چندی پیش، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامهای، همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت گذاری را از افزایش قیمتها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع و آنان را مکلف کرد در صورت لزوم، پیش از هرگونه اقدام و تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام نمایند تا پس از هماهنگیهای لازم و در صورت مقتضی، اعمال شود.
به گزارش «تابناک»، با وجود دستور معاون اول رئیس جمهور، خودروسازان بنا بر رویه سالهای گذشته قیمت خودروها را گران کردند و دلیل این کار از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شمارهگذاری خودروها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده بود، در حالی که برخی از انواع خودروها، بیش از میزان مقرر، اقدام به افزایش قیمت کرده بودند.
این در شرایطی است که قیمت برخی از انواع خودروها نیز تا ۵. ۵ میلیون تومان، افزایش رسمی داشته است. البته خودروسازان می گویند، ما هیچ گونه افزایشی در قیمت پایه محصولات خود انجام ندادهایم و فقط هزینههای جانبی دولت در بودجه سال ۹۴ را اجرا کردهایم.
شورای رقابت به عنوان متولی اصلی نظارت بر افزایش قیمتها در کالاهای انحصاری اعلام کرد، گرانی خودروها بیش از ۸۰۰ هزار تومان، مجاز نیست. رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه سازمان حمایت، مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودروست، گفت: حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است. اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کنند، شورا موظف به رسیدگی این موضوع است.
در حالی رئیس شورای رقابت در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است که امروز در یک چرخش ناگهانی در رابطه با نتایج بررسی افزایش اخیر قیمت کارخانه محصولات شرکتهای خودروساز در شورای رقابت اظهار داشت: ارزیابی قیمتهای جدید شرکتهای خودروساز نشان داد که آنها افزایش قیمتی خلاف قانون در محصولات اعمال نکردهاند.
وی با بیان اینکه در مکاتبات خود با خودروسازان فقط افزایش یک درصدی قیمتها آن هم با استدلال افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تأیید شد، افزود: بر همین اساس قیمت خودرو بیش از یک درصد افزایش پیدا نکرده است.
رئیس شورای رقابت در حالی در موضوع افزایش قیمت خودرو حق را به خودروسازان میدهد و اعلام میکند که هیچ افزایش قیمت غیر قانونی رخ نداده که جدول زیر نشان میدهد در بعضی از خودروها، افزایش قیمت بسیار بیش از یک درصد بوده است.
جدول درصد افزایش قیمت خودرو قبل و بعد از گرانی
نوع خودرو | قیمت کارخانه بعد از گرانی | قیمت بازار بعد از گرانی | تفاوت قیمت/درصد افزایش
|
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۳۶ میلیون و ۵۰۰ تومان | ۳۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۳۰۰ هزار تومان/8 دهم
|
پژو ۲۰۶ صندوقدار v۸ | ۳۷ میلیون تومان | ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان | ۳۰۰ هزار تومان/8 دهم
|
پژو ۴۰۵ اسالایکس | ۳۱ میلیون تومان | ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۲۰۰ هزار تومان/6 دهم
|
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز | ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | بدون تغییر/0 |
پژو پارس سال | ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | بدون تغییر/0
|
پژو پارس ۲گانه سوز | ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۳۹ میلیون تومان | ۵۰۰ هزار تومان/1/3
|
پارس تندر | ۳۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان | ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان | یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان/3
|
تندر ۹۰ اتومات | ۴۴ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان | ۴۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان | دو میلیون و ۵۴۸ هزار تومان/5
|
تندر۹۰ اتومات | ۵۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۵۵ میلیون تومان | دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان/4 |
رانا | ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۱۰۰ هزار تومان/ |
سمند | ۳۰ میلیون تومان | ۳۱ میلیون تومان | ۱ میلیون تومان/3 |
گراند ویتارا | ۱۳۵ میلیون تومان | ۱۳۵ میلیون تومان | بدون تغییر/0 |
وانت باردو | ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان | ۶۰۰ هزار تومان/4 |
تیبا | ۲۴ میلیون تومان | ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان | ۳۰۰ هزار تومان/1 |
پراید ۱۳۱ | ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۶۰۰ هزار تومان/3 |
پراید ۱۳۲ | ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۶۰۰ هزار تومان/2 |
پراید ۱۱۱ | ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | بدون تغییر/0 |
پارس تندر | ۴۴ میلیون تومان | ۴۴ میلیون تومان | بدون تغییر/0 |
سراتو دنده اتومات | ۹۴ میلیون تومان | ۹۴ میلیون تومان | بدون تغییر/0 |
سراتو دندهای | ۷۵ میلیون تومان | ۷۶ میلیون تومان | یک میلیون تومان/1 |
تیانا | ۱۵۵ میلیون تومان | ۱۶۰ میلیون تومان | ۵ میلیون تومان/3 |
مگان | ۱۰۵ میلیون تومان | ۱۲۰ میلیون تومان | ۱۵ میلیون تومان/14 |
وانت نیسان | ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۲۴ میلیون تومان | ۵۰۰ هزار تومان/2 |
وانت دوکابین | ۶۶ میلیون تومان | ۶۶ میلیون تومان | بدون تغییر/0 |
هم اکنون پرسش اینجاست که چرا شورای رقابت، متولی قیمت گذاری در موضوع خودرو، بدون توجه به واقعیات بازار، حق افزایش قیمت را به خودروسازان داده است و ادعای افزایش یک درصدی خودروها را میکند؟ در حالی که مشاهده میدانی قیمتها در بازار خودرو نشان میدهد در بعضی خودروها، افزایش قیمت بیش از یک درصد وجود دارد.
در پایان باید گفت، اگر قرار است شورای رقابت به جای حمایت از مصرف کننده ـ که هیچ راهی جز استفاده از خودروهای داخلی ندارد ـ از خودروسازان حمایت کند، دیگر لزومی به چنین شورایی نخواهد بود، زیرا خودروسازان میتوانند خود افزایش قیمت را انجام دهند.