بازدید 12444

افزایش قیمت خودرو احتمالا پشت پرده‌هایی دارد!

خودرو‌سازی‌ها با رفتارهایی که در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، در حال از دست دادن بازار داخلی هستند‌ و تعداد مشتریان این خودرو‌سازی‌ها به نحو چشمگیری کاهش نشان می‌دهد. خودروسازان باید با ساماندهی و کاهش برخی از ‌هزینه‌های خود، زمینه ثبات و کاهش قیمت را فراهم آورند. آنها باید با افزایش بهره وری و افزایش آمار تولید، سود خود را تأمین کنند.
کد خبر: ۴۹۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 20 April 2015
افزایش قیمت خودرو احتمالا پشت پرده‌هایی دارد!داستان افزایش بهای خودرو، داستان قدیمی است که گویا به این سادگی‌‌ راهکاری برای آن نباشد؛ از یک سو دولت بخش‌نامه صادر می‌کند و هر گونه افزایش قیمت خودرو را بسته به تصویب و نظر دولت می‌داند و از سوی دیگر، یکی از خودرو‌سازی‌ها در‌‌ همان روز قیمت تولیداتش را خودسرانه بالا می‌برد!

به گزارش «تابناک» پس از افزایش یکباره قیمت خودرو ـ که کلید آن از اواسط سال ۹۰ خورده است ـ قیمت‌ها به یکباره دو تا سه برابر افزایش پیدا کرد. از‌‌ همان ابتدا با اینکه این اقدام خودرو‌سازی‌ها با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، به هر ترتیبی بود، خودرو‌سازی‌ها از کاهش قیمت خودرو به بهانه‌های گوناگون سر باز زدند.

عمده بهانه این خودرو‌سازی‌ها در این سال‌ها، وجود تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت تمام شده اعلام شده است. ناگفته نماند ‌تنها در سال گذشته خودرو‌سازی‌ها سه بار قیمت‌های خود را تغییر دادند. با اینکه نمایندگان مجلس قیمت تمام شده را بسیار پایین‌تر از قیمت‌های ارائه شده از سوی خودرو‌سازی‌ها می‌دانستند و حتی برخی از آن‌ها بر این باور بودند که قیمت خودرو باید تا ۳۰ درصد کاهش یابد، عملا با مقاومت خودرو‌ساز‌ها روبه‌رو شد و توانستند قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند.

البته دخالت آشکار شورای رقابت و ‌گاه‌ وزارت صنایع نیز در این میان کارآمد بود، به گونه‌ای که‌ در زمانی که بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت و به نظر می‌رسید، خودرو‌سازی‌ها مجاب به کاهش شده‌اند، اظهار‌نظر‌های شیوا، رئیس شورای رقابت و همچنین نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن همه رشته‌ها را پنبه کرد.

وی در یکی از مصاحبه‌های خود ـ که در آبان ماه سال گذشته در بازدید از یکی از خودرو‌سازی‌ها صورت گرفته بود ـ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمت خودرو تا پایان سال پایین می‌آید، گفت: نمی‌دانم. پایین آمدن قیمت خودرو دست ما نیست و بر مبنای تعرفه‌ها در داخل تولید می‌شود؛ یا در جلسه‌ای که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت، وی صحبت از افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو برای سال جاری کرده بود. وی در این جلسه،‌ که نادر قاضی‌پور جزئیات آن را فاش کرد، گفته بود: در جلسه دیروز (۸/ ۱۰/ ۹۳) کمیسیون صنایع با نعمت‌زاده وزیر صنعت، وزیر صنعت موضوع افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در سال آینده را مطرح کرد، ولی نمایندگان با آن مخالفت کردند.
یا مصاحبه‌ای که رضا شیوا (۲۱ /۰۳ /۹۳) انجام داد و خبر از افزایش قیمت خودرو‌ها از ۴ تا ۷ درصد داد. وی پس از پایان نشست اعضای شورای رقابت با محور نهایی کردن دستورالعمل تعیین قیمت خودرو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: بنا بر تصمیم شورای رقابت، قیمت انواع خودرو 3/6 تا 6/9 درصد افزایش خواهد یافت.

انجام این مصاحبه‌ها کافی بود تا بار دیگر بازار پر تنش خودرو‌ به حال اول خود باز‌گردد و خودرو‌سازی‌ها در یک رقابت نفس‌گیر، هر یک تلاش داشتند تا گوی سبقت در افزایش قیمت‌ها را از رقبای خود بربایند.

اما امسال قرار نبود قیمت خودرو افزایش داشته بشد و دولت برای جلوگیری از این کار، همه تمهیدات لازم را اندیشیده بود، به گونه‌ای که حتی قیمت سوخت و بیمه شخص ثالث را هم افزایش نداد؛ اما باز خودرو‌سازی‌ها به بهانه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، قیمت‌های خود را افزایش دادند.

مؤید حسینی صدر در‌باره این موضوع اظهار داشت: خودرو‌سازی‌ها با رفتارهایی که در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، در حال از دست دادن بازار داخلی هستند‌ و تعداد مشتریان این خودرو‌سازی‌ها به نحو چشمگیری کاهش نشان می‌دهد. خودروسازان باید با ساماندهی و کاهش برخی از ‌هزینه‌های خود، زمینه ثبات و کاهش قیمت را فراهم آورند. آنها باید با افزایش بهره وری و افزایش آمار تولید، سود خود را تأمین کنند.

وی گفت: هرچند این کار از روی دستمزد کارگران و مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته،سهم آن‌ها در قیمت تمام شده محصول بسیار کمتر از آن چیزی است که در بازار عرضه می‌شود. خودرو‌سازی‌ها می‌توانند به راحتی ‌با مدیریت هزینه، آن را کنترل کنند.

مجیدمنصوری بیدکانی، دیگر نماینده‌ای است که با افزایش قیمت خودرو مخالف است. وی در گفت‌و‌گوی خود در این باره اظهار داشت: غول‌های خودروسازی جهان با افزایش تیراژ و کاهش هزینه‌ها به دنبال ارزان کردن محصولات خود هستند، ولی بازار خودروی ایران انحصاری بوده و به همین دلیل، رقابتی در بازار وجود ندارد.

این نماینده مجلس همچنین در‌باره تناقضات موجود در افزایش نرخ خودرو با بخش‌نامه جدید معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت هر گونه افزایش قیمت و همچنین اظهار‌نظر‌های صورت گرفته در این خصوص نیز بیان داشت: احتمالا ‌پشت پرده‌ای در این قضایا وجود دارد و شاید کسانی که این کار را می‌کنند، به فکر این هستند تا تقصیرات را به گردن همدیگر بیندازند.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد، اگر راست می‌گویند قیمت تعرفه‌ها را کاهش دهند تا خودرو‌های خارجی با قیمت مناسب وارد کشور شود، تنها در این صورت است که بازار از انحصار خودرو‌سازی‌ها خارج می‌شود، و این‌ها مجبور به کاهش قیمت می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل