بازدید 2677

کمالوندی: قرار نیست وارد جنگ فکت‌شیت شویم

کد خبر: ۴۹۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 20 April 2015
بهروز کمالوندی معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در نشستی خبری حضور داشت در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار فکت شیت، گفت: قرار نیست ما وارد جنگ فکت‌ شیت شویم. زیرا آمریکایی‌ها بر مبنای نیاز خود فکت شیت ارائه کرده‌اند ولی باید بگویم در برخی از حوزه‌ها مذاکره تمام نشده و آنها تنها ایده‌آل خود را بیان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایرانی با متانت و در نظر داشتن اصول بین‌المللی مذاکرات را دنبال می‌کند و با دستپاچگی وارد جنگ نمی‌شود زیرا جنگ اصلی پای میز مذاکره است و پس از نهایی شدن نتیجه و جمع بندی نهایی مطالب را ارائه خواهیم کرد.

کمالوندی در رابطه با اظهارنگرانی‌هایی که برخی در رابطه با مذاکرات ایران با گروه 1+5 دارند، خاطرنشان کرد: بزرگترین نگرانی و دل مشغولی برای تیم مذاکره کننده خودمان است. زیرا آنها نمی‌خواهند به هیچ عنوان حقی از ملت ایران ضایع شود. البته وجود دلواپسی کاملاً طبیعی است. ولی اگر دلواپسی از دل باشد به دل هم می‌نشیند.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: پس از مذاکرات لوزان ما حدود هشت بار در کمیسون‌های مختلف مجلس حاضر و به سوالات در رابطه با مذاکرات پاسخ گفتیم و این وظیفه ما است. اما نباید دلواپسی‌ها طوری باشد که صحنه اتهام زنی ایجاد شود. از سوی دیگر محافلی که به صورت تخصصی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند بسیار مفید و کارآمد است. در همین زمینه می‌توانم به جلسه‌ای با حقوقدانان اشاره کنم که در آن به سوالات پاسخ گفتیم و مسائل خوبی هم مطرح شد.

وی تأکید کرد: باید به نحوی به مذاکرات جهت داد که آنچه به دست می‌آید باید ضمانت اجرایی کافی هم داشته باشد. علاوه بر این تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نماینده همه کشور و نظام است. بنابراین از جناح خاصی حمایت نمی‌کند.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اتهاماتی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی به ایران زده می‌شود و در پاسخ به سوالی در این رابطه، تصریح کرد: این روند درستی نیست که هر کشوری به کشور دیگری اتهاماتی را بزند و پس از آن‌که به آن اتهامات رسیدگی شد اتهام زده شده در صورت درست یا غلط بودن باز هم سر جای خود باقی بماند از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل ساختاری دارد که سیاسی است نه حقوقی. برای مثال شاهد هستیم که عربستان در یمن دست به بمباران مردم بی‌گناه می‌زند ولی چون رسیدگی به آن به نفع سازمان‌های بین‌المللی نیست در این زمینه وارد نمی‌شوند.

کمالوندی با اشاره به سیاست‌های ایران در قبال اتهام‌زنی‌ها و عملکرد سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این اتهامات، گفت: در عالم سیاست باید سعی کرد تا هرچه بیشتر از شر در امان بمانیم. در رابطه با اتهاماتی که به ما زده می‌شود نیز ما تا به امروز خلاف بودن بسیاری از آنها را ثابت کرده‌ایم اما موضوع اتهام توسط آژانس حذف نشد. همچنین هنر آنها این بود که با اختصارسازی اتهامات ما را در اذهان جای بیاندازند. ولی ما تلاش کرده‌ایم که خلاف اتهامات آنها را ثابت کنیم و این خود تلاشی بود تا با وجود آنکه اساس و ساختار سازمان‌های بین‌المللی همانند سازمان ملل سیاسی و بر اساس منافع برخی کشورها هستند ولی ما از شر بیشتر به سمت شر کمتر حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اتهامات گسترده‌ای که از سوی آژانس به ایران زده شده بود اشاره کرد و افزود: در آن زمان با توجه به گسترده بودن اتهامات آقای روحانی گفت نمی‌توان موضوع به موضوع جلو رفت. بنابراین تلاش کردند تا موضوعاتی که به هم مربوط و پیوسته هستند را به صورت گام به گام و مرحله به مرحله دنبال کنند. در همین راستا گام اول به 5 موضوع، گام دوم 7 و در سومین گام 6 موضوع بررسی شد.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: در زمان بررسی گام به گام اتهامات علیه ایران آژانس بر روی دو موضوع مکث کرد. یکی مربوط به مقاله‌ای دانشگاهی می‌شد که آنها می‌گفتند از این مقاله می‌توان برای ایجاد بمب هسته‌ای استفاده کرد که نمایندگان ایران مدارک و اسنادی را ارائه کرده و به آنها گفتند که با توجه به این ادعا مقالات بسیاری که در سایر کشورها منتشر می‌شود نیز می‌تواند همین استفاده را داشته باشد. در این رابطه آنها قانع شدند ولی هنوز اقدامی نکرده‌اند. موضوع دیگری که آژانس بر روی آن دست گذاشته بود این بود که آنها می‌گفتند انفجارهایی در ایران رخ داده که احتمالاً هسته‌ای هستند. در این رابطه ما به آنها گفتیم که بیایند و خودشان بررسی کنند ولی آنها هنوز دست دست می‌کنند و نمی‌خواهند زیر بار آن بروند که اتهاماتشان نقض شود.

کمالوندی در پاسخ به سوالاتی که در رابطه با تأثیرات پاسخگویی به اتهاماتی که علیه ایران زده شده است در رابطه با تأثیر این موضوع، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته ما اقدام به شفاف سازی و پاسخگویی به اتهامات علیه ایران کردیم و همین اقدام ما باعث شده است تا کار آنها و اتهام زنی‌هایشان سخت‌تر شود زیرا ما به همه سوالات آنها پاسخ می‌گوییم. علاوه بر این امیدوار هستیم که ساختار این سازمان‌ها نیز عوض شود. در هر صورت در جنگ اتهامات علیه ایران تا به حال ما موفق بودیم.

وی در رابطه با انتشار فکت شیت گفت: آقای صالحی مطالب را گفتند و هیچ مطلب غیرواقعی تا امروز در رابطه با مذاکرات گفته نشده است. ولی چون هنوز مذاکرات به اتمام نرسیده است همه مطالب گفته نشده است. ولی شاهد بودیم که به گفته آقای ظریف آمریکایی‌ها مطالب درست و نادرست را با یکدیگر قاطی کردند. به همین دلیل از نظر من فکت شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کردند ناشی از دستپاچگی آنها به خاطر فشارهای کنگره بود و این اقدامی اشتباه بود.

در بخش دیگری از این نشست خبری سوالی در رابطه با درخواست بازرسی از پارچین مطرح شد و کمالوندی در پاسخ به آن اینطور توضیح داد که سال‌ها است که آنها بر روی سایت پارچین مانور می‌دهند ولی این‌که ایران به آنها اجازه بازرسی مجدد نمی‌دهد این است که پارچین یک سایت نظامی است و دفعه اول هم که مورد بازرسی قرار گرفت در دیداری روحانی به آمانو اعلام کرده بود که با توجه به نظامی بودن این سایت آنها یک بار اجازه دسترسی دارند و نمی‌شود باز هم این درخواست را داشته باشند.

وی ادامه داد: دسترسی به این مکان‌ها تعریف خود را دارد و دسترسی داشتن به تأسیسات هسته‌ای یک بحث است ولی دسترسی به مراکز نظامی در بحث هسته‌ای نمی‌گنجد. در رابطه با بحث پروتکل الحاقی نیز باید بگویم که این پروتکل مربوط به 20 سال پیش می‌شود در حالی که غنی‌سازی ما حدود 9 سال پیش آغاز شد. از یک سو در آژانس مطرح است که با توجه به این‌که اگر کشور عضو نخواهد اجازه دسترسی به آژانس بدهد ‌آنها نمی‌توانند آن کشور را مجبور کنند به همین دلیل این بحث مطرح است که بندی به اسم پلاس در آژانس مطرح شود. از سوی دیگر پروتکل الحاقی نیز در صورتی که قرار باشد نهایی شود باید به تصویب مجلس کشورمان در آینده برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار