بازدید 25135

این افغانی‌کِشی،به ایرانی‌کُشی نخواهد رسید؟!

فروردین امسال، یکی از خون‌بار‌ترین ماه‌ها برای مهاجران غیرقانونی اهل افغانستان در ایران بود. در حالی که مدعیان حمایت از حقوق حیوانات در شیراز تجمع برگزار می‌کردند و معاون رئیس‌جمهور نیز در جمع آن‌ها حاضر شد، تنها در سه روز بیش از ۱۲۰ مهاجر غیرقانونی در جاده‌های ایران کشته و زخمی شدند؛ واقعه تلخی که اگر در همین جا متوقف نشود، چه بسا در ماه‌های آینده به کشته شدن ایرانی‌ها هم برسد.
کد خبر: ۴۹۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 21 April 2015
ماه اول سال ۱۳۹۴، یکی از خون‌بار‌ترین ماه‌ها برای مهاجران غیرقانونی اهل افغانستان در ایران بود. در حالی که مدعیان حمایت از حقوق حیوانات در شیراز تجمع ‌می‌کردند و معاون رئیس‌جمهور نیز در جمع آن‌ها حاضر می‌شد، تنها در سه روز بیش از ۱۲۰ مهاجر غیرقانونی در جاده‌های ایران کشته و زخمی شدند؛ واقعه تلخی که اگر در همین جا متوقف نشود، چه بسا در ماه‌های آینده به کشته شدن ایرانی‌ها هم برسد.

به گزارش «تابناک»، هرچند در سال‌های اخیر‌ برای اهالی استان‌های شرق و جنوب ایران، اصطلاح افغانی‌کِش به معنای رانندگان یا خودروهای درگیر در قاچاق اتباع غیرمجاز کشورهای شرقی ایران به شهرهای مرکزی ایران، اصطلاحی جاافتاده بود، برخی حوادث و اتفاقات خاص بود که گستردگی و زشتی این پدیده را جلوی چشم افکار عمومی ایران می‌آورد.

قاچاق چند پناهجوی عریان در خودروی حمل شیر در سال ۸۹ و جان باختن بیش از ده سرنشین یک خودروی سواری حامل این پناهجویان در سال‌های گذشته در رسانه‌ها انعکاس داشت تا اینکه در فروردین ۹۴، تنها در سه روز بیش از ۱۲۰ پناهجوی غیرقانونی در جاده‌های ایران کشته و زخمی شدند.

بنا به اظهارات سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در رابطه با تلفات این حوادث در فاصله زمانی ۲۸ تا ۳۰ فروردین ماه، اولین تصادف در محور سراوان ـ کوهک استان سیستان‌وبلوچستان رخ داده که در آن، در ساعت ٢١ شامگاه روز شنبه برخورد یک پژو ۴٠۵ و یک تویوتا وانت ـ که هر دو حامل اتباع غیرمجاز افغان بودند ـ به پایگاه‌های هلال‌احمر جاده‌ای اعلام شد. در این حادثه ١٢ تبعه خارجی به کام مرگ فرو رفته و ١٧ نفر دیگر مصدوم شدند. ۴۵ دقیقه بعد از اعلام این تصادف، حادثه مرگبار دیگری در جاده داراب ـ بندرعباس استان فارس به پایگاه‌های هلال‌احمر گزارش شد؛ در این تصادف بر اثر برخورد پژو ۴٠۵ حامل اتباع غیرمجاز افغان با کامیون، یک نفر کشته و ١٢ نفر مصدوم شدند.

ساعت ٢٣:‌١۵ و در آخرین دقایق پایانی شنبه‌شب، یک تصادف دیگر، سریال حوادث جاده‌ای خودروی قاچاقچیان را تکمیل کرد؛ این‌ بار واژگونی یک ۴٠۵ حامل اتباع غیرمجاز افغان در جاده لار ـ جهرم استان فارس که به مصدومیت ٨ نفر منجر شده بود، خوشبختانه ‌کشته‌ای نداشت. ساعت ٣:‌۴۵بامداد روز یکشنبه هم تصادفی مرگبار در جاده میناب ـ بندرعباس استان هرمزگان رخ داد. با حضور امدادگران هلال‌احمر در صحنه حادثه، مشخص شد، یک خودروی پژو‌۴٠۵ ـ که همگی از اتباع خارجی بودند ـ به شدت با یک کامیون برخورد کرده است. در این حادثه نیز ١١ تبعه خارجی کشته و ۵ سرنشین دیگر مصدوم شدند.

بامداد روز جمعه ٢٨ فروردین ماه هم در کیلومتر ۱۰۰ محور خاش ـ سراوان، تصادف هولناک خودروی وانت‌تویوتا حامل اتباع خارجی غیرمجاز با یک خودرو سواری ۴۰۵، ١۵کشته و ۱۵ زخمی بر جای گذاشت. ساعت ٢٢:‌٣٠شامگاه روز جمعه نیز در حادثه مشابه دیگر یک خودرو وانت حامل سوخت قاچاق با یک خودرو پژو حامل اتباع غیرمجاز خارجی برخورد کرد که در این حادثه ٧ نفر از این ٢ خودرو جان خود را از دست دادند.

در حادثه‌ای دیگر در همین محور در ساعت ۴:‌٣٠بامداد روز جمعه یک خودرو وانت سوخت‌کش با یک خودرو پژو حامل اتباع خارجی غیرمجاز تصادف کرد که در این حادثه هم ۶ نفر به کام مرگ فرو رفتند. بررسی تصادف‌ها در سه روز گذشته، باز هم از تکرار ویروس حوادث جاده‌ای خبر داد و در حادثه‌ای که بامداد روز شنبه ٢٩ فروردین‌ماه دراستان کرمان محور رستم‌آباد ـ بم رخ داد، یک دستگاه خودروی پژو ۴٠۵ ـ‌که در حال قاچاق اتباع افغان بود ـ با عقب کامیون برخورد کرد. پس از این برخورد سواری پژو ۴٠۵ دچار آتش‌سوزی شد و ٩ تبعه افغان غیرمجاز به همراه راننده در آتش جان باختند و ۵ سرنشین دیگر مصدوم شدند.

اظهارات این مقام دولتی از گستردگی پدیده قاچاق اتباع بیگانه در پهنه وسیع جغرافیایی خبر می‌دهد که با گذر از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، به استان‌های هرمزگان و فارس نیز رسیده است، حال آنکه تلفات جاده‌ای اتباع افغانستان در سال‌های گذشته در استان اصفهان نیز گزارش شده است.

حتی اگر جنبه انسانی این حوادث تلخ یا تبعات اجتماعی و اقتصادی آن نادیده گرفته شود، خطر بزرگ نهفته در میان این اخبار را نمی‌توان نادیده گرفت.

یک هفته پیش از انتشار اخبار قربانی شدن اتباع بیگانه در جاده‌های ایران، روزنامه آلمانی اشپیگل، سرنوشت دو برادر تروریست آلمانی در مرزهای شرقی ایران را مورد توجه قرار داد و نوشت: «دو برادر به نام‌های یاسین و منیر چوکا که به گروه تروریستی «جنبش اسلامی ازبکستان» تعلق دارند، تلاش کرده‌اند غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده تا خود را به سوریه برسانند، ولی در درگیری با مرزبانان ایرانی یاسین چوکا کشته ‌و منیر چوکا، برادر او مجروح شده است.

از سوی دیگر، رحمانی فضلی وزیر کشور نیز به تازگی اعلام کرده، ‌برخی اتباع پاکستان و افغانستان که از طریق ایران قصد رفتن به سوریه و پیوستن به داعش را داشته‌اند، بازداشت شده‌اند.

اما پرسشی که با در کنار هم قرار دادن این حوادث به ذهن می‌رسد، این است که آیا تضمینی وجود دارد که روزی مرز بین مهاجران غیرقانونی و تروریست‌های نفوذ کرده به مناطق مرکزی ایران فرو نریزد؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان