بازدید 4086

اصل 90 نمی تواند در باره بورسیه ها حکم صادر کند

به نظر می‌رسد، ‌پرونده بورسیه‌ها در مجلس شورای اسلامی در مراحل پایانی خود است و شاید با این گزارش کمیسیون، پرونده آن به کل بسته شود؛ البته هنوز ابهامات زیادی ‌در‌ این پرونده وجود دارد و از جمله یکی از مواردی که‌ می‌توان به آن اشاره کرد، سرعت عمل مثال‌زدنی این کمیسیون در بستن این پرونده است.
کد خبر: ۴۹۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 21 April 2015
بورسیهداستان پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی، به ‌زخم کهنه‌ای تبدیل شده ‌که هر‌از‌گاهی سر باز کرده و درد و رنج کسانی را که به گمانشان در این پرونده حقی ‌از آن‌ها ضایع شده، ‌تازه می‌کند.

به گزارش «تابناک»، در تازه‌ترین اتفاق، ورود کمیسیون اصل نود به این پرونده بود که با شکایت حدود دویست بورسیه شده به جریان افتاد، ولی در عین نا‌باوری، امروز پرونده این موضوع در کمیسیون ‌بررسی ‌و به کلی مخدومه شد.

‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره گفت: در نامه‌ای به وزیر علوم،‌ نظر کمیسیون اصل ۹۰ درباره بورسیه‌ها رسما این گونه اعلام شد که بورسیه‌های اعطا شده قانونی است و روال اعطای بورسیه‌ها در پیش گرفته شود.

محمدعلی پورمختار اظهار کرد: ‌چندی پیش، رد شدگان بورسیه، شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کردند که بر پایه آن، این کمیسیون جلسات متعددی با وزیر علوم، دبیر شورای مرکزی بورس، معاون دانشجویی و مدیرکل بورس‌های وزارتخانه‌ برگزار کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: نهایتا با ملاحظه مجموعه مستندات و قوانین، اقدام شورای مرکزی بورس و وزیر علوم وقت برای پذیرش بورسیه‌ها با‌‌ همان شرایط قبلی قانونی شناخته شد؛ بنابراین، هیچ ایرادی بر عملکرد شورای مرکزی بورس و وزارت علوم وارد نیست و بنا بر اختیارات قانونی کار صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: بنابراین، وزارت علوم و شورای مرکزی بورس می‌توانند روال قبلی را دنبال کرده و بورسیه‌ها را بر اساس قوانینشان اعطا کنند، چون طبق بررسی‌های انجام شده، بورسیه‌های اعطا شده قانونی بوده و کار غیرقانونی انجام نشده است.

عبدالکریم حسین‌زاده، یکی از نمایندگان پیگیر مسأله بورسیه‌ها در مجلس در گفت‌و‌گوی خود با تابناک اظهار داشت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون اصل نود، در صورتی که شکایتی از یکی از قوای سه‌گانه به آن برسد، باید آن را بررسی کرده و نظر کار‌شناسی خود را به قوه قضاییه ارسال کند و قوه قضایی موظف است بدون نوبت آن را در دستور بررسی قرار دهد.

این نماینده مجلس گفت: کمیسیون اصل نود نمی‌تواند برای این گونه مواقع حکم صادر کند و صرفا می‌تواند خروجی گزارش خود را اعلام نماید. این کمیسیون تنها می‌تواند نظر خود را بگوید و اگر غیر از این باشد، ماهیت قوه قضاییه زیر سؤال خواهد رفت.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه این قضیه به این سادگی‌ها هم نیست و ما برای همین ‌وزیر عوض کرده‌ایم، گفت: به نظر ما، باید جلوی هر نوع رانتی که در کشور شده، گرفته ‌و با آن برخورد ‌شفافی شود. قطعا در این قضیه، اتفاقاتی در وزارت خانه رخ داده است.‌‌ همان گونه که آقای فرجی دانا،  وزیر سابق مستنداتی ‌در این باره ارائه دادند، باید و‌زارت‌خانه اسناد خود را در این باره اعلام کند تا رسیدگی کاملی شود و‌ مردم از آن آگاه شوند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چگونه این کمیسیون توانسته به این سرعت و در ده روز به نتیجه برسد‌ و اگر توانایی این کمیسیون در این حد است، چرا تا کنون به پرونده فساد در فوتبال نظر نداده است، بیان داشت: این هم نکته مهمی است که باید بررسی شود‌ و کمیسیون باید ‌شفاف در این باره پاسخگو باشد. به هر حال، به نظر می‌رسد ‌پرونده بورسیه‌ها در مجلس شورای اسلامی در مراحل پایانی خود است و شاید با این گزارش کمیسیون، پرونده آن به کل بسته شود. البته هنوز ابهامات زیادی ‌در‌ این پرونده وجود دارد و از جمله یکی از مواردی که‌ می‌توان به آن اشاره کرد، سرعت عمل مثال‌زدنی این کمیسیون در بستن این پرونده است.

کمیسیون اصل نود مجلس، در حالی رسیدگی به شکایت از این پرونده‌ها را به پایان رساند، که تنها ۹ روز از شکایت دویست بورسیه شده می‌گذرد. این در حالی است که پرونده‌های بسیاری در این کمیسیون وجود دار‌د که سال‌هاست منتظر نظر آن مانده‌اند؛ از جمله این پرونده‌ها می‌توان‌ به پرونده فیلیپ موریس، پرونده زمین‌خواری‌ یا پرونده فساد در فوتبال اشاره کرد که نزدیک دو سال است در کمیسیون معطل مانده و هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل