بازدید 18307

چهار شرط جدید جمهوری‌خواهان آمریکا برای توافق هسته‌ای

روز پنجشنبه، سناتور‌های جمهوری‌خواه وعده دادند، لایحه‌ای که به کنگره اجازه می‌دهد توافق هسته‌ای ایران را ‌بازنگری کند، سختگیرانه‌تر خواهند کرد. این موضوع، احتمال وقوع درگیری میان دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۴۹۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 24 April 2015
سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به دنبال بازنگری در لایحه‌ای هستند که به کنگره اجازه می‌دهد، بر توافق هسته‌ای با ایران نظارت کنند.

به گزارش «تابناک» روز پنجشنبه، سناتور‌های جمهوری‌خواه وعده دادند، لایحه‌ای که به کنگره اجازه می‌دهد توافق هسته‌ای ایران را ‌بازنگری کند، سختگیرانه‌تر خواهند کرد. این موضوع، احتمال وقوع درگیری میان دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات را افزایش می‌دهد‌ و می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن این تلاش‌ها و کاهش اقبال تصویب این لایحه شود.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا در این باره اعلام کرد، «باید توجه داشته باشید ‌هیچ بخشی از قوانین، کامل نیست. سناتورهایی که همانند من، خواستار تشدید این لایحه هستند، در فرآیند دشوار الحاقیه، فرصت این اقدام را خواهند داشت. ما به زودی شاهد وقوع این فرآیند خواهیم بود.

هفته گذشته، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با نوزده رأی موافق و بدون رأی مخالف، ‌روی لایحه‌ای به جمع بندی رسید که بر اساس آن کنگره خواهد توانست بر توافق هسته‌ای با ایران نظارت کند.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه روز پنجشنبه گذشته، زمانی که این لایحه را معرفی می‌کرد، گفت: «بدون این لایحه، هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن شود که رئیس جمهور، مردم آمریکا را دور نزند، به سرعت تحریم‌های اعمال شده توسط کنگره را لغو نکند و ‌یکجانبه توافق با ایران را به اجرا نگذارد.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کمیته روابط خارجی سنا توافق کردند، بندهایی از این قانون را که مایه نگرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شده بود، حذف کنند. اوباما با هدف تلطیف مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان، تهدید کرد این لایحه را وتو خواهد کرد.‌
پس از آنکه بسیاری از دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند و از این لایحه مصالحه شده حمایت کردند، کاخ سفید در این باره اعلام کرد، در صورتی که این لایحه بدون وقوع تغییرات عمده به تصویب برسد، اوباما نیز آن را امضا خواهد کرد.

اما در ساعات اخیر، شمار زیادی از جمهوری‌خواهان آمریکا اعلام کردند، الحاقیه‌هایی را برای افزودن به این لایحه معرفی خواهند کرد. این الحاقیه‌ها شامل ابقای ماده‌ای خواهد بود که بر اساس آن، اوباما موظف است اطمینان حاصل کند، ایران در حال حمایت از تروریسم در هیچ جای دنیا نیست.

از دیگر مواد این الحاقیه‌ها می‌توان به مواردی اشاره کرد که بر اساس آن‌ها، ایران باید حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و توافق هسته‌ای را ‌یک پیمان قلمداد کند. این الحاقیه‌ها برای تصویب به حمایت ۶۷ سناتور نیاز دارد. جمهوری‌خواهان ۵۴ کرسی سنا ‌دارند.‌
علاوه بر این، سه شرط «جیم ریچ»، سناتور جمهوری‌خواه، الحاقیه‌ای را معرفی کرد که خواهان آزادی سه آمریکایی می‌شود که در ایران ‌بازداشت هستند.

تا کنون چند تن از نمایندگان دموکرات در این باره اعلام کردند، در صورتی که این قوانین بیش از حد گرایش حزبی داشته باشد، حمایت خود را از آن پایان خواهند داد.

«رابرت منندز» سناتور دموکرات که یکی از تهیه کنندگان این لایحه است در این باره گفت: «من با الحاقیه‌ها مخالفت خواهم کرد و این کار را دست کم با رأی خود انجام خواهم داد. به عقیده من، این الحاقیه‌ها، زهرآگین هستند‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل