بازدید 5024

بررسی‌وضعیت‌افراد دو‌تابعیتی در کمیسیون‌امنیت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی در جلسه امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.
کد خبر: ۴۹۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸ 28 April 2015
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی در جلسه امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در ابتدای جلسه روز سه‌شنبه، اعضا با بررسی آخرین روند مذاکرات هسته‌ای و تاکید بر خطوط قرمز نظام در نگارش توافق، مجدد تاکید کردند که مذاکرات ایران و 1+5 صرفاً هسته‌ای است و هیچ موضوع و بحث دیگری نباید در مذاکرات مطرح شود. این که برخی مقامات 1+5 در اظهارنظرهای بی‌جای خود هرازچندگاهی به طرح موضوعات غیرهسته‌ای می‌پردازند، مربوط به مذاکرات نیست. به ویژه این که موضوعات دفاعی و نظامی کشور نه قابل مذاکره نه قابل بررسی است.

او ادامه داد: بررسی طرح تحقیق و تفحص درباره افراد دوتابعیتی‌، موضع بعدی فراکسیون بود. در این جلسه که برخی درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص از جمله حسینیان، رسایی، طاهری، حاجی، بیرانوند، شکرخداموسوی و کریمی قدوسی حضور داشتند، گفته شد که به جهت پیشینه و تجربیات تلخ ضربه خوردن جمهوری اسلامی از دوتابعیتی‌ها که آخرین آن خاوری و فرار او از کشور بود، طرح تحقیق و تفحص ضروری است. استعلامات از مراجع ذی‌ربط هم مثبت بود و آن مراجع امنیتی و اطلاعاتی نیز بر ضرورت بررسی موضوع تاکید کردند.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: هم‌چنین در این جلسه مطرح شد که ابهامات قانونی موضوع دوتابعیتی‌ها نیز باید رفع شود مثلا تفاوت اقامت دائم با اقامت موقت چیست؟ تفاوت گرین‌کارت با اقامت چیست؟ آثار و عواقب آن‌ها چیست؟ وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و وزارت کشور از جمله مراجعی هستند که بر بررسی موضع دوتابعیتی‌ها تاکید کرده‌اند و با اشاره به آمار بالای دوتابعیتی‌ها درخواست اصلاحات لازم قانونی و ساختاری و اداری در تعیین خطوط قرمز دوتابعیتی‌ها شدند. به ویژه این که حدود حضور دوتابعیتی‌ها در جایگاه مقامات و مسوولیت‌ها از اهمیت مضاعف برخوردار است. چه معنایی دارد که خانواده فرد همه خارج از کشور هستند، بعد خود فرد دارای مسوولیت مهم است؟

نقوی حسینی هم‌چنین از حضور علوی وزیر اطلاعات در کمیسیون خبر داد و گفت: پس از اظهانظر اعضا و بررسی کم و کیف دوتابعیتی‌ها که مشمول برخی مردم عادی، مهاجران از کشورهای همسایه در دهه‌های گذشته، ایرانی‌های خارج از کشور و برخی شخصیت‌های علمی و فرهنگی نیز می‌شود تاکید زیادی بر تصدی نکردن دوتابعیتی‌ها در مناصب حساس صورت گرفت و البته چنین امری نیازمند کشف آن است.

وی با اشاره به اظهارات علوی، وزیر اطلاعات افزود: ما در وزارت و در هنگام استعلام برای جایگاه‌ها و مقامات در پاسخ دوتابعیتی‌ها و دارندگان گرین‌کارت را به دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم ولی در ارتباط با به‌کارگیری و یا به‌کارنگرفتن فرد توسط دستگاه نیازمند قانون هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس یادآور شد: در ادامه جلسه طرح تحقیق و تفحص در مورد مدیران دوتابعیتی به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید و بلافاصله احکام اعضای کمیته تحقیق و تفحص صادر شد.

هم‌چنین در این جلسه لایحه موافقت‌نامه انتقال محکومان به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان نیز به تصویب کمیسیون رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار