بازدید 1953

الوقت: تشکیل ارتش متحد عربی بعید است

اختلافات داخلی در میان کشورهای عربی تشکیل ارتش متحد عربی برای اهداف قدرت های بزرگ عربی را که با شروع حملات ائتلاف عربستان به یمن بار دیگر مطرح شد، بعید دانست.
کد خبر: ۴۹۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 27 April 2015
تپایگاه اطلاع رسانی الوقت نوشت: اختلافات داخلی در میان کشورهای عربی تشکیل ارتش متحد عربی برای اهداف قدرت های بزرگ عربی را که با شروع حملات ائتلاف عربستان به یمن بار دیگر مطرح شد، بعید دانست.
به گزارش ایرنا، سایت الوقت افزود: با شروع حملات ائتلاف عربستان به یمن، موضوع تشکیل ارتش متحد عربی بار دیگر با هدف ایجاد زمینه برای اجرای طرح ها و رسیدن به اهداف قدرت های بزرگ عربی مانند عربستان قوت گرفت، چرا که عربستان از داشتن یک ارتش ملی محروم و نیروهای آن عمدتا از پاکستانی ها و بنگلادشی ها و تبعه دیگر کشورها می باشند.

از سوی دیگر کشورهای کوچک عربی مانند کویت، قطر، بحرین و امارات نیز تمایل بسیاری برای تشکیل این ارتش دارند، چرا که می تواند به موازنه قوا میان آنها با ایران و عراق در منطقه خلیج فارس، کمک کنند.

علاوه بر این آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به دنبال این هستند که از نفوذ ایران در منطقه بکاهند، با توجه به مولفه های فوق، این سوال اساسی مطرح می شود که آیا تشکیل این ارتش، موجب جبران شکست های عربستان در یمن خواهد شد؟

شبکه خبری الوقت ادامه می دهد: تشکیل ارتش متحد عربی که هدف از آن ایجاد بازویی برای اتحادیه عرب می باشد، با مشکلات و موانعی متعددی مواجه است، چرا که صندلی سوریه در این اتحادیه خالی بوده و به معارضین سوری واگذار شده است و همچنین صندلی یمن نیز به عبد ربه منصور رییس جمهور مستعفی این کشور داده شده که فاقد جایگاه قانونی است.

ترکیب ناهمجنس کشورهای عربی موجب خواهد شد که بحران ها و رقابت های زیادی در این ارتش به وجود آید، همچنان که روابط تیره قطر و عربستان و سیاست های عمان، عراق، سوریه و اختلافات داخلی لبنان همه مانع عملکرد این ارتش خواهد بود.

موضوع مهمی که این ارتش باید مشخص کند نوع رابطه اش با قضیه فلسطین و باریکه غزه می باشد و این که دولت خودگردان فلسطینی چه نقشی در این زمینه بر عهده خواهد داشت و این ارتش با حملات احتمالی صهیونیست ها به فلسطین چه برخوردی از خود نشان خواهد داد؟ قضیه فلسطین یکی از مهم ترین مسایل پیش روی این ارتش می باشد چرا که بر اساس اسناد تاریخی این ارتش در برخوردهای قبلی خود در این موضوع شکست را تجربه کرده است.

این تارنما می افزاید: رسیدن به یک تصمیم واحد در داخل این ارتش در مقابل بحران های منطقه ای، امری محال به نظر می رسد چرا که مواضع دوگانه کشورهای اتحادیه عرب در قبال قضایای عراق، سوریه و بحرین و عدم اتخاذ یک موضع واحد در مقابل گروه های معارض در این کشورها، مشخص می کند که این ارتش با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد و نمی تواند از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و پشتیبانی کرده و نیروهایی برای برخورد با معارضین بحرینی و یمنی ارسال کند.

به نوشته الوقت، علاوه بر این عربستان بسیار مایل است که رهبری این ارتش را برعهده بگیرد و معتقد است که حملات ریاض بر علیه یمن شروعی برای عملیات های این ارتش خواهد بود، در حالی که هنوز نتایج و آثار جنگ یمن مشخص نبوده و ائتلاف نیز در رسیدن به اهداف خود برای ایجاد این ارتش متحد، موفق نبوده است.

اما، چالش دیگر استمرار بحران های داخلی عربستان و تاثیر آن بر آینده این کشور می باشد، اختلافات داخلی در این کشور که پس از مرگ ملک عبدالله شدت یافته، شکست های نظامی و امنیتی عربستان در مناطق مختلف و در نهایت نزول جایگاه این کشور پس از تفاهم سیاسی بین ایران و غرب، موجب شده که ریاض قدرت تاثیرگذاری در داخل اتحادیه عرب و ارتش آن را از دست بدهد، گرچه این کشور فکر می کند هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند نقش او را ایفا کند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: آن چه که مطرح شد به صورت آشکارا نشان می دهد که نظریه تشکیل این ارتش در روی زمین، زمینه اجرایی ندارد، چرا که کشورهایی که از تشکیل این ارتش حمایت می کنند، از اختلافات داخلی بین خود رنج می برند، به طور مثال اکثر کشورهای اتحادیه عرب با سلطه جویی امنیتی عربستان مخالف بوده و اختلافات عربستان با عمان و کویت و قطر موجب ایجاد سوء ظن نسبت به سیاست های ریاض گردیده است، در نتیجه تشکیل یک ارتش قوی و منسجم از سوی این کشورها امری بعید به نظر می رسد که در صورت تشکیل، این ارتش نمی تواند وظایف خود را منطقه به صورت صحیح انجام دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار