بازدید 25785
کارکرد واقعی این ساختارهای فیزیکی پرهزینه را دریابید؛

از زمین یک میلیون متر مربعی صداوسیما تا برج‌های شبکه‌های جهان

این طرح از آن جهت حائز اهمیت است که نگهداری همین محدوده وسیع، نیروی انسانی و هزینه‌های میلیاردی در هر سال به سازمان صداوسیما تحمیل می‌کند و طبیعتاً اگر این محدوده در چند برج مرتفع ساخته شده متناسب با نیازهای یک رسانه مادر، تجمیع شود، تنها از این محل، میلیاردها تومان هزینه می‌شود.
کد خبر: ۴۹۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 23 April 2015
از مساحت یک میلیون متری صداوسیما تا ساختمان‌‌های شبکه‌های جهان
درخواست یک میلیارد و هشتصد میلیون دلاری رسانه ملی برای سامان بخشیدن به امور این مجموعه در حالی مطرح شده که صرفاً با واگذاری بخشی از وسعت عظیم جام جم، نه تنها می‌توان رقمی به مراتب بزرگ‌تر را تامین کرد، بلکه می‌توان به سمت تمرکز ساختارهای فیزیکی و اجرایی این سازمان پیش رفت؛ اتفاقی که در سال‌های پیشین رخ نداد اما اکنون سرافراز می‌تواند زمینه‌ساز وقوعش باشد.

به گزارش «تابناک»؛ وضعیت صداوسیما آنچنان پیچیده شده که محمد سرافراز رئیس رسانه‌ ملی که مجموعه‌ای با بدهی سنگین را تحویل گرفته، درخواست کمک 1.3 میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه را مطرح کرده تا بخش وسیعی از چالش‌های مالی رسانه ملی مرتفع شود و بتواند بخشی از انتظارات را با دستی باز برآورده سازد اما  بعید است در چنین شرایطی، دولت بتواند چنین کمک سنگینی به صداوسیما داشته باشد.

با این اوصاف اگر یک منابع مالی مشخص برای رسانه ملی به وجود نیاید، مدیران صداوسیما باید در مدتی زمان چند ماهه اقدام به تعدیل نیروی انسانی با شیب بسیار تند و حذف برخی از شبکه‌ها و ساختارها نمایند که هرچند بخشی از این اقدامات در راستای کوچک‌سازی و چابک‌سازی ضروری است اما طبیعتاً نمی‌توان در مدت زمانی بسیار کوتاه دست به چنین اقدامی زد و بنابراین اگر 1.3 میلیارد دلار وصول نشود، باید در پی منابع مالی دیگری بود.

از زمین  یک میلیون متر مربعی صداوسیما تا برج‌های شبکه‌های جهان
دفاتر اصلی مجموعه‌های بی بی سی و سی ان ان

در این زمینه شاید بتوان بزرگ‌ترین سرمایه کنونی رسانه ملی را زمین بسیار وسیع این سازمان در حد فاصل بزرگراه نیایش تا بزرگراه چمران و خیابان ولیعصر تا مجموعه ورزشی انقلاب ارزیابی کرد؛ زمینی که با توجه به ابعاد بسیار بزرگش و محل قرارگیری‌اش در یکی از گران‌ترین مناطق تهران، جزو ارزشمندترین مناطق پایتخت محسوب می‌شود و اخذ مجوز قانونی و واگذاری‌ بخش وسیعی از آن نه تنها می‌تواند تامین کننده 1.3 میلیارد دلار معادل 4290 میلیارد تومان باشد، بلکه می‌تواند رقم بسیار وسیعی را برای نوسازی و تجهیز این نهاد و رساندن رسانه ملی به بالاترین استانداردهای ممکن فراهم سازد.

با توجه به اینکه هیچ‌گاه مساحت دقیق صداوسیما اعلام نشده، بر روی نقشه برآوردی بیش از یک میلیون متر مربع تخمین زده می‌شود که طبیعتاً آزادسازی این مناطق یک اتفاق بزرگ در پایتخت خواهد بود و در صورت تجاری‌سازی در چنین مناطقی، بودجه بسیار عظیمی در اختیار صداوسیما قرار خواهد گرفت؛ رویکردی که البته باید زمینه‌های قانونی‌اش به طور کامل فراهم شود.

این طرح از آن جهت حائز اهمیت است که نگهداری همین محدوده وسیع، نیروی انسانی و هزینه‌های میلیاردی در هر سال به سازمان صداوسیما تحمیل می‌کند و طبیعتاً اگر این محدوده در چند برج مرتفع ساخته شده متناسب با نیازهای یک رسانه مادر، تجمیع شود، تنها از این محل، میلیاردها تومان هزینه می‌شود و در واقع هزینه نگهداری مجموعه عظیم صداوسیما بسیار کاهش خواهد یافت و برای پیاده سازی این طرح می‌توان از الگوهای بین‌المللی نیز استفاده کرد.

از زمین  یک میلیون متر مربعی صداوسیما تا برج‌های شبکه‌های جهان
محدوده تقریبی مجموعه اصلی سازمان صداوسیما
شاید سی ان ان و بی بی سی را به عنوان رسانه‌های مادر بتوان مورد اشاره قرار داد که تمامی فعالیت‌هایشان در یک ساختمان عظیم متمرکز شده است و جالب اینکه کل این ساختمان‌ها در محدوده چندده هزار متر مربعی خلاصه می‌شوند و اساساً خبری از این مساحت عظیم نیست و بلندمرتبه سازی و توسعه عمودی جای خود را به توسعه افقی داده است.

رسانه ملی علاوه بر مجموعه جام جم، مجموعه‌های دیگری در سطح پایتخت دارد که اگرچه وسعت‌شان قابل مقایسه با مجموعه اصلی نیست اما در مجموع وسعت قابل توجهی را شامل می‌شوند که در صورت ایجاد یک یا چند ساختمان عظیم در بخشی از محدوده صداوسیما، می‌توان همه این مجموعه‌ها را یک جا گرد آورد و رقم سرسام آوری از هزینه‌ها را کاهش داد و در نهایت اقدام به واگذاری بخش وسیعی از زمین‌های صداوسیما به قصد تامین هزینه‌های نوسازی و ارتقاء سریع کیفی این نهاد نمود.

این طرح از آن جهت حائز اهمیت است که صداوسیما در حال حاضر با ضعف جدی زیرساخت‌های فنی مواجه است و از کمبود استودیو رنج می‌برد و طبیعتاً با ساخت چند برج با کارکرد تخصصی تمامی این نوع نیازها را با تکیه بر نوین‌ترین شیوه‌ها، پیاده سازی کرد و یکی از مدرن‌تریم مجموعه‌های رسانه‌ای جهان را احداث نمود. حتی به لحاظ امنیتی نیز حفظ امنیت این محدود کوچک به مراتب ساده‌تر از حفظ امنیت تشکیلات و عریض و طویل کنونی خواهد بود.

البته طبیعتاً چنین طرح عظیمی به معنای نوسازی ساختار فیزیکی رسانه ملی خواهد بود، اراده‌ای بزرگ می‌طلبد که رسانه ملی یک دهه دیگر در بستری مدرن به فعالیت بپردازد و بتوان از نوسازی و روزآمد شدن بزرگ‌ترین مجموعه‌ای رسانه‌ای کشور سخن گفت و از اراده‌ای که منجر به شکل گیری‌اش شده، تقدیر کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار