بازدید 3296

پیشنهاد ایران برای احیای پروژه نابوکو

سفیر ایران در بلغارستان گفت در جریان مذاکرات اخیرش با نخست وزیر و دیگر مقامات بلغاری، پیشنهاد احیای پروژه نابوکو را مطرح کرده است.
کد خبر: ۴۹۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 02 May 2015
سفیر ایران در بلغارستان گفت در جریان مذاکرات اخیرش با نخست وزیر و دیگر مقامات بلغاری، پیشنهاد احیای پروژه نابوکو را مطرح کرده است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری نوینیت، سفیر ایران در بلغارستان گفت، در جریان مذاکرات اخیر با نخست وزیر و دیگر مقامات بلغاری، ایران پیشنهاد احیای پروژه نابوکو را مطرح کرده است.

عبدالله نوروزی، در پاسخ به سوالی در مورد انتشار گزارش هایی مبنی بر برگزاری جلسه ای بین وی و بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان گفت، پیشنهاد احیای این خط لوله در بین موضوعاتی بود که با هدف ایجاد یک قطب گازی در بلغارستان در جریان این دیدار مطرح شد.

به گفته وی، بوریسوف در این دیدار به همراه یکی از معاونانش (که مسئول سیاست های اقتصادی و مسائل مالی مرتبط با اتحادیه اروپاست)، دانیل میتوقف، وزیر خارجه و تمنوزکا پتکووا، وزیر انرژی حضور داشت. مقامات دولتی بلغارستان تاکنون اظهار نظری در این مورد نکرده اند.

سفیر ایران در بلغارستان گفت، «یکی از ابزارهای تنوع بخشی منابع گازی (در اروپا) استفاده از خط لوله گاز نابوکو با همکاری جمهوری اسلامی ایران است.»

نوروزی ادامه داد، اگر نابوکو احیا شود و به ایران متصل گردد، ظرفیت آن از 12 میلیارد متر مکعب به سالانه 70 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

سفیر ایران اظهار داشت: «روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان دارای تاریخ 117 ساله است... متاسفانه، به دلیل بی ثباتی دولت ها در طی چند سال گذشته ما قادر نبودیم از این پتانسیل برای توسعه همکاری های دوجانبه استفاده کنیم.»

سفیر ایران گفت، در جریان این نشست، نخست وزیر بلغارستان «یک بسته اقتصادی» پیشنهاد داده که شامل حوزه های مختلف همکاری های احتمالی دو کشور از جمله صنعت گردشگری، انرژی (نه تنها در بخش نفت و گاز بلکه در احیای پالایشگاه های تعطیل شده یا نیمه تعطیل)، حمل و نقل و کشاورزی بوده است.

پروژه نابوکو اولین بار در سال 2002 با همکاری کشورهای ترکیه، رومانی، بلغارستان، مجارستان و اتریش پیشنهاد شد و در سال 2009 یک موافقتنامه بین دولتی در این باره به امضا رسید. اما پس از آنکه آذربایجان به عنوان اصلی ترین منبع تامین گاز این پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک را ترجیح داد و برخی کشورهای اروپایی نیز خط لوله ساوث استریم شرکت گازپروم را انتخاب کردند، این پروژه در سال 2013 از دستور کار خارج شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی