بازدید 2026

آمانو:اجرايي‌شدن‌پروتکل‌الحاقي کمک‌به اعتمادسازی

اجرا کردن پروتکل الحاقی و انعطاف نشان دادن ایران به روند اعتمادسازی این کشور در خصوص برنامه هسته‌ای خود کمک مثبتی خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰ 28 April 2015
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در نشستی خبری در مقر سازمان ملل گفت: اجرا کردن پروتکل الحاقی و انعطاف نشان دادن ایران به روند اعتمادسازی این کشور در خصوص برنامه هسته‌ای خود کمک مثبتی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، یوکیو آمانو با اشاره به سخنان خود در برنامه افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و اعلام آمادگی آژانس در راستی‌آزمایی اقدامات ایران در برنامه هسته‌ای خود در صورت توافق نهایی و رسیدن به راه حلی جامع با شش قدرت جهانی‌به سئوالات برخی‌خبرنگاران که عموما در مورد برنامه هسته‌ای ایران و توافق این کشور با شش قدرت جهانی‌بود پاسخ داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در پاسخ به سوال یکی‌از خبرنگاران در خصوص اقدامات لازم از طرف دولت ایران برای اثبات ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌خود گفت: کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و کشور‌های عضو شورای امنیت از ایران تقاضای نشان دادن نهایت شفافیت برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را دارند، شفافیتی که ابعاد احتمالی‌نظامی برنامه هسته‌ای ایران را نیز شامل شود.

وی افزود: هرچند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکرده ولی‌در حال حاضر نمی توانیم با اطمینان کامل تمام فعالیت‌های ایران را صلح‌آمیز تلقی‌کنیم و از ایران انتظار داریم با شفافیت کامل به برخی‌ابهامات آژانس پاسخ دهد تا گزارشی به کشور‌های عضو آژانس و شورای امنیت ارائه شود.

یوکیو آمانو گفت: ایران با به اجرا درآوردن پروتکل الحاقی می تواند قدم مثبتی در اعتمادسازی و شفافیت برنامه هسته‌ای خود بردارد و به همین منظور ما امیدواری خود را نسبت به اضافه کردن اجرای پروتکل الحاقی به برنامه جامع اجرایی در توافق نهایی ایران و پنج بعلاوه یک ابراز می کنیم.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به دیدار خود با ظریف در ماه فوریه میلادی در مونیخ و همچنین دیدار با رئیس جمهور ایران در سال گذشته در تهران، ادعای رابطه نزدیکتر با کشور‌های غربی را خنده دار توصیف کرد و گفت: پس از این نشست با آقای ظریف دیدار خواهد کرد.

آمانو افزود: آژانس سازمانی فنی است و با وجود مدارک موجود در گزارش‌های آژانس، شورای امنیت و اطلاعات کشور‌های عضو آژانس، هنوز گزارشی نهایی از غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران منتشر نشده است، به همین دلیل از ایران تقاضا کرده ایم تا در صورت وجود ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای شفاف سازی کند.

یوکیو آمانو با پشتیبانی‌از ماموران آژانس، این نهاد بین‌المللی را مشروع برای ارزیابی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در صورت دستیابی به توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای و اجرای پروتکل الحاقی دانست و گفت: حق و تصمیم هر کشوری است که از انرژی اتمی‌بهره ببرند.

وی افزود: وقتی‌چنین تصمیمی از سوی کشوری طبق چهارچوب ان پی‌تی‌اتخاذ می شود، وظیفه آژانس است تا از استفاده صحیح و سالم آن اطمینان حاصل کند و در این راستا به این کشور‌ها کمک کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در پاسخ به سئوالی درباره مخالفت برخی‌مقامات نظامی ایران با بازرسی تاسیسات نظامی این کشور گفت: در صورت اجرایی شدن پروتکل الحاقی و در صورت وجود ابهام و تضاد و احتمال پنهان کاری نظامی در برنامه هسته‌ای هر کشوری، آژانس این حق را دارد که با درخواست ارائه توضیح، به تاسیسات نظامی و غیر نظامی کشور‌های عضو ان پی‌تی‌سرکشی کند.
وی مدعی شد: برخی‌تاسیسات اتمی‌اسرائیل زیر نظر آژانس و در این تاسیسات از صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای آن اطمینان حاصل شده است ولی‌از آنجا که اسرائیل عضو ان پی‌تی‌نیست، از حق قانونی‌این آژانس خارج است تا دیگر تاسیسات اسرائیل را بازرسی و سرکشی کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار