بازدید 2073

مخازن CNG تاکسی‌ها بازرسی می‌شود

کد خبر: ۴۹۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 03 May 2015
اداره استاندارد استان تهران بازرسی از مخازن CNG تاکسی های این شهر را از ابتدای سال جاری در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، طرح بازرسی از مخازن CNG تاکسی های دوگانه سوز و در حال تردد در شهر تهران، از ابتدای سال جاری آغاز شده که در این طرح در فاز پایلوت، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر تهران و اداره کل استاندارد استان تهران همکاری می کنند.

بازرسی از این مخازن در حالی انجام می شود که مسلم بیات، مدیرکل اداره استاندارد استان تهران نسبت به وقفه ایجاد شده در فرایند بازرسی مخازن از سوی نهادهای ذیربط ابراز نگرانی کرده و گفته که مخازن CNG نصب شده روی خودروهای دوگانه سوز از جمله تجهیزات پراهمیت و دارای ضریب حساسیت و ایمنی بسیار بالاست که با توجه به تحمل فشار بالای کاری، چرخه‌های مکرر پر و خالی شدن روزانه و با در نظر گرفتن عمر مفید کاری، باید در فواصل زمانی معین سالانه، سه سال یکبار و نیز هر پنج سال یکبار مورد بازرسی‌های چشمی، آزمون‌های هیدرواستاتیک و در صورت لزوم و حسب تشخیص شرکت بازرسی‌کننده ، مورد آزمون‌های تکمیلی قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش، گاز طبیعی فشرده یا CNG برای استفاده در خودروها در مخازن فولادی تحت فشار 200 الی 240 بار ذخیره که به علت تحت فشار بودن این گاز در داخل مخزن و وجود مقداری بخار آب و سولفید هیدروژن داخل آن به مرور زمان باعث خوردگی سطح داخلی مخزن می شود.

از سوی دیگر به علت بار دینامیکی حاصل از پر و خالی شدن مخزن، احتمال رشد پدیده ترک در بدنه مخزن وجود دارد و از همین رو استاندارد این مخازن، انجام تست های ادواری پنج ساله را به رغم داشتن عمر 20 ساله مخازن اجباری می کند.

در این طرح که به صورت داوطلبانه از سوی سازمان ملی استاندارد آغاز شده است، مخازن ذخیره گاز طبیعی فشرده ( CNG 2000 ) دستگاه تاکسی گازسوز در حال تردد در شهر تهران، از طریق ابلاغ ماموریت به شرکت‌های بازرسی ذیصلاح، مطابق استانداردهای ملی و به صورت چشمی مورد بررسی و بازرسی قرار می گیرند.

بیات همچنین خاطر نشان کرده که در این مسیر، همکاری و هماهنگی موثر همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی ملی و استانی و مشارکت مسوولانه تمامی رانندگان تاکسی در جهت تامین ایمنی وسیله نقلیه و سرنشینان که روزمره از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده می‌کنند، بسیار حساس و ضروری است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان