بازدید 2921

روند تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با وجود مخالفت دولت به تصویب رساندند.
کد خبر: ۴۹۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 22 April 2015
بورسیهنمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با وجود مخالفت دولت به تصویب رساندند.

البته قرار شد این طرح برای بررسی و رفع اشکالات به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

حسین گروسی، علی مطهری و احمد علی مقیمی به عنوان موافقان این طرح به ایراد سخن پرداختند.

آنها معتقدند در صورت تصویب این طرح نمایندگان بهتر می‌توانند به وظایف ملی و منطقه‌ای خود بپردازند و کاهش طایفه‌گرایی و ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان در استان را در پی خواهد داشت و موجب ارتقای سطح کیفیت قانونگذاری می‌شود.

مهدی دواتگری، شکرخدا موسوی و سیدمحمد سادات ابراهیمی نیز به مخالفان این طرح بودند.

به گفته آنها تصویب این طرح کاهش مشارکت مردم در انتخابات، قطعی پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت وفعال شدن پول‌های کثیف در انتخابات را در پی خواهد داشت.

البته مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور گفت که دولت با اصل استانی شدن انتخابات موافق است اما اکنون زمان مناسب و وقت کافی برای این کار وجود ندارد.

طبق گفته او دولت معتقد است معایب برگزاری انتخابات در حوزه شهرستان‌ها حفظ شده و محاسن برگزاری انتخابات به صورت استانی از بین رفته است و تصویب این طرح هزینه‌های تبلیغات کاندیداها را بسیار افزایش می‌دهد.

موافقان کلیات استانی شدن انتخابات

موافقان کلیات استانی شدن انتخابات معتقدند در صورت تصویب این طرح نمایندگان بهتر می‌توانند به وظایف ملی و منطقه‌ای خود بپردازند و وحدت بیشتری بین نمایندگان در هر استان به وجود می‌آید.

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین موافق کلیات طرح استانی شدن انتخابات در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: در شرایطی که کشور ما می‌تواند برای 150 میلیون نفر فرصت اشتغال ایجاد کند ما هر روز شاهدیم که بسیاری از مراجعین به دفاتر نمایندگان جوانانی هستند که جویای شغل می‌باشند، نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد تا مشکل مردم برطرف شود.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر وظایف بسیاری بر دوش نمایندگان است که شاید با استانی شدن انتخابات این وظایف تفکیک گردد و نماینده بهتر بتواند در سطح ملی فعالیت کند.

وی همچنین گفت که این طرح علیرغم اعتقاد بسیاری باعث بروز اختلافات قومیتی نمی‌شود.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دومین موافق کلیات گفت: امروز نمایندگان مجلس موظف به حل مشکلات شخصی و کلان وکلایشان شده‌اند و حتی گاهی برای رسیدن به این هدف ناچار به شرکت در مجالس ترحیم هستند. حال اینکه در این شرایط وقت کمتری برای انجام وظایف اصلی نمایندگان یعنی قانونگذاری و نظارت پیدا می‌شود. این وضعیت در مورد نمایندگان شهرستانی بیشتر است و آنها فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بخشی از بار شوراهای شهر و روستا و حتی مدیران کل بر دوش نمایندگان است و آنها برخی اوقات مجبور به دخالت در امور اجرایی می‌شوند.

وی در ادامه رسیدگی بیشتر به مسائل ملی و افزایش سطح کار مجلس را به عنوان آثار مثبت این طرح برشمرد و گفت: این طرح از فروش احتمالی آرا در حد بسیار بالایی جلوگیری می‌کند، چون خرید و فروش در سطح استان مشکل‌تر است. از طرفی در شرایط فعلی کاندیداها برای ورود به مجلس وعده‌های محلی می‌دهند که بعد از نمایندگی انجام این وعده‌ها بسیار سخت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی کاهش طایفه‌گرایی و ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان در استان را از دیگر موارد مثبت این طرح برشمرد و گفت: با استانی شدن انتخابات مشارکت کم نمی‌شود چون برگزاری انتخابات به این نحو همچون انتخابات خبرگان نیست بلکه شکل جدیدی ارائه شده است.

وی در عین حال گفت: این طرح دارای کاستی‌هایی است، پیشنهادم این است که بعد از تصویب کلیات، این طرح به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر نیز به عنوان آخرین موافق کلیات استانی شدن انتخابات، گفت: این طرح از مجلس پنجم در دستور کار بوده تا در نهایت به مجلس نهم رسیده است و در هر مرحله ایراداتی در مورد آن مطرح می‌شد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح ایرادات گذشته را برطرف کرده و کاندیداها با پشتوانه رای حوزه‌های انتخابیه و استان وارد مجلس می‌شوند و می‌توانند بهتر به کارهای ملی و امور نمایندگی بپردازند.

وی تاکید کرد که این طرح باعث ارتقای سطح کیفیت قانونگذاری می‌شود.

مخالفان کلیات استانی شدن انتخابات

نمایندگان مخالف کلیات طرح استانی شدن انتخابات معتقدند که در این شرایط پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت قطع خواهد شد و پول‌های کثیف در انتخابات فعال می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی دواتگری، نماینه مراغه به عنوان اولین مخالف کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در جلسه علنی امروز گفت: ما امروز در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته‌ایم، این طرح این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که نمایندگان برای تثبیت دوره نمایندگی‌شان به دنبال این طرح هستند، حال سوال این است که آیا چنین طرحی می‌تواند جامع باشد؟

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات این طرح، گفت: طبق این طرح فردی پیروز انتخابات می‌شود که 15 درصد رای در سطح شهرستان و 85 درصد رای را از سطح استان کسب کند؛ حال اینکه ما احزاب قوی در کشور نداریم که در سطح استان فعال بوده و نمایندگان در ذیل آن شناخته شوند.

وی همچنین گفت که قرار است در چنین شرایطی نماینده چگونه برای کل استان تبلیغ کند. نمایندگان پل ارتباطی مردم و نظام هستند که با تصویب این طرح این پل قطع می‌شود.

شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین مخالف کلیات، گفت: این طرح ضمن کاهش مشارکت مردم در انتخابات باعث قطع ارتباط مردم با نمایندگان می‌شود. حال اینکه اکنون نمایندگان رابط بین حاکمیت و مردم هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات باعث به قدرت رسیدن صاحبان قدرت و ثروت می‌شود، گفت: این طرح حساسیت‌های قومی دارد. در دوره‌های قبلی شورای نگهبان با آن مخالفت کرده بود و آن را قابل پذیرش ندانست.

وی تاکید کرد که باید طرحی به تصویب مجلس برسد که به نفع مردم باشد و نه برای آنها مشکلاتی ایجاد کند.

سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر نیز به عنوان آخرین مخالف کلیات، گفت: بنده از امضاکنندگان این طرح بودم اما به دلیل تغییرات بنیادی اعمال شده در کمیسیون با آن مخالفم.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مردم در شهرهای کوچک، روستاها و عشایر فراموش می‌شوند، گفت که در این شرایط منابع به درستی توزیع نخواهد شد و قدرت و ثروت و پول‌های کثیف فعال می‌شود به‌طوری که کاندیدا برای ورود به مجلس به جای اینکه خود را مدیون مردم بداند مدیون افرادی است که به آن برای ورود به مجلس کمک کرده است.

وی با طرح این پرسش که چرا می‌خواهید ارتباط نماینده با مردم قطع شود، گفت: اجازه دهید مردم بدون لکنت زبان با ما ارتباط داشته باشند و ما به نقد بکشند.

انصاری: دولت با طرح استانی شدن انتخابات مخالف است

انتخاب برای مردم مشکل می‌شود

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت با طرح استانی شدن انتخابات مخالف است، گفت که این طرح ممکن است ما را از حیث انسجام ملی دچار مشکل کند.

حجت‌الاسلام مجید انصاری در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی کلیات طرح استانی شدن انتخابات، گفت: دولت با اصل استانی شدن انتخابات موافق است اما اکنون زمان مناسب و وقت کافی برای این کار وجود ندارد. امروز در جلسه دولت این طرح را مطرح کردیم و دولت با آن اعلام مخالفت کرد. امیدواریم در زمان مناسب این موضوع با ارائه لایحه و یا طرح جامع مورد بررسی قرار گیرد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه این طرح دارای اشکالات متعددی است، گفت: این طرح استانی شدن محض نیست بلکه تلفیقی از شهرستانی و استانی شدن انتخابات است؛ در نتیجه معایب برگزاری انتخابات در حوزه شهرستان‌ها حفظ شده و محاسن برگزاری انتخابات به صورت استانی از بین رفته است.

وی ادامه داد: در این طرح مشخص نشده که اگر در یک شهرستان صلاحیت کاندیدایی رد شود و یا نماینده شهرستانی بعد از انتخابات استعفا داده و یا به دلیل حادثه‌ای از دنیا رود در انتخابات دوره بعد برای جایگزین کردن چنین فردی در مجلس مجددا انتخابات در سطح شهرستان برگزار می‌شود و یا کل استان.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه این طرح هزینه‌های تبلیغات کاندیداها بخصوص افراد مستقل را بسیار افزایش می‌دهد، گفت: در حال حاضر در شهرهای بزرگ همچون تهران کاندیداها برای تبلیغات با مشکل مواجهند حتی مردم نیز برای شناسایی افراد صاحب صلاحیت برای نمایندگی نیز با مشکل مواجه می‌شوند و انتخاب برای آنها دشوار خواهد شد.

وی در پایان گفت: مسائل سیاسی و امنیتی نباید دور از توجه نمایندگان باشد. کشور ما دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف است که در حال حاضر از تمامی آنها در مجلس نماینده وجود دارد اما ممکن است با تصویب چنین طرحی این وضعیت دچار اخلال شود و از حیث انسجام ملی دچار مشکل گردد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149 رای موافق، 69 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز اعلام کرد که این طرح امروز در جلسه دولت مطرح شد و دولت با آن مخالفت کرده است.

بعد از تصویب کلیات، رییس مجلس گفت که یکسری نکات را معاونت قوانین در مورد این طرح مطرح کرده است که این موارد در اخطارهای نمایندگان نیز مورد اشاره قرار گرفت از این رو اگر نمایندگان موافق باشند این طرح مجددا به کمیسیون شوراها برای اصلاح این موارد ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: ما از کمیسیون شوراها می‌خواهیم که ظرف دو هفته این موارد و ابهامات را بررسی و مجددا به مجلس ارائه دهد ما نیز سریع این طرح را در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.

رییس مجلس تاکید کرد که کمیسیون شوراها با سرعت مجددا این طرح را بررسی کند و اظهارات نمایندگان و نظرات دولت را در رفع ابهامات لحاظ کند.

بر این اساس نمایندگان با 144 رای موافق، 73 رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل