بازدید 5578

جزئیات بدهی شل به ایران

با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های بزرگ نفتی از کشور خارج شدند و فروش نفت ایران به این شرکت‌ها به تدریج متوقف شد
کد خبر: ۴۹۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۳ 26 April 2015
یش از سه سال از توقف فروش نفت ایران به شرکت انگلیسی - هلندی «شِل» می‌گذرد و به دلیل تحریم‌های اعمال شده،‌ همچنان بدهی 2.8 میلیارد دلاری این شرکت نفتی به ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود در نقل و انتقال پول تسویه نشده است، اما وزیر نفت کشورمان بر این باور است که به محض رفع تحریم‌ها این پول به حساب واریز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های بزرگ نفتی از کشور خارج شدند و فروش نفت ایران به این شرکت‌ها به تدریج متوقف شد. از جمله این شرکت‌ها، شرکت نفتی «رویال داچ شل» بود که با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه واریز پول نفت به حساب ایران به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت ایران به این شرکت از اواخر فروردین ماه 1391 با اعلام رسمی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم متوقف شد.

بر اساس این گزارش، یونان و انگلیس از بزرگترین بدهکاران نفتی ایران به شمار می‌روند که در مجموع 4 میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.

شل با بدهی حدود 2.8 میلیارد دلار بارها برای پرداخت بدهی خود به ایران اعلام آمادگی کرده و حتی در مقطعی اعلام کرد که آمادگی پرداخت بدهی ایران با غلات و دارو را دارد اما انگلیس مانع از تلاش‌های این شرکت برای پرداخت بدهی خود شد.

در این راستا وزیر نفت اعلام کرده که شرکت شل 2.8 میلیارد دلار بدهی دارد که به محض رفع تحریم‌ها به حساب ما واریز خواهد شد.

از سوی دیگر هم زمان با این که ایران و 1+5 به تفاهم اولیه دست یافته و امکان رفع تحریم‌ها با توافق نهایی وجود دارد، شرکت نفتی شل در کنار سایر غول‌های نفتی دنیا آمادگی خود را برای ورود به کشور و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را داشت و یکی از مشتریان نفت سنگین ایران نیز بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان