بازدید 2701

اقدامی برای کاهش تبعات ریزگردها انجام نمی‌شود

منشا خارجی ریزگردها و گرد و خاکی که چندین استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، دلیلی است که مقابله با این پدیده را به ویژه در لحظه وقوع محدود کرده است.
کد خبر: ۴۹۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰ 21 April 2015
منشا خارجی ریزگردها و گرد و خاکی که چندین استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، دلیلی است که مقابله با این پدیده را به ویژه در لحظه وقوع محدود کرده است.

به گزارش ایرنا، کمیته بحران در استان های متاثر از گرد و خاک عراقی، این پدیده را یکی از دغدغه های خود و از جمله مواردی که برای آن برنامه ریزی می کنند، قرار داده است.

ستاد مدیریت بحران استان کردستان نیز نشستی در زمینه گرد و خاک عراقی برگزار کرد که بیشتر زمان نشست به ارائه گزارشاتی در مورد وضعیت کنونی و گذشته در رابطه با ریزگردها گذشت، برنامه ریزی مشخصی از سوی دستگاه های عضو ستاد در این نشست ارائه نشد و مدیریت که بخشی از نام این ستاد هم است، در آن نمود کمتری داشت، موضوعی که مدیرکل هواشناسی کردستان نیز با اشاره به آن گفت: آمادگی برای مقابله با طوفان های گرد و خاک عراقی در استان باید افزایش یابد.

محمد طالب حیدری افزود: باید در چنین شرایطی بدترین حالت و وضعیت را در نظر بگیریم تا در شرایط سخت غالفگیر نشویم، چون اگر شرایط بسیار ناسالم هوا تا 10 روز یا بیشتر ادامه پیدا می کرد، در آن هوای گرم با بحران مواجه می شدیم.

اگرچه مدیر سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این نشست از توزیع بسته های آموزشی در این زمینه در میان نهادهایی مانند آموزش و پرورش، هلال احمر و برخی دیگر از دستگاه های مرتبط خبر داد اما نماینده آموزش و پرورش در این نشست آمار و گزارشی از توزیع این بسته ها در میان دانش آموزان نداد.

جوانمردی همچنین در حالی از وجود ماسک های ویژه ریزگردها که به ماسک های فیلتردار یا p1 و p2 معروف اند در داروخانه ها خبر داد، که این ماسک ها بسیار کم در داروخانه ها در دسترس قرار دارند و در صورت وجود نیز با هزینه بالایی برای یک خانواده معمولی جامعه قابل تهیه هستند.

با توجه به اینکه مهمترین نقش دستگاه ها برای مقابله با ریزگردها، اطلاع رسانی و فراهم کردن راه های کاهش آسیب و افزایش محافظت است، اگر برای این کارها نیز برنامه ریزی درستی صورت نگیرد و اجرایی نشود، برگزاری نشست بحران چه نتیجه ای در بر خواهد داشت و در نهایت ما چه مقابله عملی در برابر ریزگردها انجام داده ایم.

معاون خبر صدا و سیمای کردستان نیز در این نشست با تایید ناکافی بودن اطلاع رسانی شبکه کردستان در مورد اسیب های ناشی از ریزگردها، دلیل آن را تهیه نشدن اطلاعات از سوی دستگاه های مرتبط بیان کرد.

این در حالی است که مردم انتظار دارند صدا و سیمای کردستان به عنوان گسترده ترین رسانه استان خود راسا برنامه هایی را با مراجعه به کارشناسان در این زمینه تهیه کند.

او در عین حال ابراز آمادگی کرد با کمک دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و دستگاه های مرتبط دیگر، برنامه های مشارکتی تولید کند.

ستاد مدیریت بحران استان کردستان باید دستگاه های مرتبط را ملزم کند به ویژه در زمینه گسترش اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم پیش از گسترش آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام دهند.

اخطار هواشناسی و محیط زیست قبل از روی دادن این پدیده، گوشزد کردن نسبت به خطرات تنفس در هوای غبارآلود از طریق رسانه ها، اطمینان حاصل کردن از وجود امکانات لازم از جمله ماسک استاندارد برای کاهش آسیب ها، ملزم کردن کارفرماها و دستگاه ها به قرار دادن این امکانات در اختیار کارکنان دستگاه هایی که در هوای آزاد مجبور به فعالیت هستند و تعطیلی مدارس و اطلاع رسانی آن پیش از خروج دانش آموزان از منازل، برخی از کارهای ضروری است که ستاد مدیریت بحران می تواند با هماهنگی برای اجرایی شدن آنها تا حدی از آسیب های تنفس در هوای غبارآلود بکاهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها