بازدید 12178

دعوای مالیاتی بر سر چلوکباب

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش اعلام کرد: به تفاهم نرسیدیم پس مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت نمی‌کنیم
کد خبر: ۴۹۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 03 May 2015
مالیات‌بر ارزش افزوده از وقتی در مهرماه ١٣٨٧ به ویترین سازمان امور مالیاتی اضافه شد، با مقاومت تقریبا همه اصناف مواجه شد. موج مخالفت‌هایی که با اعتراض‌های گسترده طلافروش‌ها به اوج رسید همچنان به حرکت خود ادامه داد. به‌عبارت دیگر، دستور پرداخت این نوع جدید از مالیات به هرکدام از اصناف که ابلاغ می‌شد، واکنش غالب مخالفت بود. درغالب موارد هم نگرانی بابت از دست دادن مشتریان بود، چون قطع‌بر یقین آنها این مبلغ را روی فاکتور خریدار اضافه می‌کردند و این یعنی افزایش هزینه‌نهایی و کاهش قدرت‌خرید مردمی که رشد درآمدشان درسال‌های گذشته فاصله بیشتری از نرخ تورم گرفته است.

به گزارش شهروند، واکنش دولت هم در قبال این اعتراض‌ها در اولین قدم مدارا بود، اما به تدریج تعارف‌ها کنار گذاشته شد و اصناف هم پذیرفتند که دستورالعمل مالیاتی جدید را اجرا کنند. به این ترتیب، تعداد مشمولان پرداخت مالیات‌بر ارزش افزوده بیشتر و بیشتر شد و به اصناف کوچکتر و با بنیه درآمدی ضعیف‌تر هم رسید. حالا هم تازه‌ترین معترض این قانون به‌عنوان ششمین گروه مشمول مالیات‌بر ارزش افزوده، اتحادیه «چلوکباب و چلوخورش» است. همین چند روز پیش بود که رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها خطاب به مردم گفته بود که نباید بابت حق سرویس و مالیات‌بر ارزش افزوده مبلغی بپردازند، ولی با گذشت چند روز سازمان امور مالیاتی، این گروه از اصناف را هم به دریافت این مالیات دعوت کرد.

براساس قانون، مالیات‌بر ارزش افزوده، سالیانه یک‌درصد افزایش می‌یابد، اما ‌سال گذشته یک‌درصد اضافه برای تخصیص به امور سلامت به تصویب رسید که بدین‌ترتیب نرخ این نوع مالیات به ٨‌درصد رسید. برای‌ سال‌جاری نیز هرچند در ماه‌های پایانی ‌سال‌گذشته از سوی مسئولان وزارت اقتصاد سخنان بسیاری درخصوص ثابت ماندن این نرخ برای ‌سال ٩٤ شنیده شد، ولی درنهایت مالیاتی که مردم باید به‌عنوان ارزش افزوده بپردازند، به ٩‌درصد رسید. بنابراین مصرف‌کنندگان باید به ازای خرید هر کالایی که مشمول قانون مالیات‌بر ارزش افزوده است- که هر سال به تعداد این کالاها افزوده می‌شود- ٩‌درصد مبلغ را نیز اضافه بپردازند. از این‌رو تمام کالاهایی که از قبل مشمول این قانون بودند، یک‌درصد گران شدند و کالاها و خدماتی هم که امسال مشمول شده‌اند، ٩‌درصد گران‌تر می‌شوند. بنابر تکلیف قانون، مشمولان باید مالیات‌بر ارزش افزوده را از مصرف‌کننده دریافت کنند و در مقاطع زمانی مشخص عینا به سازمان امور مالیاتی بازگردانند، اما در بسیاری از موارد و به‌دلیل نبود سازوکار نظارتی مناسب با وجود این که مصرف‌کننده مالیات را به فروشنده می‌پردازد ولی پول آن را به سازمان مالیاتی نمی‌پردازد و به جیب خود می‌گذارد.

 تاکنون ٥ گروه شامل عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مشمول مالیات‌بر ارزش افزوده شده‌اند که ششمین گروه در‌سال ٩٤ مربوط به چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها می‌شود که اطلاعیه آن اخیرا منتشر شده است.

همه یکدست شدند


نیمه‌دوم ‌سال‌گذشته سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای و پیتزا فروشی‌ها هم به‌زودی باید مالیات‌بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. رستوران‌دارها هم پیشتر از همه به جمع مشمولان اضافه شدند؛ این وضع با اعتراض‌هایی همراه شد. رستوران‌دارها معتقد به اعمال تبعیض بودند، از سوی دیگر گروهی هم راه‌های فرار را آزمودند که با برخورد سازمان امور مالیاتی مواجه شد. «علی عسگری» رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشست پایان‌ سال‌گذشته خود با خبرنگاران به بقیه این گروه اعلام کرد که آنها هم از سال جدید مشمول پرداخت مالیات‌بر ارزش افزوده می‌شوند. او در توضیح دلیل این تصمیم تصریح کرد: گروهی از رستوران‌دارها برای فرار مالیاتی از این فرصت استفاده کردند و تابلو و مجوز خود را از رستوران به چلوکبابی تغییر دادند تا مالیات‌بر ارزش افزوده پرداخت نکنند، بنابراین سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت، همه این گروه را مشمول پرداخت کند.

اما ظاهرا این پایان ماجرا نیست. رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران اعلام کرد که اعضای این صنف مجاز چون حق‌سرویس از مشتریانشان دریافت نمی‌کنند بنابراین مالیات‌بر ارزش افزوده هم دریافت نخواهند کرد و به‌تبع آن به سازمان امور مالیاتی نیز مبلغی پرداخت نخواهند کرد.
با این همه سازمان امور مالیاتی نظر مشترکی در این خصوص با این دسته از مودیان خود ندارد. آگهی جدید این سازمان در رسانه‌ها می‌گوید: «صاحبان محترم چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای آیا می‌دانید از ابتدای ‌سال ٩٤ مشمول اجرای قانون مالیات‌بر ارزش افزوده شده‌اید؟» این آگهی از مودیان مشمول می‌خواهد هرچه سریع‌تر برای ثبت‌نام به نشانی اینترنتی سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

چلوکبابی‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنند


با این وجود دست‌کم اتحادیه چلوکباب و چلوخورش فعلا حاضر به عقب‌نشینی نیست. «ناصر حسینی‌تبریزی» رئیس این اتحادیه به «شهروند» گفت: اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تا پایان ‌سال ٩٣ مالیات‌بر ارزش افزوده را پرداخت نکرده و امسال و تا امروز هم‌چنین پرداختی به سازمان امور مالیاتی انجام نشده است. او افزود: ما هنوز در این زمینه به توافقی با سازمان امور مالیاتی نرسیده‌ایم و مذاکرات با شخص رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون مالیات‌بر ارزش افزوده وی در این خصوص ادامه دارد، اما هنوز توافقی حاصل نشده بنابراین پرداختی هم انجام نگرفته است.

حسینی درخصوص استدلال سازمان امور مالیاتی در این‌خصوص تصریح کرد: رستوران‌دارها بابت خدمات اضافی خود می‌توانند حق‌سرویس دریافت کنند، بنابراین می‌توانند مشمول پرداخت مالیات‌بر ارزش افزوده باشند اما چلوکبابی‌ها اجازه دریافت مبالغی از مردم تحت‌عنوان حق‌سرویس ندارند و اصولا سرویسی هم در اختیار مشتری قرار نمی‌دهند چراکه ما فقط فروشنده غذا هستیم.

او درمورد اعتراض رستوران‌دارها تأکید کرد: اتحادیه چلوکباب و چلو خورش براساس مجوز خود از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ١٩ نوع غذای مصوب بدون ارایه سرویس در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. درحالی‌که رستوران‌ها بیش از ٤٠ نوع غذا را در سرویس خود قرار داده‌اند. در این میان، فعالیت آنها با فعالیت قانونی اتحادیه ما تداخل ندارد و این تداخل هم غیرقانونی است، چون بیش از ٤٠ نوع غذایی که ارایه می‌دهند هیچ مجوز و تاییدی از وزارت صنعت دریافت نکرده است.

حسینی با اشاره به تأثیر چنین تصمیم‌هایی بر سبد خرید مردم و کاهش مشتریان این صنف تأکید کرد:  وقتی مشتری به چلوکبابی مراجعه می‌کند و به‌طور متوسط بابت هر غذای ٨ تا ٩‌هزار تومانی ٩٠٠ تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند، قطعا تحت‌فشار قرار می‌گیرد و به‌طور طبیعی مشتریان صنف ما هم کاهش خواهد یافت. او ادامه داد: در سالی که قرار است مردم و دولت به همدلی برسند، چنین تصمیم‌هایی را نمی‌توان راهی برای کمک به مردم و همدلی با آنها تلقی کرد. یعنی تنها نتیجه‌ای که عاید مردم خواهد شد، سختی بیشتر برای آنهاست.

درحالی رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش با وضع مالیات بر ارزش افزوده برای این صنف مخالفت می‌کند که در پاسخ به این پرسش‌ها، موضع رسمی سازمان امور مالیاتی فعلا موکول کردن پاسخ به زمانی دیگر بود. روابط عمومی این سازمان در پاسخ به «شهروند»، جواب رسمی را به هفته آینده موکول کرد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۵
نمی دونستم چلوخورش هم اتحادیه داره!
من که داستان این ارزش افزوده را برای اغذیه فروشی ها متوجه نشدم، ما یک بار بصورت تفکیکی باید مالیات برا ارزش افزوده را بدهیم (مثلا نوشابه با ارزش افزوده میشه 2200 تومان) یکبار هم در فاکتوری که اغذیه فروشی برایمان صادر می کند باید پرداخت کنیم، یعنی عملا دو مرتبه باید مالیات برارزش افزوده پرداخت کنیم!
چلوکبابم آرزوست...
در مملکت ما ازقوانین سایر کشور ها استفاده میشود ولی نه بطور کامل مثل همین مالیات بر ارزش افزوده که بقول مسیولین سالهاست در کشور های اروپایی و غیره وضع شده ولی نمیگویند که روی مواد غذایی یا گرفته نمیشود یا خیلی کم است بطور نمونه در همان اروپا که 21درصد مالیات ارزش افزوده است از مواد غذایی 6 درصد اخذ میشود
من رفتم غذا گرفتم مالیات بر ارزش افزوده هم گرفت
پس اینهاییکه موقع فروش چلوکباب از ما ارزش افزوده دریافت میکنند و وقتی اعتراض میکنیم به تابلو سازمان امور مالیاتی نصب شده بالای صندوقدار اشاره میکنند قضیه اش چیست
سلام
چه ایرادی دارد کسی که ده هزار تومان برای خوردن یک وعده غذا در رستوران پرداخت می کند نهصد تومان هم مالیات بپردازد و در رفع مشکلات کشورش سهیم باشد؟؟ اتفاقا پرداخت مالیات عین همدلی ملت با دولت است !!
لطفا فاکتور کشوری برای مالیات ارزش افزوده درست کنین،اکثرا فقط از مردم میگیرن و جایی محاسبه نمیشه بخصوص طلافروش ها
با سلام اگر پرداخت مالیات را به حقوق کارمندان و ارایه فاکتور از طرف کارمند و ارایه اظهار نامه مالیاتی توسط کارمند ارتباط داده شود دیگر مالیات دریافت شده صنوف به جیب مغازه دار نمی رود و همه کاسبها هم مجبورا که مالیات بدهند و کارمند هم مجبور به پرداخت مالیات چند برابری نیست.
رستوران ها به ويژه رستوران هاني که در فاكتور هايش ماليات بر ارزش افزوده را از مشتريان مي گيرد .پيگيري نمائيد
چرا من باید 2 بار مالیات بدهم هم بابت حقوقی که میگیرم و هم بابت خرید؟
اما فروشنده مالیاتی که از من میگیرد را باید به سازمان پرداخت کند آن هم اگر شفاف عمل کند؟
چرا بايد منه كارگر هم ماليت مستقيم بدم (_ تا چند سال پيش تساعدي و حالا ده درصد ) و هم ماليات ارزش افزوده
ولي ساير اقشار تمام از زير بار ماليات به انواع راه ها فرار ميكنن و يا يك صدم اندازه ماقعي كه بايد بدن رو ميدنت
اخه اين اگر عدالته
ما اصلا عدالت نخواستم...................................
سود رستوران ها بطور معمول حداقل40% است که به این مبلغ سودهای حاشیه ای ازجمله قراردادهای کترینگ وامثالهم را باید به عنوان افزایش در میزان سود لحاظ کرد(با افزایش تعداد ثابت پرس غذا حاشیه ی سود بالا میرود) لذا اخذ مبالغ ارزش افزوده از مصرف کنندگان در مقابل کاهش سود رستورانداران موضوع مهم است که این مهم باید از سود کترینگها کسر گردد نه از جیب خالی مصرف کنندگان مضافا کیفیت غذا نیز در این کشور مغفول مانده است مالیات از طلا فروش ها ، سوپر مارکتها ، میوه فروش ها خصوصا بنگاه داران ازقبیل املاک،میوه وتره بار و سایر اصناف خدماتی را هم باید مورد توجه سازمان مالیاتی قرارداد...
متاسفم كه ميگم.اما همه اين مالياتها از جيب مردم پرداخت ميشه و اعتراض هم هيچ فايده اي نداره و حتي همين كامنت گذاشتن من هم هيچ فايده اي نداره جز كمي خنك شدن دل!
فقط لطفا سازمان امورمالیاتی وسایر سازمانها مراقبت کنند کسبه حبیب اله سابق 9درصد مالیات را بر حق سرویس اضافه کنند ونه بر کل صورتحساب
این چلو کبابی ها معلوم نیست که چه چیزی به مردم می دهند. مخصوصا انهایی که در راه ها به مسافران خدمات ارایه مدهند. همه اینها هم که تا متوانند از دادن مالیات بر در امد سالانه هم طفره میروند. اگر رشد نا متعارف کسب این طبقه را مورد بررسی قرار دهید مبینید که رشد نجومی و گسترش کارشان هیچ توجیهی به جز کم فروشی دمات کم کیفی ِمواد غذایی نا مرغوب و در رفتن از مالیات و خلاصه مخالف با هر اصلاحی هستند.
مسئولین محترم شوخ طبعی رو به حد اعلا رسوندن ! مسئولین محترم چلوکباب ارزش کاسته داره نه افزوده چون خورده می شه بعد هضم می شه و از بین می ره .
با این مالیاتها چه اتفاقی افتاد ...فقط رو هر فاکتور از تولید تا مصرف ...از کارخانه تا پخش 8 درصد ...پخش تا عمده فروش 8 درصد .....عمده فروش تا خورده فروشها 8 درصد و تا بدست مصرف کننده بینوا برسه دولت خودش باعث تورم 24 درصدی شد و پولشم خرج رفاه و ابادانی نشد ...در حالی که از تولید تا مصرف باید این 8 درصد یکبار اعمال بشه
از زمان اغاز مالیات بر ارزش افزوده همه رستوران ها روی قبض هایشان مالیات میگرند پس یعنی این چندسال به دارایی پرداخت نمیکردند
پس چرا از ملت می گیرید
چقدر مسخره
کارمنده حقوق نگرفته مالیات میده
اونوقت این اصناف مالیاتی که تازه میخوان از مردم بگیرند و از ترس کم شدن مشتریانشان مالیات نمیدند
خیلی مسخره است کسی نیست برای ما کارمندان هم مذاکره کنه و به تفاهم نرسه تا ما هم مالیات ندیدم
میشه میگه
طلا فروش نمیده بنک دار نمیده پتروشیمی نمیده
بناید جانبازان نمیده
چلوکبابی نمیده
بگو فقط ما مالیات میدیم دیگه
این صنوف سالهاست ارزش افزوده میگیرند و در جیب خود میگذارند یعنی سالی 200 و300 میلیون درامد باداورده حلال
میشه اقایان دراتحادیه بفرمایند پس ارزش افزوده ای که طی این سالها ازمردم گرفتن وچراندادن
میشه اقایان دراتحادیه بفرمایند پس ارزش افزوده ای که طی این سالها ازمردم گرفتن وچراندادن
این صنف غذا جکایت شترمرغ میگی تخم بزار میگه شترم میگی بارببر میگه مرغم -میگی ارزش افزوده چرا میگن رستوران میگیم پس چرا حق سرویس ....
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی