بازدید 15717

مجتهد عربستانی کیست؟

مدتی است فردی با نام مستعار «مجتهد» در خصوص اسرار پشت پرده خاندان سعودی افشاگری می‌کند و از این حیث به عنصر خبرساز نهانگاه سعودی تبدیل شده است. پیگیری اخبار و دقت در نوع افشاگری‌هایش از سال ۲۰۱۱ به این سو رازهای پشت پرده ماهیت او را فاش می‌کند.
کد خبر: ۴۹۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 03 May 2015
مدتی است فردی با نام مستعار «مجتهد» در خصوص اسرار پشت پرده خاندان سعودی افشاگری می‌کند و از این حیث به عنصر خبرساز نهانگاه سعودی تبدیل شده است. پیگیری اخبار و دقت در نوع افشاگری‌هایش از سال ۲۰۱۱ به این سو رازهای پشت پرده ماهیت او را فاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس مدتی است فردی با نام مستعار«مجتهد» درخصوص اسرار پشت پرده خاندان سعودی افشاگری می کند و از سال 2011 که فعالیت خود را در فضای مجازی و عمدتا در صفحه شخصی اش در توئیتر آغاز کرده به افشاگری های زیادی دست زده است و به همین علت هم به یک عنصر خبرساز درباره نهانگاه سعودی تبدیل شده است. وی درقبال عزل و نصب های جدید که بنام سلمان بن عبد العزیز پادشاه فراموشکار سعودی صادر شده ،ساکت ننشسته و به افشاگری پرداخته است.حال اینکه این افشاگری ها تا چه اندازه به واقعیت نزدیک بوده ویا اینکه آیا می توان براساس میزان صحت اطلاعات وی می تواند تا حدودی به میزان وابستگی وی به خاندان سعودی و  هویت وی پی برد از جمله سوال های مطرح در این زمینه است .

مروری بر افشاگری های مجتهد  درباره روند منتهی به تسویه حساب های سیاسی در خاندان سعودی

با توجه به اینکه عزل و نصب های جدید درخاندان سعودی  در ادامه تحولات مشابهی صورت گرفت که در زمان مرگ ملک عبد الله پادشاه سابق انجام شد از اینرو برای ریشه یابی تحولات سیاسی عربستان  قاعدتا باید آن را به صورت یک بسته (پکیج) در نظر گرفت .همچنین با توجه به اینکه روند منتهی به مرگ ملک عبد الله نیز خبرساز بود لذا برای درک تغییر و تحولات عربستان باید اندکی به عقب برگشت و تحولات چند ماه قبل از اعلام مرگ ملک عبد الله را نیز به این بحث اضافه کرد .با این مقدمه "مجتهد"در مهرماه سال گذشته یعنی حدود 4 ماه قبل از مرگ  ملک عبد الله در صفحه توئیتر خود با طرح این پرسش که ملک عبد الله کجاست نوشت :«بیش از یک ماه است که از پادشاه خبری نیست و به کسی از جمله به فرزندان پادشاه اجازه ملاقات با وی داده نمی شود و فقط متعب بن عبد الله حق ملاقات دارد که او نیز تحت فشار قرار گرفته است تا پادشاه در عید ظاهر و شایعات برطرف شود.»

10 بهمن 93 یعنی حدود یک هفته بعد از مرگ ملک عبد الله، مجتهد درتحلیل فرامین 30 گانه سلمان بن عبد العزیز پادشاه فراموشکار جدید برای عزل و نصب های گسترده در خاندان سعودی از  نیت وی برای کنار زدن فرزندان و منصوبان ملک عبد الله از قدرت پرده برداشت و در تشریح آن نوشت :« سلمان بن عبدالعزیز آل سعود با برکناری دو فرزند پادشاه قبلی و نیز افراد نزدیک به خالد التویجری رئیس دربار پادشاه سابق عربستان زمینه را برای برکناری متعب بن عبدالله فراهم کرد.»

اما درخصوص برکناری های جدید که در 9 اردیبهشت ماه روی داد مجتهد در مطالب و نوشته های خود بیش از همه روی مقرن بن عبد العزیز  متمرکز شد و در مطلبی در خصوص نحوه کناره گیری وی از  مقام ولیعهدی نوشت :«... مقرن بن عبد العزیز ازطرف یکی از افراد قدرتمند تحت فشار است تا به جای آنکه بر اساس فرمان سلطنتی برکنار شود خودش بر اساس فرمولی که درباره آن توافق می شود کناره گیری اش را  اعلام کند .»

مجتهد بعد از اعلام کناره گیری مقرن از مقام ولیعهدی نیز نوشت :« مقرن بن عبدالعزیز با وجود فشارهای شدید حاضر به استعفا نشد و به همین علت پادشاه سعودی مجبور شد حکم برکناری او را صادر کند.»

وی در گزارشی دیگر به افشای اسامی افرادی پرداخت که از بیعت با محمد بن نایف ولیعهد جدید و محمد بن سلمان ولی ولیعهد خود داری کردند. به نوشته مجتهد از فرزندان عبدالعزیز، احمد، عبدالاله، ممدوح، متعب، طلال، بندر ترکی، عبدالرحمان  و از نوادگان عبدالعزیز نیز مشعل بن سعود، محمد بن فهد و محمد بن سعد از بیعت کردن با منصوبان خودداری کردند.

وی در عین حال رویکرد موافقان با فرامین پادشاه را زیر سوال برد و آن را در تناقض با عرف و سنت حاکم براین کشور ارزیابی کرد و نوشت :«اعضای هیئت بیعت عربستان در زمان عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق این کشور سوگند خورده بودند در هیچ شرایطی و به هیچ دلیلی و به دستور هیچ شخصی با برکناری مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد این کشور موافقت نکنند. {اما}اعضای هیئت بیعت موافقت کردند مقرن بن عبدالعزیز برکنار شود که با این تصمیم سوگند خود را شکستند.»

نتیجه گیری

از افشاگری های «مجتهد» چنین بر می‌آید که وی در اغلب مطالب خود رویکردی در تضاد با رویکرد جناح سدیری ها دنبال می کند که این امکان وابستگی وی را به جناح رقیب تقویت می کند.
وی در اغلب مطالب خود زاویه دید جدید به تحولات باز می کند و از این راز پرده بر می دارد که جناح سدیری ها تمام تلاش خود را برای حذف جناح ملک عبد الله از قدرت و سیاست در خاندان سعودی بسیج کرده  و گام به گام پروژه عبدالله زدایی از قدرت را پیش می برد. ازاین دید تلاش بعدی برای حذف خاندان ملک عبد الله از قدرت روی متعب بن عبد الله رئیس گارد ملی معطوف شده که با توجه به جنگ یمن و ریاست وی بر نیروی حدود یکصد هزار نفری می تواند عواقب و پیامدهای امنیتی و نظامی نیز در پی داشته باشد.

از طرف دیگر توجهی که در محافل رسانه ای به افشاگری های«مجتهد نام » نشان داده می شود از عطشی ناشی می شود که درباره کسب اطلاع از نهان‌خانه قدرت سعودی ها صورت می گیرد و آنچه این عطش را بوجود آورده سانسور خبری شدیدی است که درباره ماهیت نظام سیاسی سنتی حاکم بر این کشور وجود دارد و از این جهت نظام سعودی به نظام هایی چون کره شمالی شباهت دارد و اگر چه کشورهای غربی یک چنین نظام هایی را به باد انتقاد می گیرند اما در عربستان به لحاظ منافع اقتصادی خاص خود از اقدامات ضد دموکراتیک نظام سعودی در موارد مختلف چشم پوشی می کنند.

ازطرف دیگر اگر این فرض را بپذیریم که رژیم صهیونیستی از آنچه که به بهار عربی تعبیر شد حداکثر استفاده را در جهت به حاشیه راندن مسئله فلسطین و ایجاد پوشش برای ادامه سیاست های توسعه طلبانه و ضد صلح خود بعمل آورد در این صورت می توان این احتمال را نیز مطرح کرد که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به لحاظ اشرافی که شرکت های این رژیم بر فضای مجازی دارند، درپشت افشاگری های بنام "مجتهد" دست داشته باشند تا از این طریق این‌بار با قربانی کردن عربستان از فضای منطقه ای ناشی از آن جهت ایجاد حاشیه امن برای خود استفاده کنند . از این دید همان آثار و نتایجی که افشاگری های سایت «ویکی لیکس» به ریاست جولیان آسانژ برای کشورهای عربی قربانی پدیده موسوم به بهار عربی پدید آورد افشاگری های مجتهد نیزمی تواند برای عربستان رقم بزند .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان