بازدید 8999

آژانس، مشروح گزارش «عمل به تعهدات هسته‌ای» ایران را منتشر کرد

اورانیوم را در هیچ یک از تأسیسات خود بیش از ۵ درصد غنی سازی نکرده است/ زنجیره آبشاری سانتریفوژ‌ها را به شکلی به هم متصل فعال نکرده است/صد و هشت کیلو و چهارصد گرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را رقیق کرده است/ هیچ پیشرفتی در فعالیت‌هایش در کارخانه غنی سازی سوخت، کارخانه غنی سازی سوخت فوردو یا راکتور اراک از جمله تولید و آزمایش سوخت برای راکتور IR-۴۰ نداشته است.
کد خبر: ۴۹۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 21 April 2015
مشروح گزارش مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عمل ایران به تعهداتش بر اساس طرح مشترک اقدام با تیتر «وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در رابطه با طرح اقدام مشترک» منتشر شد.

به گزارش «تابناک» مشروح گزارش مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عمل ایران به تعهداتش بر اساس طرح اقدام مشترک، به شرح زیر است؛

۱ ـ‌‌
همان طور که در گزارش شماره GOV/۲۰۱۴/۲ پیشتر خبر داده شده بود، این گزارش اطلاعاتی را درباره وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تدابیر داوطلبانه‌ای فراهم کند که ایران توافق کرده است به عنوان بخشی از طرح مشترک اقدام که در ۲۴ نوامبر دوهزار و سیزده میان ایران و پنج به علاوه یک امضا شد، انجام دهد. طرح مشترک اقدام تا ۲۴ نوامبر دوهزار و چهارده تمدید شد و در ۲۴ نوامبر دوهزار و چهارده دوباره تا سی ژوئن دوهزار و پانزده تمدید شد.

۲ ـ
این آژانس تأیید می‌کند که از بیستم ژانویه دوهزار و چهارده، ایران؛
الف) اورانیوم را در هیچ یک از تأسیسات اعلام شده خود بیش از ۵ درصد غنی سازی نکرده است.
ب) زنجیره آبشاری سانتریفوژ‌ها را به شکلی به هم متصل در هیچ یک از تأسیسات اعلام شده خود فعال نکرده است.

ج) صد و هشت کیلوگرم و چهارصد گرم هگزا فلورید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد را به غلظتی که بیش از ۵ درصد نباشد رقیق کرده است.

د) صد کیلوگرم هگزا فلورید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد را وارد فرایند تبدیل در کارخانه تولید صفحات سوخت کرد تا به اکسید اورانیوم تبدیل شود.

ه ـ هیچ خط فرآوری برای تبدیل دوباره اکسید اورانیوم به هگزا فلورید اورانیوم در این کارخانه نداشته است.

و ـ هیچ پیشرفتی در فعالیت‌هایش در کارخانه غنی سازی سوخت، کارخانه غنی سازی سوخت فوردو یا راکتور اراک از جمله تولید و آزمایش سوخت برای راکتور IR ـ۴۰ نداشته است.
ز) فرم به روز شده‌ای از اطلاعات مربوط به طراحی راکتور IR ـ۴۰ در اختیار آژانس گذاشت و طرح پادمانی برای این راکتور را با آژانس نهایی کرد (بر اساس فرم به روز شده‌ای از اطلاعات مربوط به طراحی و تدابیر پادمانی تواق شده در پنجم می‌دوهزار و چهارده).

ح) دوهزار و هفتصد و بیست کیلوگرم هگزا فلورید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد را به فراینده تبدیل در کارخانه پودر غنی شده اکسید اورانیوم تزریق کرد تا به اکسید اورانیوم تبدیل شود.
ط) به فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی سازی که در چهارچوب پادمان انجام می‌شود، در کارخانه PFPE ادامه داد بدون اینکه اورانیوم غنی شده را انبار کند.

ی) هیچ فعالی مرتبط با فرآوری در راکتور تحقیقاتی تهران و تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ‌های مولیبدن، یود و زنون یا در هر یک از دیگر تأسیساتی که آژانس به آن‌ها دسترسی دارد، انجام نداد.
ک) اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن اورانیوم و آسیاب‌ها در گچین و به معدن اورانیوم سقند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان را فراهم کرد.

ل) به فراهم کردن دسترسی روزانه به تأسیسات غنی سازی نطنز و فورو ادامه داد.

م) مرتب دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفوژ، تولید روتورهای سانتریفوژ و تأسیسات انبار و ذخیره سازی و همچنین اطلاعاتی را هم فراهم کرد.

ن) در رابطه با نظارت بهبود یافته موارد زیر را فراهم کرد؛

 ـ نقشه‌های تأسیسات هسته‌ای و توضیح درباره هر ساختمان در هر سیاست هسته‌ای،

 ـ توضیحات مربوط به مقایس عملیات و کارهایی که برای هر جایی که در فعالیت خاص هسته‌ای دخیل است، انجام می‌شود،

 ـ و اطلاعات مربوط به معادن و آسیاب‌های اورانیوم و اطلاعات منبع مواد اولیه.
 
۳ ـ
به علاوه، آژانس تأیید می‌کند از ۲۴ ژوئیه دوهزار و چهارده ایران کارهای زیر را انجام داده است؛

الف) چهل ممیز دو دهم کیلوگرم ماده U۳O۸ را که از تبدیل اورانیوم UF۶ ۲۰ درصدی به دست می‌آید، برای تولید اقلام سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کرد.

ب) هشتاد و چهار هزارم کیلوگرم U۳O۸ را که از تبدیل اورانیوم UF۶ ۲۰ درصدی به دست می‌آید، برای تولید صفحات مینیاتوری سوخت برای تولید ایزوتوپ مولیبدن ۹۹ استفاده کرد.

ج) حدود چهار هزار و صد و هجده کیلوگرم UF۶ غنی شده تا ۲ درصد در حد اورانیوم طبیعی رقیق کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار