بازدید 2248

کاهش 10 درصدی سزارین در کشور

کد خبر: ۴۹۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 03 May 2015
وزیر بهداشت از کاهش 10 درصدی سزارین در سال گذشته خبر داد و برخی برنامه‌های وزارت بهداشت درباره ساماندهی ماماها را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز ماما با حضور در جمع خبرنگاران در مورد دغدغه‌های مامایی کشور اظهار کرد: ماماها دغدغه‌ای نداشته و از برنامه‌های وزارت بهداشت طی یک سال اخیر راضی بودند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در موضوع جمعیت همه ارکان نظام از جمله دولت باید کار اساسی انجام دهند، براین اساس رشته‌های مامایی و زنان از جمله حوزه‌هایی است که نیاز به انجام کارهای اساسی در آنها وجود دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه آموزشی ماماها و با بیان اینکه آنها را اصلاح کرده و بیشتر به جنبه‌های عملی توجه می‌کنیم، گفت: خوشحالیم که با ترویج زایمان طبیعی توانستیم 10 درصد از میزان سزارین در کشور را کاهش داده و مرگ و میر نوزاد و مادر را نیز کاهش دهیم که اتفاقی بود که بدون کمک ماماها و متخصصان زنان میسر نبود.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: جمعیت مامایی کشور علاقه دارند که با بیمه‌ها قرارداد ببندند و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. در حال حاضر تعرفه‌های مامایی در کتاب ارزش‌گذاری خدمات دیده شده‌اند.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه مراکزی وجود دارند که برای تربیت ماما توانمند نیستند اظهار کرد: یا باید این مراکز اصلاح شوند و یا از تربیت ماما در این مراکز پیشگیری شود. همچنین جهت ارتقای حرفه‌ای ماماها به زودی دکترای این رشته را دایر کرده تا وضعیت آنها بهبود یابد.

وی از ایجاد سامانه‌ای جهت کاریابی ماماها خبر داد و گفت: این سامانه به صورتی است که کسانی که اشتغال ندارند بتوانند به صورت قراردادی در مراکز درمانی به کار گرفته شوند و این موضوع به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا آمار حاصل از ترویج زایمان طبیعی در سال گذشته رضایتمند بوده است، گفت: این آمار ارضا کننده است چراکه در گذشته در زمینه سزارین آمار صعودی داشتیم و سالانه 4 الی 5 درصد از زایمان طبیعی کم و به سزارین اضافه می‌شد. ترویج زایمان طبیعی کاری بود که در گذشته گفته شده بود اما اجرایی نشده بود که خوشبختانه صورت گرفت.

هاشمی افزود: در حال حاضر در بیش از 200 شهر کاهش 15 درصدی سزارین را شاهد بودیم. همچنین آمار سزارین در کرمان 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. البته در شهری مثل تهران هنوز مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما مطمئنم که مردم خودشان مطالبه زایمان با روش‌های نوین و طبیعی را خواهند داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل