بازدید 1706

سران خليج فارس هفته آينده پيش از نشست با اوباما تشکيل جلسه مي دهند

کد خبر: ۴۹۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 28 April 2015
وزیر امور خارجه کویت گفته است سران کشورهای عرب خلیج فارس هفته آینده در عربستان سعودی گردهم می آیند تا برای نشست ماه مه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کویت،‌ احتمال می رود در این نشست درباره برنامه هسته ای ایران و تحولات یمن گفتگو شود.

کاخ سفید اوایل این ماه اعلام کرد اوباما 13 مه در کاخ سفید و یک روز بعد از آن در کمپ دیوید در مریلند با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد داشت.

خبرگزاری دولتی کویت ،‌کونا، اعلام کرد شیخ صباح الاحمد الصباح وزیر امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت سران کشورهای شورای همکاری روز پنجم ماه مه در ریاض دیدار خواهند داشت.

کونا به نقل از شیخ صباح افزود :«این نشست قبل از نشست پنجشنبه (30 آوریل) خواهد بود که در سطح وزیران امور خارجه و برای رسیدن به توافق و هماهنگی در دستور کار گفتگوهای نشست سران شورای همکاری و باراک اوباما برگزار می شود.

نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اوباما فرصتی برای رئیس جمهور آمریکا خواهد بود تا درباره توافق هسته ای ایران و نیز حملات تحت رهبری عربستان به یمن با آنها گفتگو کند.

کشورهای عرب نفت خیز خلیج فارس از متحدان نزدیک آمریکا هستند اما با واشنگتن بر سر برنامه هسته ای ایران ، سیاست آمریکا در سوریه و کشمکش اسرائیل و فلسطینی ها اختلافاتی دارند.

شیخ صباح گفت مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران تا قبل از حصول توافق هسته ای ماه گذشته (در لوزان سوییس) میان گروه پنج به اضافه یک موجب نگرانی در خاورمیانه بود.

خبرگزاری کونا به نقل از شیخ صباح نوشت :«ما باید این توافق را که در مذاکرات گروه پنج به اضافه یک به دست آمد در راستای منافع امنیتی و ثبات منطقه ببینیم.»

عربستان سعودی ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می داند و از این نگران است که حصول توافق هسته ای نهایی با ایران راه را برای دستیابی تهران به سلاح هسته ای یا کاهش فشارهای سیاسی بر ایران هموار کند و این کشور فضای بیشتری برای پشتیبانی از عوامل نیابتی عرب که ریاض مخالف آنهاست به دست آورد.

ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را انکار می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور فقط برای مقاصد صلح آمیز است.


واحد مرکزی خبر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل