بازدید 4225
۷

حدود ۱۵ میلیون نفر در سن ازدواج هستند

بر اساس آمار منتشر شده اگر سن ازدواج را از 15 تا 28 سال در نظر بگیریم حدود 14 تا 15 میلیون نفر از هموطنانمان در سن ازدواج قرار دارند.
کد خبر: ۴۹۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰ 21 April 2015
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار منتشر شده اگر سن ازدواج را از 15 تا 28 سال در نظر بگیریم حدود 14 تا 15 میلیون نفر از هموطنانمان در سن ازدواج قرار دارند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن آصفری دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درخصوص این موضوع که چرا بر خلاف قوانین و برنامه های مدون ملی آمار ازدواج کاهش و آمار طلاق افزایش پیدا کرده است، موضوع ازدواج را موضوعی بااهمیت برای همه کشورها دانست و افزود: ازدواج موضوعی است که دولت، مجلس، رسانه ها و خانواده ها باید در آن نقش داشته باشند تا بتوان آمار ازدواج را افزایش داد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب اظهارداشت: برای افزایش آمار ازدواج نیاز به عزم ملی و اراده جدی است و سهم مجلس در این میان در دو بعد قانونگذاری و قانون بودجه کشور است تا ریل گذاری های لازم برای تسهیل در امر ازدواج انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: طرح افزایش جمعیت که به تصویب کمیسیون فرهنگی رسیده بود در صحن علنی نیز به تصویب رسید اما این طرحی نیست که بتواند در امر ازدواج زمینه سازی های کامل را فراهم کند گرچه گام های بسیار موثری برداشته شده است.

آصفری افزود: ما می توانیم با استفاده از منابعی که در کشور وجود دارد روحیه و اقبال عمومی جوانان را به ازدواج سوق دهیم بنابراین با صرف تبلیغ و بدون فراهم کردن زمینه ها نمی توان به این هدف رسید.

وی با بیان اینکه امروز وقتی صحبت از ازدواج می شود اولین مرحله آن تامین مسکن است، گفت: تامین خانه های استیجاری از اقداماتی است که دولت همواره در دستور کار خود داشته و مجلس نیز اعتبارات لازم را درنظر گرفته است.

این نماینده مجلس افزود: هر طرحی که در مجلس بخواهد تصویب شود باید طبق اصل 75 قانون اساسی ردیف مالی آن مشخص شود بنابراین ما باید ظرفیت های کشور را بسنجیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: به علت اعتبارسنجی که درست لحاظ نشده و همچنین به علت مشکلاتی که کشور با آن روبرو بوده است ما نتوانستیم مصوبات سال 84 درخصوص تسهیل ازدواج جوانان را اجرایی کنیم.

وی گفت: اگر در برنامه ریزی و مدیریت نگاه ما به درآمد تک محصولی باشد طبیعتا مشکلاتی در این باره خواهیم داشت.

در ادامه برنامه خانم دانشمندی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفتگوی تلفنی گفت: با همکاری بانک ها یک میلیون و دویست و هشتاد و یک هزار و هشتصد نفر در سال 93 تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند و تا امروز 531 هزار و 502 نفر در سامانه ازدواج بانک مرکزی در صف دریافت وام هستند.

وی افزود: بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا سپرده های قرض الحسنه برای تسهیلات قرض الحسنه داده می شود و بر اساس ماده 92 قانون برنامه پنجم توسعه اگر قرار باشد تسهیلات ارزان قیمتی به متقاضیان داده شود باید دولت یارانه سود را تامین کند.

دانشمندی اظهار داشت: بنابراین اعطای تسهیلات ارزان قیمت در قانون بودجه پیش بینی نشده اما خوشبختانه بر اساس قانون بودجه امسال تصویب شده است که بخشی از منابع قرض الحسنه نظام بانکی برای ازدواج داده شود.

وی گفت: پیش بینی ما این است که امسال مزدوجین در صف کمتری برای دریافت ازدواج قرار بگیرند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در یک ماهه نخست امسال 15 هزار و 185 نفر از تسهیلات ازدواج بهره مند شده اند، گفت: این سامانه روزانه رصد می شود و اگر استانی بانک فعالی نداشته باشد به سرعت اقدام می شود تا متقاضیان بتوانند ثبت نام کنند.

آصفری نیز در ادامه این برنامه گفت: مبلغی که بانک برای متقاضیان در نظر گرفته سه میلیون تومان است که با توجه به بازار قیمت ها رقم زیادی نیست.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبه ای که در مجلس گذرانده شده است برای دخترها ده میلیون و برای پسرها ده میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما قرار نیست پولی در اختیار افراد گذاشته شود و قرار است دولت با برخی از شرکت ها قرارداد ببندد و از آنها اجناسی بگیرند.

خانم دانشمندی نیز اظهار داشت: اکنون سقف وام قرض الحسنه ازدواج سه میلیون تومان است که این سقف قطعا با توجه به هزینه های موجود نمی تواند کارگشا باشد اما شورای پول و اعتبار این سقف را برای افراد و شرایط خاص به پنج میلیون تومان در صورت وجود منابع قرض الحسنه کافی در بانک ها افزایش داده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: در اوایل سال 93 ما یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی در صف دریافت وام سه میلیون تومانی داشتیم که منابع قرض الحسنه ما تکافو نمی داد ضمن آنکه ما علاوه بر وام ازدواج تکالیف دیگری نیز داریم و نمی توانیم سقف وام های خود را افزایش دهیم.

آصفری هم در ادامه گفت: این که خانم دانشمندی گفت ما علاوه بر وام ازدواج تکالیف دیگری داریم باید بگویم که مجلس پرداخت 20 میلیارد تومان برای دیه زندانیان را مصوب کرده است.

این نماینده مجلس گفت: مبالغ قرض الحسنه ای را که مردم در بانک می گذارند و هیچ سودی در قبال آن نمی گیرند کجا هزینه می شود و آیا نمی توانند این مبالغ را در قالب تسهیلات برای ازدواج جوانان اختصاص دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ما امسال 4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال مستمری بگیران کمیته امداد مصوب کرده ایم اما تنها یک بخش از مسئله ازدواج تسهیلات است.

وی گفت: جایگاه وزارت ورزش و جوانان در بحث جوانان برای حل مسئله اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان چیست.

آصفری گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی امر جوانان است و می تواند با دخیل کردن وزارت کار، بهداشت، راه و شهرسازی شرایط را برای تسهیل ازدواج فراهم کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۷
شما اول مواظب ازدواج کرده در سالهای گذشته باشین تا این فشارهای زندگی و مغضلات فرهنگی شیرازه زندگیشون از هم نپاشه ،بعد فکر ازدواج مجرد ها باشین. شما اشتغال و مسکن ایجاد کنین .
ما دو بار ازدواج میکنیم .
من که 29 سالمه بعد شرایط ازدواج ندارم تو این اما لعنتی نیستم؟؟؟؟
کار ،کار،کار
لطف فرموده این موضوع راتیتربزنید ولازم است واشکافی اجتماعی-اقتصادی دقیق شود.
سن ازدواج رو‌چرا باید از۱۵در نظر میگیرید تو این دوره زمپنه۱۵سال خیلی زوده سن ازدواج الان بین۲۴تا ۳۸هس
45 میلیون نفر در سن ازدواج هستند در ایران
من 33 سالمه و پسر ترشیده هستم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار