بازدید 3359

بی‌قراری شرکت‌های غربی برای بازگشت به ایران

نیوزویک با اشاره به بی قراری شرکت های غربی برای بازگشت به ایران نوشت: برای متحدان آمریکا و کشورهایی که در این مذاکرات حضور دارند، انتظار کشیدن برای لغو تحریم ها دشوار است.
کد خبر: ۴۹۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 28 April 2015
نیوزویک با اشاره به بی قراری شرکت های غربی برای بازگشت به ایران نوشت: برای متحدان آمریکا و کشورهایی که در این مذاکرات حضور دارند، انتظار کشیدن برای لغو تحریم ها دشوار است.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری نیوزویک طی گزارشی نوشت: ایران پس از چند سال بیرون ماندن از سیستم بانکی بین المللی و محرومیت از تجارت با غرب و ممنوعیت سرمایه گذاری در میادین نفت و گازش، اکنون در آستانه تبدیل شدن به بزرگترین کشوری است که پس از فروپاشی شوروی سابق مجددا به اقتصاد جهانی خواهد پیوست. اما این مهم تنها به شرطی تحقق خواهد یافت که مذاکرات هسته ای با غرب موفقیت آمیز باشد.
این گزارش افزود: موفقیت مذاکرات تنها به سود ایرانی ها نخواهد بود. شرکت های بزرگ نفتی خواهند توانست به منابع عظیم انرژی موجود در ایران دسترسی پیدا کنند و جمهوری اسلامی ایران را یک شبه به یکی از مهمترین بازیگران بازار انرژی تبدیل نمایند.
حتی در شرایطی که قدرت های جهانی در تلاش برای نهایی کردن توافق هسته ای با ایران هستند، برای متحدان آمریکا و کشورهایی که در این مذاکرات حضور دارند، انتظار کشیدن برای لغو تحریم ها دشوار است. مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی ها و از حامیان تشدید تحریم ها علیه ایران می گوید: «آمادگی های زیادی از سوی شرکت هایی که تمایل به بازگشت به ایران دارند انجام شده است و این روند ماه هاست در جریان است...شرکت های غربی از اینکه همه چیز را روی کاغذ بیاورند بیزارند، اما... آنها منتظرند و همه آنها بسیار مشتاق بازگشت به ایران هستند.»
این وضعیت شرکت های بزرگ نفتی را در موقعیتی حساس قرار می دهد: آنها چگونه باید اوضاع را به گونه ای مدیریت کنند که پس از انعقاد توافق در عین حالی که تحریم های بین المللی را نقض نمی کنند جزو اولین هایی باشند که وارد بازار ایران می شوند؟
مقامات ایرانی گفته اند که مقامات شرکت های رویال داچ شل، انی ایتالیا و توتال فرانسه با وزیر نفت ایران دیدار داشته اند. ایران از شرکت بی پی انگلیس، کونوکو فیلیپس و شورون آمریکا که قبلا با آنها همکاری داشته دعوت کرده تا در مورد پروژه های انرژی بحث و تبادل نظر کنند. در عین حال، چین روزانه صدها هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند، در حالی که روسیه اخیرا ممنوعیت فروش سامانه اس 300 به ایران را لغو کرده است.
به عقیده دوبوویتز، تحولات اخیر این نگرانی را ایجاد می کند که تحریم های چندجانبه که برای منصرف کردن ایران از دنبال کردن ساخت سلاح هسته ای طراحی شده بودند، تضعیف شده اند. چنین اقداماتی موضع غرب را در مذاکرات تضعیف می کند. اگر مذاکرات شکست بخورد، ممکن است برخی از تحریم ها کمرنگ تر شوند. دوبوویتز افزود: «به خصوص روسیه در حال نقض تعهدی است که بر عهده گرفته بود.»
به گفته مدیر شعبه شرکت اچ آر جی ورلد واید در تهران، که یک شرکت مسافرتی انگلیسی است، در طی ماه های اخیر، رفت و آمد شهروندان اروپایی و آمریکایی به ایران دو برابر شده است. وی افزود: «ما هیئت های تجاری زیادی از اروپا –آلمان، ایتالیا، فرانسه و همچنین انگلیس- به خصوص از فرانکفورت دیده ایم که پروازهای مستقیم به تهران داشته اند. من همچنین از مشاهده تعداد افرادی که در طی دو ماه اخیر از آمریکا به ایران آمده اند متعجب شده ام.» وی گفت این افراد شامل نمایندگان شرکت های بزرگ نفتی نیز بوده اند، اما از بیان نام دقیق این شرکت ها خودداری کرد.
رویال داچ شل هلند یکی از معدود شرکت های بزرگ نفتی است که تمایل خود به بازگشت به ایران را تایید کرده، هرچند که این شرکت از پرداختن به این موضوع که با مقامات ایرانی دیدار داشته یا خیر خودداری کرده است. شرکت های توتال و انی نیز از تایید اینکه با وزارت نفت ایران مذاکره کرده اند یا نه خودداری کرده اند، اما هر دوی این شرکت ها دارای پیشینه همکاری با ایران هستند.
تحلیلگران پیش بینی می کنند، در صورت انعقاد توافق نهایی و لغو تحریم های ایران، بازارهای نفت ممکن است برای اولین بار از سال 1930 تاکنون شاهد قیمت گذاری واقعی مبتنی بر بازار آزاد باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل