بازدید 16580

سرنوشت «خانه پدری» در انتظار نخستین فیلم توقیفی ۹۴؟ +ویدئو

این وضعیت بسیار شبیه ‌اکران «خانه پدری» است و بعید نیست این فیلم نیز سرانجام در گروهی از سینما‌های خصوصی اکران شود و در این میان با توجه به تنها ماندن سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اثر، فشارهایی وارد آید که منجر به پایان زودهنگام نمایش این اثر باشد و حتی بعید نیست ‌این فیلم به نمایش درنیاید!
کد خبر: ۴۹۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 21 April 2015
سرنوشت «خانه پدری» در انتظار نخستین فیلم توقیفی 94؟
«خانه دختر» نخستین فیلم راه یافته به لیست سیاه اکران ۱۳۹۴، آهسته آهسته سرنوشتی شبیه ‌«خانه پدری» می‌یابد و با وجود صدور پروانه نمایش و مقدمه‌چینی سالن‌های سینما برای اکران دوم سال، سرنوشت نمایش عمومی این اثر در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و در صورت اکران عمومی در مجموعه‌ای محدود، بعید است زمان چندان طولانی روی پرده سینما دوام بیاورد.

به گزارش «تابناک»؛ از همان زمان اکران «خانه دختر» چهارمین فیلم بلند سینمایی شهرام شاه حسینی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر، مشخص بود که این فیلم سرنوشت متفاوتی نسبت به عمده آثار رونمایی شده در جشنواره خواهد داشت و همان زمان نیز اخباری مبنی بر قرار گرفتن این فیلم در لیست سیاه اکران حوزه هنری منتشر شد که این اخبار رد نشد و به نظر می‌رسد با توجه به سابقه حوزه هنری، دور از حقیقت نیز نباشد.

سرنوشت «خانه پدری» در انتظار نخستین فیلم توقیفی 94؟

در «خانه دختر» پس از گذر از یک عروسی و فضای شاد پیش از عروسی، شاهد خودکشی عروس هستیم و این آغاز یک درام معماگونه است که چرا این دختر جوان در چنین روزی ‌خودکشی کرده یا چرا خانواده رغبت چندانی به برگزاری عزاداری متناسب با مرگ چنین جوانی ندارد؟ این‌ها را شاید بتوان با بازگشت به گذشته و رفتار عجیب و سنگین پدر و دیگر اتفاقات که بخش‌هایی از آن در لفافه پنهان شده، جستجو کرد.

در هفته‌های اخیر اما صدور پروانه نمایش این فیلم ـ که سناریو آن نوشته پرویز شهبازی است ـ با اعمال ممیزی‌هایی صادر شد که این ممیزی‌ها دو مورد بوده است؛ هر دو پلانی که حذف شده‌اند مرتبط هستند با بازیگری که نقش پدر داستان را بازی می‌کند که در یک پلان مربوط به نگاه ترسناک پدر به دخترش و در یک پلان نیز پیرامون حذف یک دیالوگ است.

سرنوشت «خانه پدری» در انتظار نخستین فیلم توقیفی 94؟

به هنگام نمایش فیلم بسیاری از مخاطبان بازی بازیگر این نقش بابک کریمی در نقش پدری مرموز را که با چشمانش مخاطب را به وحشت وامی‌دارد، ستوده ‌و او را یکی از امیدهای سیمرغ بهترین بازیگر مکمل دانسته بودند؛ اما حواشی این فیلم و نقش منفی که پدر در این فیلم بازی می‌کرد، کریمی را از سیمرغ دور کرد و خود این فیلم را نیز به حاشیه برد تا منتقدان نسبت به حضور این فیلم در جشنواره، آرام‌تر شوند.

با این حال پس از صدور پروانه نمایش این فیلم، گمانه توقیف بی‌سروصدای این فیلم به کنار رفت و منتقدان این اثر دوباره شدید‌ترین نقدهای ممکن را مطرح کردند و با توجه به این نقد‌ها، پیش بینی شد که احتمالاً این فیلم به واسطه نقدی که برخی طیف‌ها به کلیت اثر دارند، علاوه بر عدم اکران سینماهای حوزه، در سینماهای شهرداری نیز روی پرده نرود و به همین دلیل اکرانش در گروه قدس محتمل بود و ظاهراً در برخی سالن‌های سینما نیز تبلیغات این فیلم به عنوان برنامه بعدی اکران، صورت پذیرفته است.

سرنوشت «خانه پدری» در انتظار نخستین فیلم توقیفی 94؟

با این حال شب گذشته، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره آخرین وضعیت اکران فیلم «خانه دختر» گفت: «تاکنون قرارداد نمایش هیچ فیلمی برای اکران دوم نوروز۹۴ در شورای صنفی مطرح نشده و فیلم خانه دختر نیز وضعیتش همین گونه است‌» و بدین شکل نه حضور این فیلم در ترکیب اکران دوم سال را رد ‌و نه اکران این اثر را تأیید کرد.

این وضعیت بسیار شبیه به اکران «خانه پدری» است و بعید نیست این فیلم نیز در ‌‌نهایت در گروهی از سینما‌های خصوصی اکران شود و در این میان با توجه به تنها ماندن سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اثر، فشارهایی وارد آید که منجر به پایان زودهنگام نمایش این اثر باشد و حتی بعید نیست که این فیلم به نمایش در‌نیاید!

باید دید «خانه دختر» که در رسانه ملی و بخش‌های خبری نیز به صراحت از آن انتقاد می‌شود، در صف اکران قرار می‌گیرد یا اساساً اکرانش منتفی خواهد شد و به صف توقیفی‌ها می‌پیوندد. سکوت سازندگان و سرمایه‌گذاران این فیلم نشان از وجود امیدهایی برای اکران این فیلم دارد اما آیا این سکوت در هفته‌های پیش روی حفظ خواهد شد؟ این نخستین تجربه سینماگران از دوران معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است.

تعداد بازدید : 45
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار