بازدید 96353
تونل 300 متری که جاده شمال را 3 ساعت نزدیک می‌کند؛

جاده شیرگاه؛ کابوس مسافران شمال کشور

مردم از تهران تا قائمشهر با اتومبیل سواری حداکثر 3 ساعت در راه هستند ولی به خاطر فقدان یک تونل 300 متری، مردم بیش از 3 ساعت در ترافیک می‌مانند، ضمن اینکه این موضوع زندگی عادی شهروندان شهرستان سوادکوه را هم با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. تازه زمانی که جاده چالوس و هراز در اوج سفرها یکطرفه می‌شود، سیل مسافران به این مسیر سرازیر می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 21 April 2015
مردم از تهران تا قائمشهر با اتومبیل سواری حداکثر 3 ساعت در راه هستند ولی به خاطر فقدان یک تونل 300 متری، مردم بیش از 3 ساعت در ترافیک می‌مانند، ضمن اینکه این موضوع زندگی عادی شهروندان شهرستان سوادکوه را هم با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. تازه زمانی که جاده چالوس و هراز در اوج سفرها یکطرفه می‌شود، سیل مسافران به این مسیر سرازیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، محل تفریح و تنفس مردم کشورمان خصوصا تهرانی ها، استان‌های شمالی است که پس از دوره ای از کار برای فراغت به آنجا پناه می برند اما متاسفانه جاده های مناسبی به سمت مازندران و استان های شمالی وجود ندارد و جاده هایی هم که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت و کیفیت لازم را ندارند.

یکی از جاده‌های ارتباطی تهران-شمال، معروف به جاده فیروزکوه، و راه آهن تهران- شمال، که بخشی از راه‌آهن سراسری ایران است، از این شهر می‌گذرد. ۲۵ کیلومتر از قائمشهر و ۲۰ کیلومتر از زیراب فاصله دارد.

شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که از جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید و از شمال به شهرستان قائم شهر راه دارد. این شهر همچنین از سمت شرق به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد. شیرگاه پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری همانند سد سنبل رود ، جنگل های زیبا و چشم نواز ، آبشار های مرتفع و جذاب ، دو رودخانه تلار ونارنج بن و... است.

شیرگاه به عنوان یکی از چهار شهر شهرستان سوادکوه زیرآب، آلاشت، پل سفید و شیرگاه است. قسمتی از این جاده که مربوط به تونل ها می شود، در حال بازسازی است که بازسازی آن به طول انجامیده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

نظر نمایندگان مجلس را در رابطه با پیگیری وضعیت این جاده جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

حسینی نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی که خواستگاهش «شیرگاه» است، درخصوص اقداماتی که بر روی این جاده انجام شده و همچنین مشکلات کنونی آن می گوید: این جاده که مسیر آن از قائمشهر به فیروزکوه و تهران است، در برنامه چهارم و پنجم توسعه قرار داشته است. قطعه فیروزکوه به سمت تهران کاملا درست شده اما قطعه فیروزکوه به قائمشهر به علت فقدان پیگیری همکاران و مسئولان وزارت راه متاسفانه ناقص مانده است.

او در خصوص عدم توجه کافی به حوزه مازندران، می گوید: زمانی که از گردنه گردو فیروزکوه به سمت تهران می‌آیید، جاده به صورت دوبانده و کاملا باز است. تمامی تونل‌ها و پل‌ها و کمربندی‌ها تکمیل شده اما قطعه مازنداران به علت عدم پیگیری از سوی مسئولان استانی و ملی کاری نشده است.

حسینی در این باره می گوید: از سال 91 که به مجلس وارد شدیم، پیگیری این جاده را آغاز کردیم. سال 91 بودجه قابل توجهی برای این طرح ارائه نشد. در سال اول که سال 92 بود، 50 میلیارد بودجه به آن تخصیص داده شد. سال 93 که سال دوم بود، 85 میلیارد به آن اختصاص دادند و در سال 94 که در آن هستیم 107 میلیارد ارائه شده است.

او، نقشه کلی جاده این گونه توصیف می‌کند: این جاده 4 تا 5 گلوگاه دارد. در ابتدای شهر پل سفید گلوگاه آن احداث یک پل است که برای آن توافقات انجام شده است و نقشه کار و مشاوره آن نیز صورت گرفته است که باید به زودی آغاز شود. در نقطه ای به نام بالا زیراب که ورودی شهرزیراب است، دور برگردان می‌خورد و دو جاده کناره که کنار گذر احداث می شود که عبور و مرور به راحتی صورت گیرد و امنیت برقرار شود. در منطقه ای به نام سرخ کلاه که در آخرزیراب است که 45 تملک دارد که اعتبارات آن تامین شده که کار آن نیز آغاز شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این جاده باید در پایان برنامه توسعه پنجم تکمیل می شد؛ 7 سال از برنامه پنجم توسعه در اختیار دولت قبل قرار داشت که تنها 20 درصد پروژه تکمیل شد. در این مدت ( حدود دوسال) فعالیت ها بر روی این پروژه آغاز شده، ضمن اینکه تاکنون تقریبا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ از گردنه گردوک تا قائمشهر حدود 10 کیلومتر مشکل وجود دارد که آن هم قطعه بین زیرآب و شیرگاه است.

حسینی افزود: تا ابتدای شهر پل سفید هیچ مشکلی وجود ندارد. با توجه به اینکه قبلا مشکلات زیادی وجود داشت که رفع شد. یکی از اقداماتی که انجام شده، وزارت راه تعهد کرده که این پروژه به صورت مداوم توسط معاونین وزیر و وزیر مورد پیگیری و بازدید قرار گیرد که این کار نیز صورت گرفت. در حال حاضر نیز تقریبا هر 10 روز یک مرتبه یکی از معاونان وزیر از این جاده بازدید می‌کنند و حضور مستمر دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما با عنوان نماینده مردم اعتراضاتی هم بابت کم کاری ها می‌کنیم اما در جایی هم که فعالیتی صورت می گیرد تشکر می کنیم.

این نماینده مجلس در رابطه با بودجه پروژه می گوید: تقریبا بیشترین تخصیص ها نسبت به پروژه‌های دیگر داشتیم و تعداد پیمنکاران اضافه شد. زیرا قبلا این جاده تنها دو پیمانکار داشت؛ در حال حاضر حدود 5 پیمانکار مشغول هستند که قطعات برای آنها تقسیم شده است. هر قطعه ای که تمام شد، مورد بهره برداری قرار گرفته و زیر بار ترافیک می‌رود.

حسینی در ادامه صحبت هایش در خصوص تونل های این پروژه که سئوال اصلی ماست، می گوید: به دو تونل برمی‌خوریم؛ یک تونل حدود یک ماه قبل باز شده اما زیر بار ترافیک نیامده است، زیرا قسمت هایی ناتمام است؛ مانند کف، آسفالت، مسائل جانبی و تعمیرات آن را انجام می دهند که حداکثر تا یک ماه آتی به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

او می افزاید: این جاده تونل جفتی دارد و در منطقه ای به نام آبشار قرار دارد که حدود 100 تا 150 متر از حفر تونل باقی مانده است؛ اخیرا یک ریزش در دهانه تونل به وجود آمده که باید جمع شود و بعد از تکمیل شدن به زیربار ترافیک برود.

این نماینده مجلس راجع به دیگر قسمت های جاده گفت: پل هایی در مسیر وجود دارد که ساخته شده و خرده کاری ‌های آن مانده که همزمان تکمیل می شود. تنها محل باقی مانده این پروژه که لازم است هر چه زودتر تکمیل شود، حدود 10 کیلومتر است که وزارت راه همکاری می‌کند تا به سرعت مشکل آن نیز برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در ادامه گفت: البته 10 کیلومتر هم در حال حاضر گلوگاه هاست که جاده در آن قیف می شود و مردم با این وضعیت به مشکل برمی‌خوردند( مسیر یک ربع را حدود 3 ساعت در ترافیک می گذرانند) و لازم است بنده به عنوان نماینده مردم و همچنین وزارت راه به علت فشاری که به مردم وارد می شود، از آنها عذرخواهی کنیم.

او افزود: البته قابل توجه است که این مشکل در گذشته از گردنه گردوک و قائمشهر آغاز می شد اما حالا فاصله بین نقطه اول ترافیک تا پایان ترافیک حدود 10 تا 15 کیلومتر است که مسیرهایی از آن باز شده است. امیدواریم که بتوانیم با همت و همکاری وزارت راه و حمایتی که ما صورت می دهیم، قسمت باقی مانده هم زیر بارترافیک بیاید و گشایشی صورت گیرد.

حسینی در رابطه با جاده های فرعی گفت: دو جاده فرعی هم در برنامه ها داریم تا بتوانیم با استفاده از این جاده های فرعی در زمان های پرترافیک بخشی از بارترافیک را کم کنیم. یکی از آنها جاده زیرآب به لاجین به سنگدوان سازی است ( مشهور به لاجین سنگدوان)، دیگری جاده جوارم به بورکانی است که از طریق پارک ملی جوارم به بابل وصل خواهد شد. این دو جاده جایگزین نقشه کشی شده که وزارت راه و شهرسازی کمک می‌کند تا اقدامات آن صورت می گیرد تا بخشی از بار ترافیک را به وسیله این جاده ها رفع کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی این جاده تونل هاست که بازسازی آنها به طور انجامیده است، مشکل کجاست و این تاخیر از چه بابت است، گفت: حرف شما درست است. مشکل اصلی این جاده تونل آن است که بار ترافیک را افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس افزود: تونل هایی که می گویید؛ یک تونل جفتی و یک تونل تکی که یکماه قبل حفاری آن تمام شده اما زیر بار ترافیک نیامده زیرا تعمیرات آن باقی مانده است. تلاش این است به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

حسینی اظهار داشت: برخی از افراد که سالی یکی دو مرتبه به این منطقه می آیند فقط این قطعه را می بینند اما عملکرد و تلاش ها خوب بوده و همکاران ما در مجلس و راه و شهرسازی دیده نمی شود و ممکن است برخی مصاحبه ها خستگی را به تن آنها باقی بگذارد و بنده از همه افرادی که همکاری می کنند تشکر می کنم.

او در رابطه با پیشرفت این جاده می گوید: انصافا این پروژه در دو سال گذشته روند خوبی داشته. قول وزارت راه برای تکمیل این جاده تیر ماه است اما امکان دارد که نتوانند در تیر ماه به اتمام برسانند به اعتقاد بنده اما حداکثر در شهریور ماه تمام خواهد شد البته اصرار ما بر تیرماه است زیرا قول داده اند. به علت اینکه در تیر ماه ترافیک تابستانه را خواهیم داشت و با مشکل روبه رو می شویم بنابراین باید هرچه سریع تر به اتمام برسد. افزایش بار ترافیک در ایام تعطیلات نوروزی بر شدت بار ترافیک می افزاید به صورتی که در صبح 3 میلیون جمعیت داریم و بعد از ظهر 13 میلیون جمعیت!

حسینی گفت: برخی پروژه هایی که در تهران و اطراف ساخته می شود و چندان هم کارگشا نیست باید کنار گذاشته شود و به ازای آن؛ به شمال که زنگ تفریح تهران است رسیدگی بیشتری شود.

او با ابراز تاسف از کمبود بیمارستان های شهرهای اطراف مازندران که وضعیت جاده ها این مشکل را دوچندان کرده است، می گوید: بیماران بومی منطقه همیشه با مشکل روبه رو هستند. به علت عدم وجود بیمارستان در مناطقی مانند پل سفید،آلاشت،شیرگاه ، مرکز شهرستان که بیمارستان با مشکل روبه روست که در روزهای تعطیل که حجم ترافیک جاده ها بالاست دوچندان می شود. در منطقه زیرآب نیز تنها یک بیمارستان وجود دارد. با این‌حال اگر یک بیمار بخواهد مسیر 15 کیلومتری را در این جاده پرترافیک به بیمارستان برسد امکان دارد در میان راه جان خود را از دست بدهد.که تاکنون شاهد اتفاقات بسیاری از این دست بودیم.

او در پایان گفت: این صحبت شما که بازسازی تونل طولانی شده است را کاملا قبول دارم و در واقع مقصر مردم و مسئولان استانی نیستند ( ضربه بیشتری را متحمل می شوند)؛ به اعتقاد بنده پیگیری ها ضعیف بوده و همت مسئولان ملی برای انجام این کار چندان خوب نبوده است.

مازندران؛ جاذبه تفریحی ایران

دامادی نماینده ساری و میان دورود، در خصوص این جاده می گوید: این جاده در سالهای اخیر(دو سال اخیر) تحولات خوبی را داشته است. با توجه به اینکه استان مازندارن جزو جاذبه های گردشگری وتفریحی مردم ایران محسوب میشود حجم ترافیک در این منطقه بسیار بالاست . جاذبه هایی که استان مازندارن دارد باعث می‌شود حجم مسافرت و تردد به این شهر خصوصا در ایام تعطیل افزایش یابد و به طبع آن آمار حوادث این جاده نیز بالاست.

دامادی در ادامه گفت: پیگیری های این سالها سبب شد که جاده پیشرفت خوبی داشته باشد و اکثر طول مسیر تعریض و دو بانده شده است. در قسمت انتهایی این جاده (فاصله ای که تا شیرگاه وجود دارد) در حال ساخت تونل( سه تونل) هستیم. مسائل اجرایی تونل که در سال گذشته بازدیدها توسط برخی مسئولان مستمر بوده و روند بسیار خوبی دارد. پروژه با قدرت جلو می رود و اعتباراتی نیز درنظر گرفت امیدواریم با پیگیری تمامی مدیران این عملیات این جاده به خوبی به پایان برسد. امیدواریم تا پایان سال 94 تکمیل شود و تمامی این مسیر کاملا به صورت دوبانده و باضریب ایمنی بالا به بهره برداری برسد.

وضعیت جوی مناسب همراه با بهبودی وضع جاده ها

فیاضی نماینده مازندران ( نور و محمود آباد) راجع به وضعیت جاده شیرگاه می گوید: قسمتی از این جاده ( تونل ها) در دست بازسازی است که به دلایلی مانند وضعیت جوی و کمبود اعتبارات هنوز تکمیل نشده است. در ابتدای سال 94 هستیم و امیدواریم همراه با وضعیت جوی استان روند این پروژه و پیگیری وضعیت جاده ها و فعالیت در حوزه راهسازی نیز بهبود یافته و سرعت بیشتری پیدا کند.

روند کند این جاده، به علت کمبود اعتبار

شجاعی کیاسری نماینده ساری و میان دورود، در پاسخ به این پرسش که چرا روند بازسازی تونل ها در جاده شیرگاه به اتمام نرسیده است؟ گفت: این پروژه به دلیل کمبود اعتبار و مشکلاتی که با پیمانکاران به وجود آمد، در سال گذشته و پیشرفت قابل توجهی نداشته و برای مردم نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

او خاطرنشان کرد: جاده شیرگاه در حال حاضر نسبت به چند سال گذشته پیشرفت داشته اما این جاده هنوز هم احتیاج به بازسازی دارد و آنطور نیست که مردم به راحتی این مسیر را طی کنند و ساعات طولانی را در ترافیک به سر می‌برند.

جاده شیرگاه یک جاده ملی است

احمد علی مقیمی عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این پرسش که مدتی است در حال بازسازی تونل های جاده شیرگاه هستند که هنوز به پایان نرسیده با توجه به اینکه این موضوع موجب شده تا مردم مسیر ده دقیقه ای را یک ساعت و نیم طی کنند، علت کندی این روند چیست، گفت: سال های گذشته فعالیت بر روی این جاده بسیار کند بود اما در حال حاضر شدت پیدا کرده است. امسال نیز زمانی بودجه تعلق گرفت که بارندگی ها زیاد بود و پیشرفت این روند درخور توجه نبود. حالا زمانی که هوا مناسب است ( 6 ماه اول سال) و پروژه باید شدت بیشتری پیدا کند بودجه تخصیص پیدا نمی‌کند و مطالبات پیمانکار زیاد است.

او افزود: به اعتقاد بنده باید هر چه سریعتر این جاده به اتمام برسد، زیرا تلفات در این جاده بسیار زیاد است. مقیمی خاطرنشان کرد: جاده تنها متعلق به مازندران نیست و یک جاده ملی محسوب می شود. کسانی که به حرم امام رضا مشرف می شوند باید از این جاده گذر کنند و سالانه شمار زیادی از آن عبور می کنند به طوری که بیش از 23 میلیون نفر در این ایام تعطیلات در این جاده تردد داشتند.

این نماینده مجلس می گوید: مردم معطل می شوند و راه نیم ساعته را 4 ساعت طی می‌کنند و این موضوع قابل توجه است. خصوصا در حال حاضر که در تحریم به سر می بریم، استهلاک ماشین بسیار اهمیت دارد.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه، در ادامه گفت: ما نیز این نگرانی و دغدغه را داریم از دولت نیز خواهش کردیم. تحقیق و تفحص صورت گرفت، صحبت‌ها به گوش وزیر رساندیم تا این کار تسریع پیدا کند اما متاسفانه کار عملیاتی سنگینی انجام نشده است.

او در پاسخ به این پرسش مبنی برا اینکه علت اصلی طولانی شدن این پروژه و بازسازی تونل‌ها چیست، گفت: این پروژه برای اخذ مجوز در زمینه جنگل و مراتع مقداری معطل شد که قبل و بعد از تونل به هم وصل شد، ادامه پیدا می کند، معطل شدند و بخشی هم مربوط به مطالباتی است که پیمانکار داشت که سبب شد کارها کند پیش برود. مقیمی در پایان گفت: متاسفانه همچنان روند این پروژه معمولی است.

اعتبارات در حوزه راه سازی به صورت قطره چکانی است

سید احسن علوی نیز راجع به مشکلات جاده شیرگاه می گوید: نمایندگان مازندران با ابراز نگرانی بارها این موضوع را مطرح کردند تا این پروژه به سرعت به اتمام برسد اما اعلام شد که این پروژه به علت نداشتن اعتبارات لازم بسیار لاک پشت وار پیش می رود.

او خاطرنشان کرد: به طور کلی حوزه راه سازی بسیار هزینه بر است خصوصا در شرایطی که بر روی آن دقت نظر نباشد و مهندسی ارزشی صورت نگیرد ( که این موضوع منجر به دو یا چند بار کاری می شود).

عضو کمیسیون عمران در ادامه می گوید: استان هایی مانند مازندران، کرمانشاه و کردستان؛ به علت داشتن تپه ماهور مسئله خاکبرداری‌شان بسیار هزینه بر است. با وضعیت اقتصادی موجود که اعتبارات پایین است؛ این پروژه‌ها با سرعت جلو نمی‌رود. مگر اینکه در برخی پروژه ها مانند حرم تا حرم مسئولان ضرورت ویژه ای را تشخیص دهند و بخواهند آن را به اتمام برسانند. او افزود: با اعتبارات قطره چکانی قطعا این پروژه های به سرعت تمام نمی شود. او در پایان گفت: پروژه های مربوط به شمال کشور و مازندارن صرفا استانی نیستند بلکه پرژه های ملی تلقی می شوند زیرا سالانه همه مردم کشور از این جاده ها استفاده می‌کنند و می طلبد که دولت عنایت ویژه ای در این خصوص داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار