بازدید 11644
۳

افزایش قیمت خودرو فقط به تأیید شورای رقابت نیاز داشت!

بهای انواع خودرو با درصدهای مختلف افزایش یافت و مردم هم بنا به رویه‌ سال‌های گذشته، مجبور به تبعیت از قیمت جدید هستند. شورای رقابت در ابتدای اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان اعلام کرد، افزایش قیمت بیش از ۸۰۰ هزار تومانی غیرقانونی است. حال پس از چند روز از این اظهارنظر در یک چرخش اساسی، موضع جدیدی در ارتباط با افزایش قیمت خودرو در پیش گرفته است!
کد خبر: ۴۹۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 20 April 2015
چندی پیش، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع و آنان را مکلف کرد در صورت لزوم، پیش از هرگونه اقدام و تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام نمایند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، اعمال شود.

به گزارش «تابناک»، با وجود دستور معاون اول رئیس جمهور، خودروسازان بنا بر رویه سال‌های گذشته قیمت خودرو‌ها را گران کردند و دلیل این کار از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شماره‌گذاری خودرو‌ها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده بود، در حالی که برخی از انواع خودرو‌ها، بیش از میزان مقرر، اقدام به افزایش قیمت کرده بودند.

این در شرایطی است که قیمت برخی از انواع خودرو‌ها نیز تا ۵. ۵ میلیون تومان، افزایش رسمی داشته است. البته خودروسازان می گویند، ما هیچ گونه افزایشی در قیمت پایه محصولات خود انجام نداده‌ایم و فقط هزینه‌های جانبی دولت در بودجه سال ۹۴ را اجرا کرده‌ایم.

شورای رقابت به عنوان متولی اصلی نظارت بر افزایش قیمت‌ها در کالاهای انحصاری اعلام کرد، گرانی خودرو‌ها بیش از ۸۰۰ هزار تومان، مجاز نیست. رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه سازمان حمایت، مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودروست، گفت: حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است. اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کنند، شورا موظف به رسیدگی این موضوع است.

در حالی رئیس شورای رقابت در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است که امروز در یک چرخش ناگهانی در رابطه با نتایج بررسی افزایش اخیر قیمت کارخانه محصولات شرکت‌های خودروساز در شورای رقابت اظهار داشت: ارزیابی قیمت‌های جدید شرکت‌های خودروساز نشان داد که آن‌ها افزایش قیمتی خلاف قانون در محصولات اعمال نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در مکاتبات خود با خودروسازان فقط افزایش یک درصدی قیمت‌ها آن هم با استدلال افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تأیید شد، افزود: بر همین اساس قیمت خودرو بیش از یک درصد افزایش پیدا نکرده است.

رئیس شورای رقابت در حالی در موضوع افزایش قیمت خودرو حق را به خودروسازان می‌دهد و اعلام می‌کند که هیچ افزایش قیمت غیر قانونی رخ نداده که جدول زیر نشان می‌دهد در بعضی از خودرو‌ها، افزایش قیمت بسیار بیش از یک درصد بوده است.

جدول درصد  افزایش قیمت خودرو قبل و بعد از گرانی

نوع خودروقیمت کارخانه بعد از گرانیقیمت بازار بعد از گرانیتفاوت قیمت/درصد افزایش
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۳۶ میلیون و ۵۰۰ تومان۳۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۳۰۰ هزار تومان/8 دهم
پژو ۲۰۶ صندوقدار v۸۳۷ میلیون تومان۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۳۰۰ هزار تومان/8 دهم
پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس۳۱ میلیون تومان۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲۰۰ هزار تومان/6 دهم
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانبدون تغییر/0
پژو پارس سال۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانبدون تغییر/0
پژو پارس ۲گانه سوز۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۳۹ میلیون تومان۵۰۰ هزار تومان/1/3
پارس تندر۳۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانیک میلیون و ۱۷۰هزار تومان/3
تندر ۹۰ اتومات۴۴ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان۴۷ میلیون و ۱۹۵ هزار توماندو میلیون و ۵۴۸ هزار تومان/5
تندر۹۰ اتومات۵۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۵۵ میلیون توماندو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان/4
رانا۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۱۰۰ هزار تومان/
سمند۳۰ میلیون تومان۳۱ میلیون تومان۱ میلیون تومان/3
گراند ویتارا۱۳۵ میلیون تومان۱۳۵ میلیون تومانبدون تغییر/0
وانت باردو۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان۶۰۰ هزار تومان/4
تیبا۲۴ میلیون تومان۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۳۰۰ هزار تومان/1
پراید ۱۳۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۶۰۰ هزار تومان/3
پراید ۱۳۲۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۶۰۰ هزار تومان/2
پراید ۱۱۱۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانبدون تغییر/0
پارس تندر۴۴ میلیون تومان۴۴ میلیون تومانبدون تغییر/0
سراتو دنده اتومات۹۴ میلیون تومان۹۴ میلیون تومانبدون تغییر/0
سراتو دنده‌ای۷۵ میلیون تومان۷۶ میلیون تومانیک میلیون تومان/1
تیانا۱۵۵ میلیون تومان۱۶۰ میلیون تومان۵ میلیون تومان/3
مگان۱۰۵ میلیون تومان۱۲۰ میلیون تومان۱۵ میلیون تومان/14
وانت نیسان۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۲۴ میلیون تومان۵۰۰ هزار تومان/2
وانت دوکابین۶۶ میلیون تومان۶۶ میلیون تومانبدون تغییر/0

هم اکنون پرسش اینجاست که چرا شورای رقابت، متولی قیمت گذاری در موضوع خودرو، بدون توجه به واقعیات بازار، حق افزایش قیمت را به خودروسازان داده است و ادعای افزایش یک درصدی خودرو‌ها را می‌کند؟ در حالی که مشاهده میدانی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد در بعضی خودرو‌ها، افزایش قیمت بیش از یک درصد وجود دارد.

در پایان باید گفت، اگر قرار است شورای رقابت به جای حمایت از مصرف کننده ـ که هیچ راهی جز استفاده از خودروهای داخلی ندارد ـ از خودروسازان حمایت کند، دیگر لزومی به چنین شورایی نخواهد بود، زیرا خودروسازان می‌توانند خود افزایش قیمت را انجام دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۳
اونموقعی که من نظرم رو در مورد مذاکرات هسته ای گفتم خیلی بهم منفی دادن. رفع تحریمها برای مردم عادی هیچ تاثیری ندارد. میبینید که قیمت خودرو با نتیجه دادن مذاکرات باز هم میخاد زیاد بشه!!! در حالی که باید ارزونتر بشه!!!!!!!!
وقتی که اقتصاد بیمار باشه نتیجش همینی میشه که داریم میبینیم. این خودرو مونتاژ کنندگان هر کاری که دوست دارن انجام میدن و به هیچ نهادی هم پاسخگو نیستن.
چه بخواهید چه نخواهید
چون تولید خودرو انحصاری است

کارخانه ها به 1001 دلیل قیمت را بالا مبرند

کافی است که یک تلنگر بخورند

چراغ خاموش یا روشن برایشان عادی شده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر