ندادن است.

پناهیان در ادامه، موضوع دعوت جایگزین را مورد بحث قرار داد و با تأکید بر اهمیّت مقوله «ولایت» در اسلام گفت: باید دعوت بر‌تر را پیدا کنیم تا اخلاق هم درست بشود. حکمت امر ولایت در دین ما این گونه است که همه امور دینی، از عبادت و تقوا گرفته تا مروت و نیکی و دعوت به امور خوب، همگی «فرع دعوت به ولایت» هستند. اگر شخصی بداخلاقی کرد امّا ولایت مدار بود، نباید خیلی بر او سخت بگیریم، چون بالاخره اخلاقش درست می‌شود.

من از آرزومندان تنفس در مکتب امام (ره) هستم نه هوادار احمدی‌نژاد


آقای قاسم صفایی‌نژاد که در بسته خبری روز دهم اردیبهشت ذیل خبر «اگر میکائیل احمدی‌نژاد باشد، آقاخان کیست؟» به عنوان چهره رسانه‌ای هوادار رئیس جمهور سابق از وی نام برده شده بود، در جوابیه‌ای برای تابناک نوشته؛

با عرض سلام و ادب

احتراما پیرو مطلب «بسته خبری ویژه» دهم اردیبهشت که بخشی از آن در مورد مطلب اینجانب بود، جوابیه زیر منتشر شود؛

یاسر عرفات اولین مهمان خارجی پس از انقلاب بود که محضر امام (ره) آمد. او پس از تعاریف فراوان از امام (ره)، گفت می‌خواهیم با تکیه بر شما، اسرائیل را نابود کنیم. پاسخ امام (ره) مانند همیشه درس‌های فراوانی داشت: «به من تکیه نکنید، به خداوند متعال تکیه کنید. محمدرضا هم به آمریکا تکیه کرد و عاقبتش این شد».

اینجانب نیز به عنوان یکی از آرزومندان تنفس در مکتب امام (ره)، هواداری از هیچ شخصی را جایز نمی‌دانم و عنوان «چهره رسانه‌ای هوادار احمدی‌نژاد» هم از نظر «چهره نبودن» بنده و هم از نظر «هوادار شخص خاصی نبودن» نادرست است.

شایسته است برابر قانون و در چهارچوب «ورع رسانه‌ای» این جوابیه درج شود.

هشدار در باره بی‌توجهی دولت به عدالت اجتماعی

فرشاد مؤمنی، مدیر مؤسسه دین و اقتصاد به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و شهادت آیت الله مطهری با موضوع «بازخوانی مسأله عدالت اجتماعی» به سخنرانی پرداخته و از جمله گفته: باید امیدوار باشیم که دولت محترم در آستانه تدوین برنامه ششم این بلوغ فکری را از خود نشان دهد که جست‌و‌جو کردن توسعه در دوره سال‌های برنامه ششم بدون اعتنا به عدالت اجتماعی، جست‌و‌جوی سراب بیشتر نخواهد بود. برای برقراری عدالت اجتماعی نیز علم محوری، تولید محوری و مهار زیاده خواهی‌های رانت خواران، ربا خواران و واسطه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

ماجرای وزارت خارجه‌ای که شعر حافظ را دوست نداشت!


پس از اشاره رئیس‌جمهور به شعری از حافظ و رابطه آن با سیاست خارجی که در روزهای اخیر خبرساز شده، احمد عزیزی سفیر سابق ایران در برلین در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشته: ساختمان جدید جمهوری اسلامی ایران در برلین زمانی احداث شد که من در جایگاه سفیر در برلین خدمت می‌کردم (سال‌های ١٣٨١- ١٣٧٧). با طرحی ملهم از ذات معماری ایرانی و در عین حال همساز و همخوان با الزامات و رنگ و لعاب محیط. بنا در دوران خدمت من به اتمام رسید. افتتاح آن اما در دوره خدمت سفیر محترم بعدی صورت گرفت. برای سردر این بنا فضایی مناسب نصب کتیبه‌ای که در واقع پیشانی سفارت بود و نمود هویت ایرانی و اسلامی آن، به طول شاید هفت متر در نظر گرفته شد. سفارش ساخت آن نیز در‌‌ همان زمان به هنرمند صاحب نام ایرانی استاد سیدمحمد احصایی داده شد که در حال حاضر شهرتی جهانی دارد و تابلوهای وی در حراج‌های معتبر بین المللی با قیمت‌های هزاران دلاری چکش می‌خورد و بی‌شک مایه آبروی هنر ایران است. برای محتوای این کتیبه با دوستانی صاحب نظر مشورت کردم و نهایتا پیشنهاد دوست قدیمی‌ام جناب دکتر احمد جلالی، که در آن هنگام سفیر کشورمان در دفتر یونسکو در پاریس بودند، نهایی شد.

همان کلام نغز و به واقع جهانشمول حافظ؛

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

با دوستان مروت، با دشمنان مدارا

عزیزی درباره سرنوشت تلخ این کتیبه نوشته: کتیبه ساخته و آماده نصب شد- سفال برجسته، با خط بنایی و شیوه خاص و زبانزد استاد، ترکیب خط و گرافیک، با لعاب زیبای سفید، آبی، فیروزه‌ای و طلایی و با بهره گیری از تکنیک و مهارت شاخص‌ترین سفال کاران کشورمان. داستان تلخ این نماد هویت بنای سفارت نیز از‌‌ همان جا آغاز می‌شود. محتوای کتیبه‌‌ همان ذات سیاست خارجی رئیس جمهورمان را می‌گویم اما ظاهرا به مذاق دوستان وزارت خارجه جناب احمدی‌نژاد خوش نیامده بود. هنرمند که برای نظارت بر نصب آن در برلین بار سفر بسته بود به وزارت خارجه خوانده و با هزار بهانه، پرسش و اما و اگر مواجه شد: چرا این شعر را انتخاب کرده‌اید؟! چه سنخیتی بین این شعر و سیاست ما وجود دارد؟! چرا حرف از تعامل با دشمنان زده‌اید؟ چرا از مدارا با آنان گفته‌اید؟! چرا و چرا... بهانه جویی‌ها ادامه یافت و ‌‌نهایت داستان این شد که این اثر برجسته هنری، که می‌توانست آبروی هنر کشورمان در یک پایتخت مهم اروپایی باشد راهی انبار شد و جای خالی آن بر پیشانی سفارت ماند و ماند و هنوز هم مانده است!

پرداخت «کوپن» مشاوره و طلاق به نیازمندان


مهدی میرمحمدصادقی رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت «یاری‌برگ مشاوره» به افراد نیازمند خبر داده و گفته: افرادی که نیازمند دریافت مشاوره بوده اما قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی و پس از تأیید مددکار «یاری‌برگ» مشاوره دریافت کنند.

به گفته میرمحمدصادقی در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاصی سازمان بهزیستی کشور به یاری برگ‌های طلاق بوده است.

آمریکایی‌ها به ایران قول آتش‌بس در یمن را داده بودند


محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس درباره تحولات اخیر یمن به روزنامه شهروند گفته: قرار بود آتش‌بس صورت بگیرد و حملات عربستان به یمن متوقف شود. نه‌ تنها این‌طور نشد بلکه شورای امنیت هم وارد شد و با صدور قطعنامه شرایط را بد‌تر کرد. آمریکایی‌ها قول داده بودند که آتش‌بس برقرار خواهد شد اما عمل نکردند. به‌هرحال حالا استراتژی آمریکا در منطقه روشن است اما جمهوری اسلامی همزمان باید همه گزینه‌ها را مدنظر داشته باشد. ما باید راهکارهای دیپلماتیک را در نظر بگیریم تا ملت یمن را از وضعیتی که عربستان ایجاد کرده خارج کنیم.

نماز جماعتی که فرادا اقامه شد!


ظهر جمعه در جایگاه نماز جمعه شهر لار، زمانی که امام جمعه این شهر در خطبه‌های دوم به سفر رییس جمهور به استان فارس اشاره کرد، عده‌ای از نمازگزاران شعارهایی تند و اعتراضی را در رابطه به سفر رئیس جمهور و بی‌توجهی به لارستان سر دادند. خبرنگار صبح شیراز در گزارش خود مدعی شده است پس از اقامه نماز جمعه، چند نمازگزار در مقابل جایگاه خطیب رفته و با صدایی رسا به روشنگری دربارهٔ بی‌توجهی به لارستان در سفر رئیس جمهور پرداختند. یکی از معترضان با اعلام اینکه در جلسه وزیر بهداشت حضور داشته و بابیان اینکه وزیر بهداشت به ما اعلام کرد که مسئولان شما بی‌عرضه بودند گفت: وزیر راست گفته، مسئولین بی‌عرضه هستند و ما خیران ساخت دانشگاه علوم پزشکی از امروز کار را تعطیل کرده‌ایم، چرا که دانشگاهی در کار نیست که ما ساختمانش را بسازیم. با صحبت‌های تند این افراد بقیه نمازگزاران تحریک شده و با شعارهای پی در پی ضمن تأیید این صحبت‌ها، صفوف نماز را به هم زده و به پا خاستند. این اقدام باعث شد که مسئولین امر، میکروفن افراد معترض را قطع کرده و مقدمات اقامه نماز عصر را فراهم کنند. معترضین با پرتاب میکروفن به جایگاه نسبت به بی‌تفاوتی مسئولین به اعتراضشان واکنش نشان دادند.

واکنش به حرکت حیوان دوستانه پلیس

بهروز بهزادی روزنامه نگار در صفحه فیسبوک خود نوشت: پنجشنبه در ساعت ۱۱ شب سگی را دیدم که می‌خواست از عرض یکی از خیابان‌های شمالی شهر در یک چهار راه فرعی عبور کند و نمی‌توانست. هر بار جلو می‌آمد ماشینی سر می‌رسید و سگ ناچار عقب می‌رفت. من با ماشینم در آن چهارراه ناظر این حرکت بودم و دلم برای سگ بیچاره می‌سوخت. تا اینکه با صحنهٔ جالبی روبه رو شدم. یکی از دو پلیس راهنمایی و رانندگی حاضر در چهار راه چراغ را قرمز کرد و پلیس دیگر سگ را به آن سوی چهار راه مشایعت کرد. برای من دیدن این صحنه بسیار جالب بود و فهمیدم که ملت ایران خود راه توسعه یافتگی را برگزیده است. در ضمن به این دلیل نشانی دقیق ندادم که نگران بودم شاید کسانی با طرز تفکری متفاوت که در شهر سگ کشی می‌کنند، متعرض این دو پلیس شوند. دیگر اینکه امیدوارم این نوشته من را آن دو پلیس بخوانند و بدانند کسانی هستند که کار آن‌ها را می‌ستایند.

هزینه‌های دفتر احمدی‌نژاد از کجا تأمین می‌شود؟


میرتاج الدینی معاون پارلمانی سابق محمود احمدی‌نژاد درباره جلسات ساختمان ولنجک گفت: «ساختمان ولنجک دفتر رئیس‌جمهور سابق است و آقای احمدی‌نژاد هم رئیس‌جمهور سابق هستند. مسئولان سیاسی وقتی دوره خدمتشان تمام شد چه کار باید بکنند؟ باید بروند خانه‌نشین بشوند و هیچ کاری نکنند؟ در خارج این طور نیست، رؤسای‌جمهور دفتر دارند و برخی برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند. ساختمان ولنجک هم دفتر رئیس‌جمهور سابق است و برخی دیدار‌های سیاسی با اعضای کابینه و برخی دیدار‌هایی که افراد علاقه‌مند هستند انجام می‌شود».

به نوشته شرق میرتاج‌الدینی همچنین درباره محل تأمین هزینه‌های این ساختمان و ساختمان جنت‌آباد که تحت عنوان دانشگاه ایرانیان به فعالیت مشغول است و از سوی برخی نمایندگان مجلس، ابهاماتی درباره محل تأمین هزینه‌های آن مطرح شده، گفت: «من تنها جایی که می‌شناسم دفتر ولنجک است. دفتر رئیس‌جمهور سابق و از نظر ساختاری دفتر رئیس‌جمهور سابق ردیف مشخص در بودجه نهاد ریاست‌جمهوری دارد». این در حالی است که پیش از این اما عوض حیدرپور، نماینده شهرضا، گفته بود که ردیفی برای این هزینه‌ها در بودجه وجود ندارد و باید مشخص شود هزینه‌های این دفا‌تر از کجا تأمین می‌شود.

نقش شریفی نیا در خبر پناهندگی اکبر عبدی


اکبر عبدی درخصوص شایعاتی که اخیرا درباره پناهنده شدن او در کشور ترکیه در فضای رسانه‌ای پخش شده بود، بیان کرد: من هیچ‌ کجا ساکن نشدم، برای استراحت رفته بودم. چرا باید از جایی که سلطان هستم به جایی بروم که نقش سنبل در حریم سلطان را بازی کنم. اصلا همه این اتفاق‌ها زیر سر شریفی‌نیاست، او می‌خواهد نقش‌های من را بگیرد.

هشتگ یمنی علیه آل سعود


به نوشته بسیاری از کاربران توییتر یمنی‌ها پس از انتشار خبر تهاجم زمینی نیروهای ائنلاف سعوی به این کشور از هشتگ #الیمن_مقبره_آل_سعود (یمن قبرستان آل سعود) استفاده می‌کنند.

حمله یک عضو پایداری به ناطق و لاریجانی

بیژن نوباوه، عضو جبهه پایداری درخصوص احتمالات مطرح پیرامون قرار گرفتن لاریجانی و ناطق نوری در یک جبهه و سنگین بودن وزنه این جبهه افزود: این نظر شماست. ما بسیاری از این آقایان را به عنوان اصولگرا قبول نداریم و فقط افرادی را که فعلا حضور دارند اصولگرا می‌دانیم یعنی جبهه متحد اصولگرایان و پایداری‌ها. این افراد در جریان اصولگرا فعال هستند و این آقایانی که نام بردند تأثیری در جریان اصولگرا ندارند. مثلا شما اسم آقای ناطق نوری را می‌آورید، اصلا وی عضو چه جریانی است؟ نماینده تهران در پاسخ به اینکه ناطق نوری یکی از بزرگان جریان اصولگرایی است، تصریح کرد: چه کسی آقای ناطق را به عنوان اصولگرا قبول دارد؟

سیاستمداران آمریکایی کدام کتاب ایرانی را توصیه می‌کنند؟


کتاب «ایران و آمریکا، گذشتۀ شکست خورده و مسیر آشتی» نوشته سید حسین موسویان، دیپلمات سابق وزارت خارجه، عضو تیم پیشین مذاکره کنندۀ هسته‌ای و سفیر پیشین ایران در آلمان منتشر شد. این کتاب جذاب و خواندنی از سید حسین موسویان که به زبان انگلیسی در ایالات متحده آمریکا نیز منتشر شده، خوانندگان زیادی را در این کشور جذب کرده و اتفاقاً فروش خوبی هم داشته است.

هانا هس، یک آمریکایی که این کتاب را خوانده درباره این اثر می‌گوید: «این کتاب ترکیبی است از خاطره، تحلیل و جزئیات هرگز گفته‌ نشده‌ای که مانع برقراری روابط ایران و امریکا شده‌اند. کتابی از سفیر سابق ایران در آلمان و سخنگوی سابق تیم مذاکرات هسته‌ای که توجه سناتورهای امریکایی را به خود جلب کرده است؛ حتی حد فاصل رأی‌گیری برای بودجه سالانه، می‌توانستید این کتاب را روی میز سناتور‌ها ببینید. الیزابت وارن، ‌ سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، کریس کونز سناتور ایالت دلور، و شرود براون سناتور ایالت اوهایو از جمله کسانی هستند که این کتاب را در صحن سنا خوانده و به همکاران خود توصیه کرده‌اند که برای اطلاع از رویکرد ایرانی‌ها به رابطه با امریکا، حتماً آن را بخوانند».

اعتراض به سخنرانی آیت‌الله هاشمی در دانشگاه امیر کبیر


برنامه سخنرانی ایت‌الله هاشمی در دانشگاه امیرکبیر موجب شد تا عده‌ای از دانشجویان به این مسأله اعتراض کنند. معترضان که پلاکاردهایی در انتقاد از هاشمی در دست داشتند از عدم دعوت چهره‌هایی مانند زاکانی، شریعتمداری و بذرپاش به دانشگاه انتقاد داشتند و شعارهای تندی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سر دادند. در ادامه که سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز در این تجمع حاضر شد.

ایجاد خط «تلفن سرخ» میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد دوباره به ایجاد خط تلفنی مستقیمی برای تماس با فرماندهان نظامی روسیه در شرایط اضطراری و بحرانی دست زده است. رسانه‌های آلمانی به نقل از منابع ناتو نوشته‌اند: «ناتو و فرماندهی نظامی روسیه امکان ارتباط و مکالمه مستقیم میان خود را برقرار کرده‌اند. فرمانده نظامی ناتو در اروپا و دبیرکل ناتو از این پس مجاز هستند که با همکاران روسی خود ارتباط برقرار کنند».

ارتباط مستقیم تلفنی میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه به ابتکار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان صورت گرفته است. اشتاین ‌مایر در پی تشدید بحران اوکراین ضرورت ایجاد این خط تلفنی را در ماه دسامبر ۲۰۱۴ یاد‌آور شد، به‌ ویژه پس از افزایش پرواز هواپیماهای جنگی روسیه که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند، نیاز به برقراری ارتباط مستقیم میان نظامیان ناتو و روسیه بیش از پیش احساس می‌شده است. اتحاد شوروی و ایالات متحده آمریکا پس از بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ به ایجاد خط ارتباطی مستقیمی میان مراکز فرماندهی نظامی دو کشور دست زدند. این راه مستقیم ارتباطی بعد‌ها به نام «تلفن سرخ» مشهور شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی