بازدید 2018

عملیات مشترک ارتش و کمیته‌های فلسطینی‌ در «یرموک»

روز گذشته (شنبه) تمام مناطق ریف دمشق روز پر التهابی را پشت سرگذاشتند و تمام محورهای عملیاتی این استان شاهد درگیری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح بود که آزادسازی شهرک «میدعا» یکی از رهاوردهای آن بود.
کد خبر: ۴۹۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 03 May 2015
روز گذشته (شنبه) تمام مناطق ریف دمشق روز پر التهابی را پشت سرگذاشتند و تمام محورهای عملیاتی این استان شاهد درگیری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح بود که آزادسازی شهرک «میدعا» یکی از رهاوردهای آن بود.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته (شنبه) تمام محورهای عملیاتی ریف دمشق در اثر حملات انجام شده از سوی گروه‌های مسلح تروریستی و نیروهای ارتش سوریه ملتهب و شعله‌ور بود.

جبهه‌های غوطه شرقی، غوطه غربی، القلمون شرقی و ریف قنیطره شاهد درگیری‌های مستمر بین ارتش سوریه که خواهان باز پس گیری نقاط از دست داده بودند، با تروریست‌های تکفیری بود که تلاش داشتند، پیشروی‌هایی را در این جبهه‌ها محقق کنند.

- حملات نیروی هوایی و توپخانه علیه مواضع گروه‌های مسلح

در غوطه شرق دمشق، نیروی هوایی و توپخانه ارتش ضربات دقیق و حساسی را به گروه‌های تروریستی «جیش الاسلام» و «جماعت اجناد شام» وارد کردند. در محور الریحان – اردوگاه الوافدین و مزارع اطراف شهر دوما توپخانه ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها را گلوله باران کرد تا در کوی جوبر، در شرق دمشق نیز نیروی هوایی ارتش تجمعات عناصر مسلحی را بمباران کند که به داخل این منطقه نفوذ کرده بودند.

- پیشروی ارتش در ریف دمشق با هدف آزادسازی زبدین

این در حالی است که پیاده نظام ارتش سوریه به عملیات خود در محورهای شهرک زبدین از سمت شهرک ملیحه و مزارع دوما و منطقه ضاحیه الاسد و الریحان ادامه می‌دهند و اولویت عملیاتی خود در این مرحله را آزاد سازی شهرک «زبدین» قرار داده‌اند.

در مقابل گروه‌های مسلح مدعی شدند که چندین نقطه ارتباطی مزارع زبدین – ملیحه را تصرف کرده و نقاط نظامی ارتش سوریه را در این منطقه و 2 منطقه بالا و حتیته الجرش گلوله باران کردند.

اما در خصوص عقب نشینی اخیر ارتش سوریه از نقاطی که اطراف شهرک زبدین آزاد کرده و کنترل آن را در دست داشتند، یک منبع میدانی سوری توضیح داد عملیاتی که در این راستا در زبدین انجام شد، واکنش به حمله گروه‌های مسلح به جوبر بود تا ضمن منحرف کردن تمرکز آنها بر جوبر، از فشار حملات آنها بر نیروهای ارتش مستقر در جوبر کاسته شود.

این منابع افزودند: بنابراین عملیات ارتش حمله‌ای از پیش طراحی شده نبود، بلکه براساس مقتضیات میدانی انجام شد. از سوی دیگر نیروهای ارتش سوریه با ورود به نقاط جدید با ساختمان‌هایی مواجه شدند که کاملا بمبگذاری و مین‌گذاری شده بودند، به گونه‌ای که هرگونه حرکت به سمت این ساختمان‌ها و ورود به آنها را با تلفات سنگین نیروی انسانی مواجه می‌کرد، براساس این ملاحظات نیروهای پیاده نظام در این منطقه تصمیم به عقب نشینی گرفتند.

شهرک «زبدین» در ریف دمشق اگرچه مساحت کوچکی دارد، اما گروه‌های مسلح با از دست دادن شهرک ملیحه، آن را به مرکز تجمع و کانون فعالیت‌های خود در ریف دمشق تبدیل کردند و از آنجا که دو سال است، این شهرک تحت اشغال آنهاست، شبکه‌ای از تونل‌ها را زیر این شهرک ایجاد کرده‌اند که تمام نقاط شهرک را به یکدیگر مرتبط می‌کند، به همین دلیل ارتش سوریه برای آزادسازی زبدین با منطقه نظامی پیچیده و سختی مواجه است.

- داعش و ادامه تلاش برای گسترش دامنه نفوذ در القلمون شرقی

در منطقه القلمون شرقی که در همسایگی غوطه شرقی دمشق قرار دارد و حلقه ارتباطی غوطه با بیابان سوریه است، گروه تروریستی تکفیری «داعش» یکی از گذرگاه‌های اصلی گروه‌های مسلح در این منطقه به غوطه را تصرف کرد تا در کنار سیطره بر کوه «تل دکوه» بر مسیرهای استراتژیک این منطقه تسلط یابد.

هم اکنون کانون درگیری‌های داعش با گروه‌های تروریستی جبهة النصره، جیش الاسلام، لواء اسود الشرقیة و احرار الشام در این منطقه شهرک «المحسه» است و این گروه‌ها تلاش دارند، مانع تصرف این شهرک توسط داعش شوند، چون به خوبی می‌دانند، گسترش دامنه نفوذ داعش در این منطقه نه تنها القلمون شرقی که غوطه شرقی را نیز به عنوان مهمترین پایگاه آنها تهدید خواهد کرد.

- آزادسازی شهرک میدعا

اما عملیات ارتش سوریه در ریف دمشق روز گذشته با آزادسازی شهرک «میدعا» به دست این نیروها همراه بود. آزادسازی این شهرک توسط ارتش سوریه به معنای بسته شدن آخرین گذرگاه گروه‌های مسلح تروریستی بین شهر دوما و شهرک الضمیر در ریف دمشق است.

ارتش سوریه در عملیاتی سریع و غافلگیر کننده این شهرک را آزاد کرد که یکی از مهمترین پایگاه‌های «جیش الاسلام» در غوطه شرقی شمرده می‌شد.

- عملیات مشترک ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی فلسطینی در یرموک

از سوی دیگر از اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک»، در جنوب دمشق گزارش شده که کمیته‌های دفاع مردمی متشکل از فلسطینیان ساکن این اردوگاه و نیروهای ارتش سوریه عملیات مشترکی را اجرا کردند که هدف آن بیرون راندن داعش از این اردوگاه و پاکسازی آن از عناصر این گروه تکفیری است.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار