بازدید 3105
دبیرکل خانه کارگر پس از بازدید از معدن چادرملو:

تمام کارگران‌ حق‌داشتن تشکل‌صنفی را‌دارند

دبیر کل خانه کارگر پس از بازدید از معدن چادرملو با اشاره به حقوق صنفی کارگران در این معدن گفت: تلاش برای حمایت از نیروهایی که در این معدن کار می‌کنند، اولویت ماست و کارگران باید آزادی حق ایجاد تشکل را داشته باشند. البته این رویکرد تنها به معدن چادرملو محدود نمی‌شود بلکه تمامی کارگران شایسته برخورداری از چنین حقی هستند.
کد خبر: ۴۹۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴ 20 April 2015
دبیر کل خانه کارگر پس از بازدید از معدن چادرملو با اشاره به حقوق صنفی کارگران در این معدن گفت: تلاش برای حمایت از نیروهایی که در این معدن کار می‌کنند، اولویت ماست و کارگران باید آزادی حق ایجاد تشکل را داشته باشند. البته این رویکرد تنها به معدن چادرملو محدود نمی‌شود بلکه تمامی کارگران شایسته برخورداری از چنین حقی هستند.

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس در خصوص بازدید اخیرش از معدن چادرملو گفت: هیچ کس نمی‌تواند منکر رویدادهای خوبی بشود که در چادرملو اتفاق می‌افتد. در این منطقه کویری که صنعت و کشاورزی نمی‌تواند اشتغالزایی لازم را ایجاد کند، وجود معدن چادرملو می‌تواند بحران بیکاری در این منطقه را به حداقل ممکن کاهش دهد، همانطور که اکنون این امر محقق شده است. بنا بر این چادرملو یک حسن برای استان یزد به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه در مورد چادرملو صورت می‌گیرد، حمایت از معدن و زیرمجموعه‌های آن است گفت: اگر هم نمایندگان گاهی نسبت به این معدن واکنشهایی نشان می‌دهند تلاش برای استیفای بعضی حقوق قانونی از جمله بهره مالکانه است که متعلق به دولت یا بخش عمومی است و غرضی به این معدن نداریم.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری مدتهاست تاکید می‌کنند باید اقتصاد کشور از وابستگی به نفت فاصله بگیرد و به سوی درآمدهای دیگری برود و دولت یازدهم نیز برای اولین بار در تاریخ کشورمان بودجه‌ای را تسلیم مجلس کرد که از درآمدهای نفتی فاصله گرفته و مجلس نیز این فاصله را تشدید کرد، نه تنها نباید نسبت به سایر بخشهای اقتصادی از جمله معادن کم توجهی شود بلکه لازم است تقویت هم بشوند.

وی با تاکید بر اینکه باید بحث ایمنی و بهداشت کار در معادن کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه کارگران ما در این زمینه با مشکلات فراوانی رو به رو هستند گفت: البته در مقام مقایسه، معدن چادرملو از بهترین معادن ما بلحاظ ایمنی و بهداشت کار است.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بنا بر آمارهای مختلف حدود ۵ هزار نفر به صورت مستقیم در چادرملو کار می‌کنند گفت: اشتغال غیر مستقیم این معدن نیز حدود ۲۵ هزار نفر است که اگر برای این مجموعه مشکلی پیش بیاید، بیکار شدن تنها یک دهم این افراد به یک بحران برای استان یزد تبدیل می‌شود. بنا بر این لازم است از این مجوعه حمایت کنیم.

محجوب به تبعات کاهش قیمت سنگ آهن در معادن اشاره کرد و گفت: به هر حال کارگران شاغل در این معادن شاید به اندازه گذشته نتوانند اضافه کاری داشته باشند و از آن طریق درآمد ایجاد کنند که همین امر می‌تواند نمونه‌ای برای توجه به تبعات بحران سازی باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اگر امروز هم حاشیه‌هایی برای این معدن ایجاد می‌کنند به دلیل شرایط خاص اقتصادی است و هر زمان این اتفاقات می‌افتد، تنش در محیط‌های کارگری بالا می‌رود. اما این موارد به خاطر این نیست که شخص یا اشخاصی به صورت عمدی علیه این معدن کاری انجام می‌دهند، بلکه به عقیده من نتیجه شرایطی است که پیش آمده و باید با صبر و تحمل از این شرایط عبور کنیم.

محجوب در پاسخ به این سئوال که «در شرایط فعلی که فولادسازان توان پرداخت بدهی‌های معادن سنگ آهن از جمله چادرملو را ندارند و میزان مطالبات چادرملو از فولادسازان در مرز یک هزار میلیارد تومان است، گمان نمی‌کنید فشار آوردن به این معدن باعث ایجاد مشکل برای آن و تهدید اشتغال موجود می‌شود؟» گفت: الان مهم‌ترین موضوع ما کاهش شدید صادرات سنگ آهن است که به دلیل پایین آمدن قیمت بوده است و همین معضل باعث توقف یا کاهش فعالیت در معادن سنگ آهن و مشکلات مالی برای آنان شده است. در این شرایط درست نیست فشار مضاعفی وارد شود که امکان ادامه فعالیت معدن را با خطر رو به رو کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر