بازدید 7577

سختی کار ماماها تایید شد

کد خبر: ۴۹۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 03 May 2015
وزیر بهداشت گفت: با كاهش ۱۰ درصدی سزارين در کشور، مرگ و مير مادران باردار سیر نزولی داشته است.

به گزارش مهر، دكتر سيدحسن هاشمي در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما، با بيان اينكه در حال حاضر مطالبات جامعه مامايي کشور با عقلانيت پيش می رود، افزود: اي كاش در گروه هاي پرستاري نيز چنين شرايطي داشتيم عده ای قلیل که خود را نماینده همه پرستاران می دانند، كارها را سياسي نمي‌كردند و امور پرستاري نيز از مسير اعتدال و عقلانيت پيش مي‌رفت زیرا تجربه نشان داده است که با فشار و تندروی هیچوقت به نتیجه نمی رسیم.

وی با تاكيد بر ضرورت ايجاد سامانه اي براي جمع آوري اطلاعات مربوط به ماماها و به ويژه كاريابي براي آنها، بر اهميت نقش ماماها در كشور تاكيد كرد.

ضرورت فراهم كردن امكانات براي افزايش جمعيت در كشور


هاشمي در ادامه مشکل جمعيت در كشور را يك مشكل جدي عنوان كرد و گفت: اين مشكل برخاسته از نگاه متعصبانه مذهبي نيست بلكه نگاه هوشمندانه ملي و در جهت استقلال و امنيت كشور است و بايد ايرانيان به كودك آوري تشويق شوند.

وی یادآور شد: دیدگاه متعصبانه زمانی است که بحث ازدواج را جدی نگیریم، بانک ها به کمک نیایند و مجلس قوانینی را در این خصوص وضع نکند.

وزير بهداشت در عين حال بر ضرورت فراهم آوردن امكانات افزايش جمعيت تاكيد كرد و گفت: مجلس بايد قوانيني وضع كند كه جوان‌ها زودتر سرو سامان يابند.

هاشمي با بيان اينكه رئيس جمهور نيز پي‌گير اعتبارات لازم براي مسائل رفاهي و اشتغال جوانان است، تصريح كرد: موضوع افزايش جمعيت مهم است و ابزار آن بايد براي جوان‌ها و خانواده‌ها فراهم شود.

وزير بهداشت در ادامه به موضوع آموزش حوزه مامايي اشاره كرد و با تاكيد بر ضرورت استقرار اعضاي هيات علمي مامايي در بالين و بيمارستان‌ها از معاون درمان اين وزارتخانه خواست تا طي بخشنامه‌اي از طريق معاونت توسعه به بيمارستان‌ها ابلاغ شود تا زماني كه بيمارستاني امكانات وسيع اتاق زايمان طبيعي را ندارد، ادامه کار ندهد.

هاشمي در ادامه با اشاره به اجراي گام سوم طرح تحول سلامت و اجرايي شدن كتاب تعرفه سلامت، گفت: در اين زمينه نيز به خدمات مامايي توجه شده است و اميدوار هستيم كه بيمه‌ها نيز با ماماها قرارداد ببندند و مطمئن هستیم اين كار با آرامش و به تدريج اتفاق خواهد افتاد.

تاييد سختي كار گروه مامايي

وی به موضوع لحاظ شدن سختي كار براي گروه مامايي اشاره كرد و گفت: گروه‌هاي ديگري نيز درخواست دارند تا شغل شان به عنوان شغل سخت و زيان آور شناخته شود البته سخت بودن شغل در گروه مامايي را تاييد كرده ايم و اجراي آن به دولت، مجلس و اعتبارات بستگي دارد.

وزير بهداشت خطاب به ماماها گفت: بحث بين گروه‌هاي مامايي و متخصصين زنان را جدي نكنيد چرا كه همه شما يك تيم هستيد و گروه‌هايي در جامعه با اهداف سياسي سعي دارند اقشار مختلف را در تقابل يكديگر قرار دهند.

هاشمي در ادامه با اشاره به اينكه باید در بخش های زنان و زایمان به جای پرستارها ماماها حضور یابند و پرستاران در بخش های دیگری که کمبود هم وجود دارد مشغول به کار شوند يادآور شد: با توجه به اينكه درصدد هستيم ۱۵۰۰ تخت ويژه در كشور را راه‌اندازي كنيم ضرورت دارد كه پرستاران را در اين بخشها بكارگيريم.

سختگيري نسبت به مرگ كودكان و مادران

وزير بهداشت در ادامه خطاب به معاونت‌هاي درمان و بهداشت و نيز حوزه مامايي تاكيد كرد كه نسبت به مرگ مادر حساسيت زيادي نشان دهند.

هاشمي تصريح كرد: براي هر مادر و كودكي كه فوت مي‌كند باید يك تيم بررسي اعزام شود و بايد نسبت به مرگ نوزاد به ويژه مادر بسيار سخت‌گير باشيم و باید سيستم كنترل دقيقي داشته باشيم خود من هم موضوع را رصد خواهم كرد.

وزير بهداشت با بيان اين كه براي موضوع مرگ مادر باردار سردشتي ۴ گروه به سردشت اعزام شده‌اند، گفت: ماماها، متخصصين زنان، پرستاران، روساي بيمارستان‌ها و رؤساي دانشگاه‌ها بايد نسبت به مرگ مادران بسيار سخت گير باشند تا در بين مردم آرامش ايجاد شود كه البته به همت همكاران تعداد مرگ و مير مادر در كشور بتدريج كاهش يافته است

وی با بیان اینکه سال گذشته بيش از ۴۰۰ هزار زايمان طبيعي در كشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: با كاهش ۱۰ درصدي سزارين، مرگ و مير مادران به دليل زايمان طبيعي كاهش داشته است و يكي از معيارها و شاخص‌هايي كه براي روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، معاونين درمان و پرستاران لحاظ خواهد شد، كاهش مرگ و مير مادران و كودكان خواهد بود.

در مراسم بزرگداشت روز ماما از ۱۶۰ مامای نمونه کشور و نیز دانشگاه های علوم پزشکی کشور برتر از نظر تجربیات موفق در امر ترویج زایمان طبیعی و کارآفرینی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تقدیر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل