بازدید 1696

جان شهروندان خاورمیانه برای آمریکا ارزشی ندارد

کد خبر: ۴۹۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 25 April 2015
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به ماجرای کشته شدن دو شهروند آمریکایی تو سط پهپادهای ارتش ایالات متحده که با عذرخواهی اوباما همراه شد ، گفت: برای کاخ سفید جان شهروندان خاورمیانه ارزشی ندارد و آنها تنها به تامین منافع واشنگتن فکر می‌کنند.

 ایالات متحده پس از ماجرای 11سپتامبر2001 با لشگر کشی به خاورمیانه تاکنون صدهاهزار نفر را قربانی آنچه که مبارزه با تروریسم می‌نامد،کرده است. با گذشت زمان با توجه به تلفات سنگین ارتش آمریکا و هزینه‌های سرسام‌آور حضور فیزیکی نیروهای نظامی ایالات متحده ، پهپادها به میدان آمدند. هواپیماهایی بدون سرنشین که کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر هدایت می‌شوند و با فشاردادن یک دگمه هدف را منهدم می‌کنند.

در طول سالیان گذشته استفاده آمریکا از پهپادها با انتقادات تندی مواجه شده است اما تا کنون کاخ سفید یا پنتاگون اعتنایی به موضوعات حقوق بشری نکرده‌اند. در فضایی که واشنگتن خود را محق به هرکاری می‌داند ، روز گذشته اوباما بابت کشته شدن دو شهروند آمریکا توسط پهپادهای ایالات متحده عذر خواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روزنامه فایننشال‌تایمز ، هواپیماهای شناسایی سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، به مدت چند هفته مجتمعی را در «دره شوال» پاکستان ، در نزدیکی مرز افغانستان، تحت نظر گرفته بودند تا بعد با «اطمینان بالا» اعلام کنند که فعالان القاعده در این محل حضور دارند. اندکی قبل از اینکه پهپاد آمریکا این مجتمع را در ماه ژانویه منهدم کند، ماموران سیا معتقد بودند چهار نفر در این مکان حضور دارند. اولین نشانه اینکه آنها اشتباه می کردند زمانی ظاهر شد که تصاویر مربوط به این عملیات نشان داد شش جسد از زیر آوار بیرون کشیده می شوند. روز پنجشنبه مقامات آمریکایی حقیقتی تلخ را تایید کردند: دو جسد دیگر متعلق به گروگان های غربی به نام‌های « وارن وینستین آمریکایی و جیووانی لو پورتو ایتالیایی» بود.

مرگ این دو نفر بزرگترین بحران برنامه جنجالی  رئیس جمهوری آمریکا را خلق کرده است، یعنی همان برنامه‌ای که به عنصر اصلی راهبرد ضدتروریسم آمریکا تبدیل شد اما با واکنش های منفی گسترده و شدید در کشورهای مختلفی که به اجرا گذاشته شده، ‌از پاکستان تا یمن، مواجه گشته است.

منتقدان می گویند این حادثه واقعیت دردسرآفرین در پشت عملیاتی را برجسته می کند که همچنان رازآلود مانده است. همانطور که جمیل جفر Jameel Jafferمعاون مدیر حقوقی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفته است :«آمریکا ، به معنای لغوی کلمه، نمی دانست که چه کسی را دارد می کشد.»

سیدحسین نقوی حسینی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از رویکرد «کدخدایی آمریکا که واشنگتن را محق به هرکاری در جهان می‌داند.» ، گفت:« استفاده از پهپادها و عملیات‌هایی که این نوع تکنولوژی‌های کشتار از راه‌دور ایفا می‌کنند به ابزاری در دست آمریکا‌ تبدیل شده‌است که انسان‌های غیرنظامی و بی‌گناه را به قتل می‌رسانند. آمریکا با استفاده از ضعف و ناامنی در برخی کشورهای منطقه انجام ‌می‌دهد و بسیاری از این اقدامات فاش نمی‌شود. »

وی در ادامه با بیان این که «آمریکا از ایجاد ناامنی در خاورمیانه سود می‌برد» ، گفت:« حملات پهپادهای آمریکایی موجب ایجاد حس ناامنی و اضطراب در میان مردم کشورهایی نظیر پاکستان ، افغانستان ، یمن ، عراق ، سوریه ، لیبی شده‌است. متاسفانه کسی پاسخگوی حملات کور که تا کنون هزاران نفر را قربانی کرده‌است ، نیست و باید از نهادهای مدعی حقوق بشر پرسید که چرا سکوت کرده‌اند. »

دولت آمریکا ضمن فاش کردن سرنوشت دو گروگان غربی، همچنین فاش کرد که دو شهروند آمریکایی که گفته می شود از اعضای ارشد القاعده هستند در حملات دیگر پهپادها کشته شده اند، هرچند مقامات آمریکایی اطلاع نداشتند که آنها در مکان های هدف قرار گرفته حضور داشتند.

 مقامات آمریکایی اعتراف کرده‌اند که حمله هوایی ماه ژانویه که به مرگ گروگان های غربی انجامید، یک «حمله از روی نشانه» بود که مقامات اطلاعاتی از آن برای حمله به اهداف مورد نظر خود نه بر اساس هویت تایید شده افراد، بلکه بر اساس نوع رفتار مشاهده شده در محل که با الگوی فعالیت تروریستی سازگاری دارد، استفاده می کنند.منتقدان می گویند حملاتی که از روی نشانه انجام می گیرد تلفات بیشتری بر غیرنظامیان وارد می کنند زیرا درباره هویت افرادی که هدف قرار می گیرند اطلاعات دقیقی وجود ندارد. «دفتر روزنامه نگاری تحقیقی» محاسبه کرده است که از سال 2002 تاکنون در پاکستان بین 421 تا 960 غیرنظامی در حملات پهپادهای آمریکایی کشته شده اند.

نقوی حسینی با پیش کشیدن عذرخواهی رئیس‌جمهوری آمریکا برای کشته شدن دو شهروند ایالات متحده و مقایسه این موضوع با بی‌اعتنایی کاخ سفید در مواجهه با تلفات غیر نظامیان گفت:« این نوع موضع گیری‌ها مشتی از خروارها استانداردهای دوگانه آمریکا‌یی ها است. اوباما نشان داد که در نگاه کاخ سفید تنها آمریکایی‌ها شهروند محسوب می شوند و جان مردم سایر کشورهای جهان از جمله خاورمیانه برای آمریکا دارای اهمیت نیستند. آمریکا مدعی پوشالی بشردوستانه است که تنها شعاد برابری حقوق را سر می‌دهند و اعتقادی به بشردوستی ندارند. البته برای آمریکایی‌ها در زمان مقتضی جان شهروندان ایالات متحده نیز دارای ارزش نیست و هرکسی را در هر نقطه ای ممکن است قربانی کنند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس