بازدید 4164
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در شیراز:

سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به اینکه سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است آثار خود را در قالب ادبیاتی قابل فهم و حکمت‌آمیز برای عامه مردم بیان کرده است.
کد خبر: ۴۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰ 20 April 2015
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به اینکه سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است آثار خود را در قالب ادبیاتی قابل فهم و حکمت‌آمیز برای عامه مردم بیان کرده است.

به گزارش تسنیم مسعود سلطانی‌فر شامگاه دوشنبه در آئین بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی اظهار داشت: سعدی شیرازی آثار و ادبیات خود را به دلیل سفر به چهارگوشه دنیا برگرفته از تجربیات ناب و قابل فهم برای عامه مردم بیان کرده است.

وی با بیان اینکه ایران را شاهراه اتصال تمدن‌ها و فرهنگ‌ها دانسته‌اند که آمادگی ترکیب تمدن‌های گوناگون را دارد افزود: این موضوع نه‌تنها ایران را به میعادگاه تمدن‌های مختلف تبدیل کرد بلکه سبب شد ایرانیان پیش از هر تمدن دیگر آوای اسلام را شنیده و به آن ایمان بیاورند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از گذشته فرهنگ، تمدن و ادبیات را به سفر و دنیادیدگی پیوند داده‌اند افزود: شاعران، بزرگان و اندیشمندانی که در ایران چشم به جهان گشودند از طلایه‌داران پیوند تمدن ایرانی و اسلامی بودند که از این بزرگان می‌توان از ابوریحان بیرونی، ناصر خسرو و سعدی شیرازی یاد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تأکید بر اینکه می‌توان از سعدی شیرازی به عنوان شاعر سفر، حکمت و صلح یاد کرد خاطرنشان کرد: شیخ اجل سعدی شیرازی از میان حکمت و سفر آگاهی، اخلاق، فلسفه و حکمت را با شعر و بارور کردن روح آدمی گره می‌زند و از شاعرانی است که پیوندی عمیق بین اینها ایجاد کرده و نشان داده جهانگردی نه‌تنها بر جسم که بر روح انسان نیز تأثیر دارد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ارتباط گسست‌ناپذیر و عمیق بین سفر و اشعار و آثار سعدی وجود دارد که بر همین مبنا نام دو اثر خود را گلستان و بوستان نهاده است تصریح کرد: آثار و اشعار سعدی ترسیم‌کننده فرهنگ‌ها و تجربه‌هاست و این شاعر بزرگ آغازگر جهانگردی در دنیاست که سفرهای وی به خلق آثار برجسته ادبی منجر شده است.

وی اشعار سعدی را نماد روشن از پیوند حکمت، شعر و سفر دانست و بیان کرد: سعدی شیرازی هدف خود را از سفر خوشه برچیدن از تجربه‌های گوناگون دانسته و به نسبت سده‌های پیشین همانند شاهکارهای ادبی و تمدنی سعدی کمتر خلق شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آثار سعدی شیرازی حاصل جابه‌جایی و سفرهای اوست اظهار داشت: اشعار سعدی شیراز را باید شعر هنر و جستجو نام نهاد که ایران را به سرزمین صلح اقوام بدل کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: جذابیت شعر سعدی در این است که برای عامه مردم قابل فهم است و سبک اشعار سعدی حکمت‌های ناب را وارد فرهنگ مردم کرده است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه واژه دنیادیدگی در فرهنگ و ادبیات فارسی نشان از حکمت افراد دارد خاطرنشان کرد: دیدن دنیا برای سعدی همراه با افزایش علم و خرد بوده است و سعدی به دلیل مشاهده عمیق دنیا به مردم درس اخلاق می‌دهد و به کمک قصه‌های خود این درس‌ها را برای مردم قابل فهم می‌کند.

وی با بیان اینکه سعدی شیرازی هم ارزش‌های تمدنی را و هم ارزش‌های ادبی و حکمتی را با هم پیوند زده است تصریح کرد: ایران ما سرزمینی دنیا‌دیده است و ایرانیان همواره به استقبال و دیدار تجربه‌های مختلف رفتند و برای آفرینش هنرها و آثار مختلف از آن بهره گرفتند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زبان و ادبیات غنی میراث تمدنی کشور ماست بیان کرد: این ادبیات و میراث غنی حاصل همراهی و همفکری همه اقوام بوده است که سعدی این زبان را با تجربه گردشگری و جهانگردی پیوند زده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان این مراسم نوید آغاز فعالیت‌های انجمن‌های حامی میراث فرهنگی استان فارس را که 10 سال متوقف شده بود به اهالی استان فارس داد و عنوان کرد: توقف فعالیت این انجمن‌ها تخریب میراث فرهنگی را به دنبال داشت و به همین دلیل انجمن‌های حامی میراث فرهنگی دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه این حرکت کلی در سطح کشور در شیراز و استان فارس آغاز شد اظهار داشت: حفاظت و مراقبت از آثار فرهنگی کشور با پشتیبانی و همراهی مردم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت امکان‌پذیر می‌شود.

وی یکی از عرصه‌های تجلی همزبانی و همدلی مردم و دولت را آغاز به کار انجمن‌های حامی میراث فرهنگی دانست و گفت: این ظرفیت بزرگ در راستای حفظ میراث فرهنگی کشور در سطوح مختلف تا سطح روستاها فعالیت خود را آغاز می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار