بازدید 2278

آب تا پایان سال در زاینده‌رود می‌ماند

کد خبر: ۴۹۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ 24 April 2015
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که با توجه به تاکید رئیس جمهوری آب تا پایان سال در زاینده‌رود جریان داشته باشد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهوری افزود: امیدواریم طبق نظر رئیس جمهور زاینده‌رود تا پایان سال جاری باشد و آب به تالاب گاوخونی هم برسد.

ابتکار همچنین با اشاره به «طومار شیخ بهایی» که به تقسیم‌بندی سنتی آب زاینده‌رود پرداخته است، گفت که در این طومار نیز به مسئله رهاسازی آب از کوهرنگ تا تالاب برای تالاب گاوخونی اشاره شده؛ چراکه دانش سنتی نیز به این موضوع معتقد بوده که چرخه هیدرلوژیکی آب برای برقراری تمام ساختارهای این زیست‌بوم بسیار ضروریست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش کشاورزی در حیات زاینده‌رود هم گفت: اگر کشاورزان ما در حوزه چهارمحال و بختیاری و زاینده رود بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه « علاوه بر آن بخش‌های صنعتی و شهرداری‌ها هم با برداشت بی‌رویه آب از منابع محدود زیرزمینی و رودخانه می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که هرگز آب داخل زاینده‌رود جاری نشود» گفت:بنابراین درخواست ما این است که هموطنان به کل چرخه آب توجه داشته باشند و میزان فعالیت‌ها را براساس ظرفیت‌ها تنظیم کنند.

ابتکار در همین رابطه با اشاره به لزوم اصلاح الگوی کشاورزی در منطقه، افزود: فعالیت کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آب باید تغییر کند؛ به طور مثال نباید در این منطقه برنج‌کاری و یا باغاتی بدون محاسبه صحیح مصرف آب داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از توسعه گلخانه‌ها در استان اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به حمایت‌های دولت آبیاری قطره‌ای گسترش پیدا کرده است و امیدواریم با مصرف منطقی آب، حق‌آبه تالاب گاوخونی بازگردد و این باعث خوشحالی مردم و کشاورزی منطقه می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان