بازدید 32742

بهترین نمک کدام است

کد خبر: ۴۹۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 24 April 2015
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به تشریح مشخصات نمک خوب پرداخت و گفت: مصرف نمک ناخالص عوارضی چون کم خونی، از بین رفتن قدرت تولید مثل، کوتاهی قد، نارسایی کلیه و شکل گیری جنین ناقص‌الخلقه در زنان باردار دارد.

به گزارش فارس، زهرا عبدالهی نسبت به مصرف زیاد نمک و تاثیر آن بر فشار خون هشدار داد و گفت: مصرف زیاد نمک یکی از مهمترین دلایل فشار خون بالا در کشور است.

وی ادامه داد: فشار خون بالا از مهمترین علل بیماری‌های قلبی عروقی است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده مصرف نمک باید کمتر از 5 گرم (کمتر از یک قاشق چای‌خوری) باشد در حالی که در کشور ما متوسط مصرف نمک 12-10 گرم در روز است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر کاهش مصرف نمک، میزان ید موجود در نمک و کیفیت و سلامت نمک مصرفی نیز حائز اهمیت است افزود: ید یکی از ریزمغذی‌های ضروری است که بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئید به آن نیاز دارد. این هورمون‌ها برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و تولید انرژی ضروری هستند.

وی یادآور شد: از آنجا که منابع غذایی حاوی ید بسیار محدود هستند، مصرف نمک تصفیه یددار به منظور جلوگیری از عواقب وخیم و برگشت‌ناپذیر کمبود ید مانند گواتر، هیپوتیروئیدیسم، کرتینیسم، اختلال در تولید مثل، مرگ و میر دوران کودکی، سقط، مرده‌زایی، عقب افتادگی ذهنی و روانی، اختلالات حرکتی و ... ضروری است.

عبدالهی در مورد بهترین نوع نمک گفت: بهترین نمک خوراکی محصولی است که دارای مشخصه تصفیه بلور مجدد بوده و رنگ آن کاملاً‌سفید، دانه‌بندی آن کروی شکل، یددار و دارای مهر استاندارد، مجوز بهداشت و از کارخانجات معتبر باشد. این نوع نمک فاقد هر گونه ناخالصی است.

وی ساده‌ترین روش برای تشخیص نمک دارای ناخالصی را حل کردن یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب دانست و گفت: در صورتی که در ته لیوان رسوبی تشکیل نشود می‌توان امیدوار بود که این نمک فاقد ناخالصی بوده و سالم است. البته روش کامل‌تر، آزمایش نمک در آزمایشگاه‌های مجهز است.

ناخالصی‌های موجود در نمک


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد ناخالصی‌های نمک افزود: ناخالصی‌های نامحلول نمک را میتوان شامل شن، خاک، بقایای موجودات زنده و مواد آلوده‌کننده که جهت استخراج نمک از معادن استفاده می‌شود نام برد که بطور مثال گل و لای، یکی از ناخالصی‌های موجود در نمک به میزان 3 تا 8 درصد است.

وی ادامه داد: مصرف مستمر این میزان ناخالصی در نمک‌های غیر تصفیه، مشکلات و بیماری‌های جسمی را به همراه دارد.

به گفته عبدالهی ناخالصی‌های محلول نیز شامل سختی (کلسیم و منیزیم) سولفات و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سایر املاح سنگین است.

وی کادمیوم، مس و جیوه را از فلزات سنگین موجود در نمک غیر تصفیه عنوان کرد و یادآور شد: این مواد خاصیت سرطان‌زایی دارند و عوارضی نظیر کوتاهی قد، تهوع، استفراغ، کم خونی، ضایعات پوستی، آسیب دیدن مو، ناخن، استخوان‌ها، مراکز عصبی، کبد، غدد و طحال را به دنبال دارند.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سایر املاح سنگین بر اندام‌های داخلی بدن تاثیرات مخربی دارند.

وی عمده ترین ناخالصی موجود در نمک را سولفات کلسیم یا همان گچ معرفی کرد و ادامه داد: به دلیل سفید بودن، گچ قابل تشخیص از اصل نمک نیست و در صورت مصرف نمک غیر تصفیه این ماده به مقدار زیاد وارد بدن می‌شود.

به گفته عبدالهی، طعم نمک‌های غیر تصفیه هم به خاطر داشتن، میزان قابل توجهی منیزیم که طعم تلخ دارد با نمک تصفیه‌شده متفاوت است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یکی از مشکلات اساسی که در اثر مصرف نمک تصفیه نشده را اختلال در عملکرد کلیه‌ها دانست و افزود: کلیه‌ها مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به مرور زمان، باعث ایجاد سنگ شده و به بافت کلیه آسیب می‌رساند.

وی تأکید کرد: جیوه باعث شکل‌گیری جنین ناقص الخلفه در زنان باردار می‌شود و از این لحاظ خطراتی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: مس یکی از عناصر ضروری برای بدن انسان می‌باشد ولی باید توجه داشت که مقدار مس موجود در نمک‌ها به چه میزان است. اگر مس، بیش از حد نیاز به بدن انسان برسد با ایجاد اختلال در جذب آهن و روی، باعث کم خونی فقر آهن شده و بر سلامتی غدد جنسی و باروری تاثیر می‌گذارد.

عبدالهی تأکید کرد: نمک‌هایی که با اسامی نمک دریا، نمک شفا و نمک طبیعی عرضه می‌شوند مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند و فاقد استانداردهای لازم هستند چرا که این نمک‌ها ید کافی ندارند و به هیچ وجه نمی‌توانند نیاز بدن به ید را تامین کنند. همچنین ناخالصی‌های زیادی دارند که سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر