بازدید 6476

نگاه شما: در حاشیه "در حاشیه"

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۹۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 28 April 2015
محمود صباغی: سریال جدید و پرمخاطب مهران مدیری بعد از یک دوره پر کش و قوس، و اعتراضات مکررپزشکان به انتها رسید.( یا به انتها رسانده شد !) اینکه ارزش هنری سریال "درحاشیه" چیست و تا چه میزان از منظر نقد قابل اهمیّت است، سخن این نوشتار نیست. تنها به این نکته کلیدی که اصولآ طنز، آئینـه تمام نمای ناهنجاریها و بیان واقعیات تلخ اجتماعی به زبانی شیرین است بسنده میکنیم و تجزیه و تحلیل آنرا  بعهده منتقدین هنری وامیگذاریم .

یادداشت حاضر بر عملکرد پزشکان و دست اندرکاران حوزه درمان اشاره دارد که قبل از تولید "در حاشیه" در جریان گلایه های ریز و درشت بیماران از شیوه درمان خود درمطب پزشکان و دربیمارستانها  قرار داشته ایم که بعضآ رسانه ای شده و بازتاب گسترده ای هم در پی داشته است.

اصولآ بیماری و درمان و علم پزشکی ماهیتی انسانی و فارغ از معیارهای مادی و متفاوت با مشاغل دیگر دارد - یعنی باید داشته باشد -  نگاهی ویژه به "شغل" پزشکی بعنوان یک منبع مطمئن و " فقط " برای کسب درآمـد کلان مادی  وسوق یافتن ماهیت درمان به اهدافی جانبی و از پیش تعیین شده ( مانند سزارینهای غیر ضروری واعمال جراحی زیبائی که این روزها خود شاخه های متعددی دارد )، با هیچ متر و معیاری منطبق نیست. بهمین دلیل است که عدول از مبانی پذیرفته شده علم پزشکی، بسرعت واکنش جامعه را بر می انگیزد.همین سال گذشته بود که ماجرای " زیرمیزی پزشکان" بسرعت فراگیر و سر وصدای زیادی را بپا کرد.(*) شک نیست که دربخش هنری فیلم و سریال سازی، تهیه کنندگان به درستی در اندیشه سود مادی و بازگشت سرمایه خود هستند و برای تضمین این نفع مادی، بسراغ "ژانرها" و موضوعاتی میروند که دغدغه اصلی و لاجرم مورد اقبال عمومی است. ادعا نمیکنیم آنچه در " در حاشیه" مطرح شد دقیقآ انعکاس عینی تمام  واقعیات موجود در حوزه پزشکی و درمان است.اما فراموش نکنیم که سخن از یک سریال طنز و نه یک گزارش مستند  در میان است. در اینجا روی سخن با پزشکان منعهد و دلسوزی است که تحت هر شرائطی عملکرد انسانی و منطبق با قسم نامه سقراط را نصب العین قرار داده اند.کافیست این عزیزان - ایضآ همکارانشان – برای مدتی، رسانه ها و سایتهای خبری را مرور کنند تا دستگیرشان شود که اگر بخش کوچکی از جامعه پزشکی به ساخت و پخش "در حاشیه" ، معترض شده اند، چرا بیش از 75% مردم در نظر خواهی ها خواستار ادامه پخش آن بوده اند؟ مردمی که علم پزشکی با درمان آنهاست که وجاهت وموضوعیت دارد، پس رضایتشان نیز شرط لازم است. اصولآ درنوعی از طنز در فیلمسازی ( همچون "در حاشیه") ، مانند کاریکاتور در مطبوعات، بیان اغراق آمیز کاستی ها و نارسائیها ست. بیماری و درمان ودارو و دکتر و بیمارستان ، از مهمترین نگرانیها و دلمشغولیهای امروز مردم ماست. از طرف دیگر، جامعه متشکل از مجموعه ای از مشاغل مختلف است. اگر قرار باشد به محض ساخت و پخش فیلم و یا سریالی، منتسبین به آن حرفه ، بخواهند با کمپین و جمع آوری امضاء و دعوت به  تظاهرات خیابانی  خواستار توقف پخش و یا تغییرآن شوند و تهیه کنندگان و کارگردانان هنری دنیای فیلمسازی وادار شوند با ساختن عجولانه یکی، دو قسمت پایانی، سر و ته اهداف خود را جمع کنند که سنگ روی سنگ بند نمیشود.

" در حاشیه " مدیری این بار متفاوت با کارهای تجارتی و"وقت تلف کن" بزبان طنز یکی از مهمترین دغدغه های امروزمردم را به تصویر کشید که اگرچه جامعه پزشکی کشور و شاید سازمان نظام پزشکی و بازشاید وزارت بهداشت و درمان را خوش نیامد، اما درد مضاعف بیماران دردمند را – اگرچه با غلـو - نمایاند. به همه کسانی که برای مدیری شمشیر از رو بستند توصیه میکنیم به بجای کتمان حقایق فائق، به رفع کاستی ها و آنچه که در "در حاشیه"با اغراق نشان داده شد بپردازند. در چنان صورتی به سریال مدیری با فراغ بال لبخند خواهند زد.که گفته اند : "طلا که پاک است، چه منتّش به خاک است؟" 

(*) –  " لزوم طرد پزشکان زیر میزی بگیر"  تابناک دوم اردیبهشت ماه نود و سه   
           

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
در کشور اصلا بر توانایی پزشکان نظارت نمی شود. افرادی که توان علمی ندارند نباید اجازه طبابت داشته باشند. چرا هیچ بررسی علمی برای نجات جان مردم نمی شود؟ مدام تعرفه را چندین برابر درامد مردم کشور افزایش می دهید آیا این درست است؟ آیا مالیات می دهند؟ چرا هیچ مقامی برای رسیدگی به جان مردم پا جلو نمی گذارد؟
حداقل برای حذفش از مردم یه نظری میپرسیدید

مگه همه مردم ایران عضو خانواده پزشکیند
هزارتالایک
غیر از واقعیت چیز دیگری نبود دست آقای مدیری درد نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
دست آقای نویسنده این مقاله هم درد نکنه. اگرچه سعی داشته کسی را ناراحت نکند اما محتوای مطلب گویای حقایق است.
اگر فیلمش اینقدر خجالت آوره ببینین عمل دکترا چقدر شرم آوره
درس خوندن که پز بدن و یه شبه پولدار بشن یا درس خوندن که هم امرار معاش کنن و هم به مردم خدمت کنن؟
البته الان که اکثرشون سواد خوب کردن سرما خوردگی رو هم ندارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
شما که سواد داری برو از اینترنت بخون که سرما خوردگی بیماری ویروسی است و باید دوره اش طی شود و درمان خاصی ندارد. عملکرد بعضی پزشکان شرم آوره ولی اینهم شرم آوره که هر کس با هر سطح سوادی در مورد سواد پزشکان نظر بدهد.
سلام قبل از عید در یک زمانی که چند روز تعطیلی بود به شدت سرماخورده بودم. چون تمام مطلبها تعطیل بودند به اورژانس بیمارستان امام خمینی رفتم. خانم دکتر جوان با اینکه تقریبا بیکار بود به من گفت چرا برای سرماخوردگی کم اهمیت آمدم و وقت "بزرگترین اورژانس" کشور را گرفتم و چنان با عصبانیت چوب معاینه را داخل دهانم کرد که تا دو روز لبم درد می کرد. این دکترها انگار از دماغ فيل افتادند.
چندبار برام پیش اومده که نسخه رو بردم داروخانه و داروخانه گفت نميتونم نسخه رو بخونم و منو برگردانده پیش پزشک. و...
خانواده و جامعه پزشکی باید در مورد اتهاماتی که در بطن جامعه و ذهن مردم به آنها وارده پاسخگو باشند . سریال در حاشیه یک لایحه دفاعی از حق مردم است . حضرات پزشک اگر اینطور نیست با عمل نشان بدید
به نظر من اگر ظرفیت پزشکی در کنکور بره بالا و بین پزشکان رقابت ایجاد شه اوضاع درست میشه.
ما الان تو خیلی از شهر ها یه متخصص مغز و اعصاب نداریم آیا کسی نیست بره تخصص بخونه یا ظرفیتش نیست .متاسفانه عده ای نمیخواهند پزشکی تو ایران مثل همه دنیا شه.تو المان درامد یه معلم با درآمد یه پزشک تفاوتی نداره.اینجا چی؟به پزشک عمومی ماهی 17 میلیون تومن تو کرمان میدن تا پزشک خانواده شه یه معلم حقوقش یک میلیون و سیصد هزار.
من نمیدونم این نوشته من کجاش اشکال داره که تابناک منتشر نمیکنه حقوق پزشک رو هم میتونید تو سایت کاریابی ابن سینا چک کنید دروغی توی این مطلب نیست انصاف داشته باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل