بازدید 60807

رابطه میان رفتن به سفر خارجی و حذف یارانه نقدی چیست؟!

چندی پس از خبر حذف یارانه برخی گروه‌های درآمدی، خبر حذف افراد به دلیل مسافرت خارج از کشور در یکی از خبرگزاری‌های کشورمان مطرح شد. بر اساس این خبر، کسانی که سفرهای خارجی به غیر سفرهای زیارتی مانند مکه، سوریه و کربلا رفته‌اند، یارانه آن‌ها قطع شده است.
کد خبر: ۴۹۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴ 25 April 2015
در هفته‌ای که گذشت، حذف یارانه برخی ثروتمندان در فروردین ماه، بازتاب خبری گسترده‌ای پیدا کرد. بر اساس اخبار رسانه‌ها، یارانه برخی قشرهای پردرآمد مانند اعضای هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها، صرافی‌ها، پزشکان، مالکان خودروهای خارجی، ایرانیان مقیم کشور و... حذف شده است.

به گزارش «تابناک»، واکنش‌ها به این ماجرا به ویژه در میان تیم اقتصادی دولت به عینه، ناهماهنگی‌های این بخش را به رخ کشید. در حالی آقای نوبخت در جلسه هفتگی سخنگویی حذف یارانه بعضی از گروه‌های درآمدی را تکذیب کرد که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه نیز بار دیگر با اظهارات خود در برنامه ساعت ۲۱ شبکه یک سیما اظهارات سخنگوی دولت را با چالش دیگری مواجه کرد و از در تدبیر، واقعیت‌ها را با مردم در میان گذاشت.

ربیعی بر خلاف اظهارات آقای نوبخت اعلام کرد: بنا بر تکلیف قانونی سال ۹۳ تعدادی را از جمع یارانه بگیران حذف کرده‌ایم و امسال نیز در صورت نوشتن آیین نامه، این روند را ادامه می‌دهیم. این کار به دقت انجام و با تدوین نظام اعتراض، با دقت زیادی به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود.

خارج از واکنش‌های متناقض دولتی‌ها به خبر حذف یارانه ـ که سابقه دیرینه دارد ـ خبرهایی از گوشه و کنار از روند اجرایی این اقدام شنیده می‌شود که نگران کننده است. در واقع نگرانی اصلی این است که هرچند حذف پردرآمد‌ها، اقدام مهم و مفیدی است، در صورتی که مکانیزم‌های آن به درستی اجرایی نشود، ممکن است تبعات بسیار وحشتناکی داشته باشد.

چندی پس از خبر حذف یارانه برخی گروه‌های درآمدی، خبر حذف افراد به دلیل مسافرت خارج از کشور در یکی از خبرگزاری‌های کشورمان مطرح شد؛ بر اساس این خبر، کسانی که سفرهای خارجی به غیر سفرهای زیارتی مانند مکه، سوریه و کربلا رفته‌اند، یارانه آن‌ها قطع شده است.

در آغاز مکانیزم حذف یارانه بر اساس سفرهای خارجی بیشتر به شایعه و طنز به نظر می‌رسید؛ اما در روزهای اخیر، شنیده‌های خبرنگار تابناک نشان می‌دهد این خبر به هیچ وجه شایعه نیست، بلکه تبدیل به یکی از راهکارهای حذف یارانه افراد پردرآمد تبدیل شده است و افرادی که از کشور به قصد سفرهای خارجی خارج رفته اند، حذف شده‌اند.

بنا بر این گزارش، به احتمال زیاد منطق مسئولان یارانه نقدی کشور برای این تصمیم این بوده کسانی که به خارج از کشور سفر داشته‌اند، از لحاظ تمکن مالی در سطح قابل قبولی هستند که نیازی به یارانه نداشته باشند؛ اما نکته اینجاست که برخی افراد به خاطر مشکلات کاری، بیماری و... به سفرهای خارجی رفته‌اند. در واقع برای خروج از کشور مشقت‌های فراوانی نیز متحمل شده‌اند.

در اواخر سال گذشته، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ایرانیان خارج از کشور به گوش می‌رسید که منطق قابل قبولی پشت آن بود. در واقع کسانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و فشار هزینه‌ای داخل کشور را متحمل نمی‌شوند، لزومی بر گرفتن یارانه توسط این گروه از افراد نبود، ولی اینکه صرفا افراد به دلیل اینکه به خارج از کشور سفر کرده‌اند یارانه آن‌ها قطع شود، به هیچ وجه توجیه شدنی نیست.

بر اساس گفته‌های یکی از کاربران تابناک، یارانه یکی از کارگران که برای کار در سال چندین بار به کویت تردد دارد، قطع شده است، حال آنکه علت سفر خارجی این فرد تمکن مالی نیست، بلکه بالعکس به دلیل مشکلات مالی است که سفر به خارج از کشور داشته است.

به هر حال به نظر می‌رسد، همه مردم از دولتمردان دولت راستگویان انتظار دارند با شفافیت و جدیت گروه های درآمدی برای حذف را مشخص کرده تا اینکه از هر گونه شائبه و پایمال شدن حق برخی افراد جلوگیری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵۸
انتشار یافته: ۲۴
باید یارانه ثروتمندان و کسانی که این پول یارانه پول خردشان محسوب میشود باید قطع شود و صد در صد باید قطع شود.کجای دنیا به همه یارانه میدن؟
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
کویت و عربستان و امارات
کارگری که به کویت رفت وامد میکنه .معلومه نیاز مند نیست .حقشه که قطع بشه.اصلا کار گر نیست
ربطش اینه که آدم بدبخت بیچاره نمیره سفر خارجه
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
من کارمند یک شرکت بازرگانی هستم.مجبورم ماموریت برم خارج از کشور.چه خوبه ما زود قضاوت نکنیم.
بیچاره دولت. نه را پس داره نه راه پیش . دستت درد نکنه محمود جان
خوب کاری کردند دیگه، کسی که پول داره برود آنتالیا و اروپا و تایلند و.... نیازی به یارانه ندارد!
ترکیه که از کیش ارزونتره تازه اونایی که میرن کیش خیلیاشون اونجا ویلا دارن و مایه دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
ولی ارز از کشور خارج نمی کنند
نگراتی اصلی آینده این مملکت وآیندگان است. بهتر نیست این پولها صرف سازندگی وپروژه های عمرانی شود؟ با این برنامه چه دردی از چه کسی درمان شده است وچه حاصلی داشته است جز تورم سرسام آور؟
خجالت بکشید آقا. مثل این که شما هم از اون خارج رفته ها هستی که اینجوری داری جلز ولز می کنی؟
دولت گفته اجازه اعتراض را به افراد داده و بررسی هم می کنه. پس نگران اون کارگر نباش.
حالا میشه بفرمایی از میلیون ها نفری که خارج میرن و میان چند درصدش جزو این گروهی هستن که شما اشاره کردی؟
به نظر من این شاخص یکی از بهترین شاخص هایی هست که میشه ازش استفاده کرد. دست دولت درد نکنه.
به عنوان مثال هر کسی تو ایام تعطیلات به مراکز تفریحی مثل امارات، ترکیه، مالزی، تایلند و ... رفته با احتمال بسیار بالایی جزو کسانی هست که مستحق دریافت یارانه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
دوست عزیز من افرادی میشناسم که تا کیش هم نمیرن چه برسه به خارج و وضع مالیش اونقدر خوبه که تا چند نسل بعدش هم تامین هستن. بقول دوستان از کجا می فهمید طرف واسه تفریح رفته خارج یا کل زندگی خود و خانوادش رو فروخته و رفته برای درمان سرطان و....
یعنی اینکه مایه داری
هفته پیش مسئولان دولتی در رادیو ادعا می کردند که یارانه هیچ کس قطع نشده است.
دروغگو دشمن خداست
یعنی به ما که تا شاه عبدالعظیم هم نمی تونیم بریم دوبله یارانه میدن!!!!!!!!!!
آخر قضیه اینه که یه تعداد سرباز باقی بمونن
ناهماهنگی نه عوام فریبی و دروغ گویی بوده عزیزم
خانم تینا پاکروان از بازیگران مشهور ایرانی ، رفته خارج و از زندان آلکاتراز عکس سلفی انداخته . به نظرم کسی که داره چرا یارانه بگیره ؟ جالبه صبح ها در برنامه شبکه یک ایران رو ول کرده و تبلیغ سفر تو کشور های خارجی رو میدن . یکی خودش رو میکشه با برنامه ایرانگرد ، ایران رو تبلیغ میکنه و یکی دیگه با پول بیت المال میره ول گردی و تبلیغ کشورهای همسایه.
من که پشیمونم از اینکه انصراف دادم و تبت نام نکردم الان هم نزدیک 2 سال است یارانه نگرفتم
با سلام من دانشجوی مقطع دکتری هستم. سال 93 برای شرکت در یک همایش علمی به یکی از کشور های اروپایی سفر کردم. .متاسفانه یارانه من را قطع کرده اند.
آیا این عدالت است؟آیا من ثروتمند بوده ام؟آیا ..........
کسی که ماموریت دولتی می رود و شخصا توانایی سفر خارجی ندارد، نباید حذف شود.
دوست عزیز
بنده اینجا در قم بسیاری افراد رو میشناسم که هرسال برای تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع به کشورهای مختلف سفر میکنند مثل هند پاکستان بنگلادش اندونزی حتی انگلستان آمریکا و جاهای مختلف ولی اگر وضع مالیشون رو ببینی واقعا زیر خط فقر هستن. اگر همچین حرفی بدون قید خاصی ملاک باشه پس قطعا اونها اولین افرادی هستند که یارانشون باید قطع بشه.
مکه رفتن که تمکن مالی می خواهد از همه پولدار تره
پدر و مادر من سالی یک بار و هر بار سه هفته برای بازدید اعزای خانواده به خارج از کشور می روند الان یارانه پدرم قطع شده ولی یارانه مادرم واریز شده : اگه باید قطع بشه چرا یکی میگیره ودیگری نمی گیره جالب اینجاست که یارانه اقوام دور ما که اصلا ایران زندگی نمی کنند بدون دردسر پرداخت میشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار