بازدید 10462
نمایندگان حقوقی و قضایی مجلس مطرح کردند:

نظارت بر بانک‌های خصوصی وظیفه کجاست؟

در حالی بحث نظارت سازمان بازرسی بر بانک‌های خصوصی مطرح شده است که برخی نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان دادند.
کد خبر: ۴۹۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 28 April 2015
در حالی بحث نظارت سازمان بازرسی بر بانک‌های خصوصی مطرح شده است که برخی نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان دادند.

محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی درباره برخی اخبار مبنی بر ورود سازمان بازرسی کل کشور به بانک‌های خصوصی در بحث نظارتی گفت: سازمان بازرسی با توجه به وظایفی که بر عهده دارد، نظارتش بر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و سازمان‌های عمومی مثل شهرداری‌هاست اما بعید می دانم که این نظارت قانونی بر روی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی حوزه عمومی وجود داشته باشد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در این خصوص می‌گوید: بازرسی کل کشور نمی تواند بر روی شرکت‌های خصوصی نظارت داشته باشد و این موضوع در حوزه کاری این سازمان قرار ندارد.

او افزود: برای بانک‌های خصوصی هم همینطور است، یعنی بازرسی کل بر روی بانک‌های خصوصی هم نظارتی ندارد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: برای بانک مرکزی در حال تصویب طرحی هستیم که این نظارت صورت گیرد. او در پایان می گوید: به طور کلی بازرسی کشور نمی تواند به بخش خصوصی ورود پیدا کند.

موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بازرسی کل کشور نمی تواند بر روی سازمان‌های خصوصی نظارت داشته باشد.

وی در خصوص نظارت بر بانک‌ها می گوید: بازرسی کل می‌تواند بر روی بانک‌های دولتی نظارت داشته باشد اما بانک‌های خصوصی، خیر.

این نماینده مجلس در رابطه با شرکت‌های خصوصی می گوید: اگر شرکت های خصوصی دولتی اداره شوند اما سهام آنها خصوصی باشد، باز هم بازرسی کل نمی تواند بر روی آنها نظارتی اعمال کند.

سید حمیدرضا طباطبائی نائینی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر بحث‌هایی در جاهای مختلف مطرح شده است مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور خارج از حوزه وظایف دولت می تواند بازرسی انجام دهد یا خیر که به اعتقاد بنده باید قالب این موضوع تفسیر شود.

وی خاطرنشان کرد: به این معنا که اگر منشا بازرسی و علت آن هزینه کردها و عملکردهای سازمان های وابسته به دولت است، بازرسی کل می تواند ورود پیدا کند اما اگر در مورد مسائل خصوصی شرکت‌ها و خاص یک سازمان بخواهد وارد عمل شود، خیر ؛ بازرسی کل نمی تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

در این میان، نکته‌ای که باید مورد تاکید قرار گیرد، اینکه بانک مرکزی با اتخاذ تدابیر و اقداماتی ویژه، می‌تواند حلقه نظارتی خود را بر نظام بانکی گسترده‌تر، دقیق‌تر و عملیاتی تر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار