بازدید 2373

جدال بر سر افزایش قیمت خودرو

کد خبر: ۴۹۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹ 26 April 2015
افزایش قیمت خودرو در دستور کار شورای رقابت است. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب منتفی شدن موضوع افزایش قیمت را رد کرد و گفت: با افزایش هزینه‌های تولید چاره جز افزایش قیمت نداریم.

به گزارش فرارو، افزایش قیمت خودرو در دستور کار شورای رقابت است. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب منتفی شدن موضوع افزایش قیمت را رد کرد و گفت: با افزایش هزینه‌های تولید چاره جز افزایش قیمت نداریم.

از ابتدای سال جدید، با وجود کاهش نرخ تورم و تفاهم هسته ایی در لوزان که بازار را به ثبات قیمت‌ها امیدوار کرده بود، زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو شنیده می‌شود.

بخشی از این افزایش قیمت مربوط به مصوبات قانونی است - نرخ بیمه شخص ثالث، شماره‌گذاری خودرو و مالیات بر ارزش افزوده و... - که هر ساله انجام می‌شود. با این حال خودروسازان با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خواستار افزایش ۵ تا درصد قیمت‌ها هستند.

اگرچه رضا شیوا، رییس شورای رقابت نیز چندی قبل اعلام کرده بود که بعد از اعلام اطلاعات مربوطه از سوی بانک مرکزی در جلسات شورای رقابت به این درخواست رسیدگی و تصمیم گیری می‌شود؛ اکنون خبرهای مبنی بر منتفی شده این بررسی‌ها به گوش می‌رسد.

محمدعلی مددی عضو ناظر در شورای رقابت در گفت‌و‌گویی گفته است که این بررسی‌ها که با توجه به بخشنامه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور درخصوص تغییر ندادن قیمت‌ها و اعلام محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر افزایش نیافتن قیمت کالا‌ها، افزایش قیمت خودرو در سال ۹۴ نیز از دستور کار شورای رقابت خارج شده است.

اگر این طور باشد براساس اعلام شورای رقابت خودرو سازان مجاز هستند تنها یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر قیمت خودرو‌ها اضافه کنند.

این درحالی است که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خوروسازان نسبت به این اظهارات مددی واکنش نشان داد و گفت: آقای مددی به عنوان یک عضو شورا می‌توانند هر حرفی بزنند اما سندیت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اظهارات رضا شیوا رییس شورای رقابت باید در این خصوص مرجع باشد، گفت: ما تقاضای افزایش قیمت را داده‌ایم و شورا به محض دریافت کردن نرخ تورم بخشی از طرف بانک مرکزی به این درخواست رسیدگی می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: هزینه‌های تولید بالا رفته و ما چاره جز افزایش قیمت نداریم. نرخ ارز مبادله ایی که سال قبل ۲۵۵۰ تومان بود الان به ۲۸۳۰ رسیده است. حقوق پرسنل ۱۷ درصد افزایش داشته، تعرفه مواد اولیه وارداتی ۶ درصد گران شده و مواد اولیه داخلی نیز هر روز گران‌تر می‌شود.

نعمت بخش ادامه داد: به عنوان مثل فولاد یزد سال قبل دو بار افزایش قیمت داشت و امسال نیز ۳ درصد افزایش داشته است. آقای وزیر نیرو می‌گویند که آب و برق امسال گران نمی‌شود اما فراموش کرده‌اند که در اسفند ماه افزایش پیدا کرده بود. گاز هم ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب همه عوامل تولید افزایش قیمت داشته و ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را تغییر ندهیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا با افزایش تولید، این کسری‌ها را جبران نمی‌کنید؟ گفت: سال قبل نیز همین کار را کردیم و تنها ۳ درصد قیمت خودرو را افزایش دادیم. این کار بیش از این مقدور نیست زیرا آنقدر مشتری نداریم که افزایش تولید مساله را حل کند.

دبیر انجمن خودوسازان با اشاره به اینکه همه شرکت‌ها در بورس هستند و اطلاعات آن قابل دسترسی است، گفت: به عنوان مثال می‌بینید که سایپا در سال قبل یک ریال به سهامداران سود نداده است این یعنی هیچ سودی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قیمت خودرو در سال ۹۴ چند درصد افزایش می‌یابد، گفت: این بستگی به نظر شورای رقابت دارد اما برآورد ما بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

گفتنی است که درخواست افزایش قیمت خودرو اکنون با مخالفت‌های جدی در وزارت صنعت و معدن مواجه است. محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجتبی خسروتاج، سخنگوی این وزارتخانه با تاکید بر افزایش یک‌درصدی قیمت خودرو که محقق شد، اعلام کردنده‌اند که هیچ گونه افزایش قیمت برای خودرو در دستور کار نیست.

به هر حال آخرین اظهارات رضا شیوا، رئیس شورای رقابت که هفته گذشته اعلام شد از بررسی تعیین قیمت خودرو در جلسات شورای رقابت به‌دنبال درخواست خودروسازان و اعلام نتیجه تا دو هفته آینده حکایت می‌کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل