بازدید 17914
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۳۱ فروردین؛

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!

بیانات رهبر انقلاب در جمع ارتشی‌ها در صفحه اول اغلب روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. سفر رئیس‌جمهور افغانستان با آمار عجیب تلفات جاده‌ای مهاجران غیرقانونی در جاده‌های ایران همراه شده است. تحلیل و بررسی مساله هسته‌ای و تولید مطلب در روزنامه‌های اصلاح‌طلب در باره پول‌های کثیف دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه هستند.
کد خبر: ۴۹۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 20 April 2015
مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!

بیانات رهبر انقلاب در جمع ارتشی‌ها در صفحه اول اغلب روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. سفر رئیس‌جمهور افغانستان با آمار عجیب تلفات جاده‌ای مهاجران غیرقانونی در جاده‌های ایران همراه شده است. تحلیل و بررسی مساله هسته‌ای و تولید مطلب در روزنامه‌های اصلاح‌طلب در باره پول‌های کثیف دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه هستند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب و رویکردهای روزنامه‌های دوشنبه ۳۱ فروردین را بخوانید.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!روزنامه اطلاعات که تیتر و تصویر صفحه اول خود را به بیانات دیروز رهبری اختصاص داده و در صفحه اول خود به پیش‌بینی رئیس دفتر رهبر انقلاب در‌باره سقوط آل سعود اشاره کرده، در سه یادداشت خود به پیش‌بینی نتیجه تجاوز سعودی به یمن، روابط ایران و افغانستان و نیز فواید یک توافق هسته‌ای احتمالی پرداخته است. احمد سیاح در پایان یادداشت خود با تیتر «ارمغان توافق نهايي» نوشته: دريافتن فرصت دولت اوباما براي رسيدن به راه‌حل ساير اختلافات في‌مابين و سرعت بخشيدن به فصل جديد تعاملات ايران و آمريكا، شكست كامل فضاي ايران هراسي و ارتقاي جايگاه كشورمان را به‌عنوان نمادي از عزتمندي و صلح‌طلبي در سپهر منطقه‌اي و جهاني به ارمغان خواهد آورد.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!جمهوری اسلامی از بیانات دیروز رهبری، فرمان افزایش آمادگی‌های نیروهای مسلح را به تیتر اول خود بدل کرده است. این روزنامه که در صفحه نخست، خود شروع تماس‌های پنهانی عربستان با انصارالله یمن را نشانه شکست این دولت در تجاوز به یمن دانسته، بعد از چند روز، سرمقاله خود را به موضوعی جز مسأله یمن اختصاص داده و به مشکلات وزارت نفت در تأمین منابع پرداخت یارانه‌های نقدی پرداخته و در پایان نتیجه گرفته که: حال پرسش اصلی این است که در چنین شرایطی چرا باید ماهانه 3500 میلیارد تومان از منابع صنعت نفت صرف پرداخت یارانه نقدی شود؟ آیا اقدامی مهم‌تر و ضرور‌ی‌تر از پالایش فهرست یارانه‌بگیران که در خوشبیانه‌ترین حالت10 میلیون نفر آنان نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند برای دولتمردان وجود دارد؟!

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!روزنامه جوان نیز از سخنان رهبر انقلاب، فرمان افزایش آمادگی‌های نیروهای مسلح را مهم‌تر دانسته است. این روزنامه در صفحه نخست خود با انتشار تصویری از قربانیان تجاوز عربستان به یمن، استفاده سعودی‌ها از سلاح‌های ممنوعه در حمله به صعده را مورد توجه قرار داده است. بررسی پرونده ادعای چندشغله بودن رضازاده و نقش سوداگری در ورود گوشت بوفالوی هندی به ایران، دیگر مطالب مهم روزنامه جوان هستند. جوان همچنین انتقاد بانک مرکزی از تعیین یک‌طرفه سود بانکی از سوی بانک‌ها را مورد توجه قرار داده است.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!وطن امروز که بیانات رهبری را در مطلبی با تیتر «سخنان ابلهانه را نمی‌پذیریم» بازتاب داده، در ادامه مطالب اخیر خود در مخالفت با تفاهم لوزان و البته با در نظر داشتن اتهاماتی که در روزهای اخیر متوجه جیسون رضائیان کرده، این بار در بخشی از سرمقاله خود با تیتر «لوزان از دریچه کارتل‌های جهانی» و به قلم مجتبی اصغری نوشته: آمریکایی‌ها مصمم هستند با انعقاد توافق هسته‌ای نهایی با ایران نظم آمریکایی جدید حوزه انرژی را دوامی دست‌کم ۱۰ ساله ببخشند. در این میان روسیه به علت اشراف بر تغییر موازنه انرژی و تکانه‌های ژئوپلیتیک منطقه ناشی از تلاش‌های آمریکا برای تضعیف سیاسی ایران، هم تحویل سامانه موشکی S۳۰۰ را پس از سال‌ها مجاز برشمرده و هم در حرکتی معنادار دفتر شرکت نفت و گاز روسی لوک در تهران را بازگشایی کرده است. این یعنی سهم ایران در بازی بزرگ جهانی به‌عنوان ابرقدرتی تاثیرگذار و عاقل تا حد قابل توجهی تثبیت شده است که البته دیپلماسی فعال ایرانی در طول ۱۲ سال گذشته نیز در شکل‌گیری این فضا موثر بوده است. با این حال ما باید پیش از عقد توافق نهایی پاسخی برای موضوعات مهمی همچون تحریم‌ها، چارچوب رفع آن‌ها و تاثیر فاکتور برگشت‌پذیری تحریم‌ها بر ناامن کردن بازار ایران و در ‌‌نهایت آینده ژئوپلیتیک بازار انرژی بیابیم چرا که اصل امید بستن به گمانه در پیش بودن «مصالحه ایران و آمریکا» را حتی بدون در نظر گرفتن شکل افشاشده «دیپلماسی دوگانه اوباما»، با مرور مسیرهای انحرافی بیانیه لوزان و توافق ژنو به کل باطل می‌دانیم و فضای جهانی نیز هیچ رنگ و بویی از نزدیک بودن چنین موقعیتی ندارد.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!کیهان سرمقاله امروز خود را به هاشمی رفسنجانی اختصاص داده است. محمد ایمانی در آغاز این مطلب با تیتر «فرزند یا فرمانده؟» به قلم محمد ایمانی نوشته: مالک اشتر و اشعث‌بن قیس و عمار یاسر، ژنرال‌ها و سرلشکرهای سپاه امیر مؤمنان(ع) در جنگ صفین هستند که هر کدام فرماندهی بخشی از لشکر را برعهده دارند. همه منصوب امام هستند اما هر یک کارنامه‌ای متفاوت از خدمت یا خیانت برجای می‌گذارند. در حوزه حکومت‌داری نیز همین سیاق جاری است. مالک اشتر و کمیل بن زیاد و اشعث بن قیس و عثمان بن حنیف و محمد بن ابی‌بکر و زیادبن ابیه و عبداله بن عباس هر یک فرمانداران حضرت برای مصر و آذربایجان و هیت و فارس و بصره محسوب می‌شوند اما کارنامه‌ای به غایت متفاوت بر جای گذاشته‌اند.

کیهان سپس مواضع هاشمی رفسنجانی را در ده سال اخیر مرور کرده و در پایان نوشته است: مصاف امروز در اهمیت کم از مصاف‌های صدر اسلام ندارد. جبهه همان جبهه و دشمن همان دشمن عنود است. باید دید خواص که ژنرال‌ها و فرماندهان میانی محسوب می‌شوند به سیره کدام صحابه اقتدا می‌کنند؟ سلمان یا زبیر؟ مالک و عمار یا اشعث و اسامه؟

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!خراسان در صفحه نخست خود علاوه بر فرمان رهبری در‌باره افزایش آمادگی نیروهای مسلح علاوه بر سفر هيأت هندي براي تعيين تکليف بدهي‌هاي نفتي، جزييات قرارداد جديد نفتي ايران و چين را مورد توجه قرار داده و نوشته: مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت با اشاره به امضاي قرارداد جديد فروش ميعانات گازي با چين و افزايش روزانه 30 هزار بشکه اي حجم صادرات ميعانات گازي کشور با اين قرارداد در رابطه با افزايش صادرات نفت پس از لغو تحريمها اظهار داشت: برنامه‌هاي ويژه و خاصي براي افزايش صادرات نفت در دستور کار شرکت ملي نفت ايران قرار گرفته است.

سرمقاله این روزنامه با تیتر «‌لوزان؛ نقطه سر خط» به طرح سوالاتی در باره توافق جامع هسته‌ای احتمالی پرداخته است.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!شرق مجموعه متنوعی از مطالب را در صفحه اول خود جای داده است. زینب اسماعیلی و نصرت‌الله تاجیک در مطالبی، موضوع پناهندگان ایرانی در استرالیا را مورد توجه قرار داده‌اند و محمد ایرانی در پایان سرمقاله شرق با تیتر «مسیرهای بازگشت داعش»، با مرور حمایت‌ها از داعش در سطوح مختلف نتیجه گرفته است: نگرانی درباره دوپاره‌شدن عراق با تداوم کم‌توجهی منطقه‌ای و بین‌المللی به تحرکات خطرناک داعش، کاملا جدی است.

شرق که سخنان سردار سلامی در مخالفت با بازدید از مراکز نظامی را به تیتر اول خود تبدیل کرده، با ترجمه مطلبی از نیویورک‌تایمز با عنوان «مانور هسته‌ای اوباما» نوشته است: از آنجایی که اوباما بر نتیجه مذاکرات تمرکز کرده؛ مجبور به انجام مانورهایی در دولت و کنگره شده است؛ جایی‌که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به توافق او با [ایران] تردید دارند.

دیگر مطالب مهم شرق به موضوع پول‌های کثیف اختصاص دارد. در ادامه موج تولید محتوای روزنامه‌های هوادار دولت در این حوزه، شرق گفت و گویی با محمد عطریانفر با تیتر «دوپینگ اقتصادی برای مقاصد سیاسی» دارد و در مطلبی دیگر با تیتر «‌هزینه‌های ٤٠٠ میلیونی انتخاباتی» نوشته که نمایندگان مجلس خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شده‌اند.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!شهروند در شروع مطلبی با تیتر «فروپاشی ١٩ خانواده ایرانی در هر ساعت» نوشته: هر روز آمارهای تازه‌ای درباره طلاق در ایران منتشر می‌شود و هر جا که حرف از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی است، پای طلاق هم در میان است. تازه‌ترین آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در ‌سال گذشته در هر ساعت ١٩ خانواده در ایران از هم فرو پاشیده است. علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال، دیروز جمع‌بندی این سازمان از وضع طلاق و ازدواج در ‌سال ٩٣ را اعلام کرد. او هم مانند رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که چند روز پیش آماری درباره کاهش ازدواج و افزایش طلاق در ‌سال ٩٢ را اعلام کرده بود، از افزایش آمار طلاق در ‌سال ٩٣ خبر داد. به گفته او، در ‌سال ٩٣ در هر ساعت ١٩ طلاق در ایران ثبت شده است و آمار طلاق رو به افزایش است.

شهروند در کنار قانون از جمله روزنامه‌هایی هستند که به طور ویژه کشته و زخمی شدن پرشمار مهاجران غیرقانونی افغانستانی در جاده‌های ایران در روزهای اخیر را مورد توجه قرار داده‌اند. شهروند در شروع گزارشی با تیتر «مرگ سریالی مهاجران در خودروهای قاچاقچيان» نوشته: در ٣ روز ٦١ تبعه غیرمجاز در تصادف‌های جاده‌ای به کام مرگ فرو رفته و ٦٢ نفر مصدوم شدند.

این روزنامه همچنین در مطلبی با تیتر «هشدار علی لاریجانی به کنگره آمریکا: تا وقتی تصمیم‌تان قطعی نشده ایران اقدامی انجام نمی‌دهد» نطق پیش از دستور مهم لاریجانی را مورد توجه قرار داده است.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!قانون که در صفحه اول خود توجه خاصی به سفر رئیس‌جمهور افغانستان و روابط بین دو کشور دارد، در ابتدای مطلبی با تیتر «علت شکست مدیری کیفیت يا فشارها؟!» نیز نوشته: سال ۹۳ برای مدیران تلویزیون قرار بود همراه با تغییرات مثبت و مفیدی باشد که یکی از این تغییرات بازگشت مهران مدیری پس از یک وقفه ۶ ساله به تلویزیون بود، خبری که نویدش از آغازین ساعات سال ۹۳ به مخاطبان داده شد. اما سریال جدید مهران مدیری بیش از آنکه رویای مدیران تلویزیون را عملی کند به کابوس آنان تبدیل شد. سریال «درحاشیه» مهران مدیری پس از ۲۷ قسمت از آنتن سیما خداحافظی می‌کند. زمانی که مهران مدیری پس از سال‌ها دوری از تلویزیون به این رسانه بازگشت، خیلی‌ها انتظار همه‌چیز را داشتند، جز یک شکست تمام‌عیار. نه حاشیه‌هایی که پزشکان برای مهران مدیری و تیم تولید مجموعه «در حاشیه» ساختند، اتفاق تازه‌ای بود و نه مخالفت‌های جسته‌وگریخته مخالفان همیشگی این کارگردان ۴۸ ساله. او در تمام سال‌های فعالیتش با حاشیه‌های ریزودرشت بسیاری مواجه بوده و در‌‌نهایت هم توانسته با کمک خلاقیت ذاتی و محبوبیتی که نزد مخاطبانش دارد، این حاشیه‌ها را پشت سر بگذارد. چه آن زمان که او کارگردان و بازیگر جوانی بود و سیر صعودی محبوبیتش داشت دردسرساز می‌شد و چه زمانی که کار مجموعه «قهوه تلخ»‌اش نیمه‌تمام ماند و مخاطبان همیشگی کار‌هایش را عصبانی کرد.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!اعتماد در موضوع پول‌های کثیف در گفت‌و‌گویی با تیتر «افشاگري نماينده مجلس درباره پول‌هاي كثيف» از حسینی صدر نماینده مجلس شنیده است که‌: يكسري از مظاهر كسب اين ثروت هاي نامشروع و بادآورده آشكار است. مثل سوآپ نفت، صرافي ها، انحصار واردات خوراك دام و طيور، انحصار واردات شكر و كاغذ و خصوصا واردات خودرو . يك سري ديگر از آن خيلي به چشم نمي آيد كه نمونه آن برخي زد و بندها در بيمه هاست. كسي كه زد و بند مي كند و بيمه هاي انحصاري مي گيرد خيلي سريع و كوتاه به چند ده ميليارد تومان سود باد آورده مي رسد. نمونه اين موضوع هم خيلي تا حالازياد بوده است. يك سري از جاهاي ديگر بحث زمين خواري است. اشخاص مي آيند و زميني را تحت عنوان احداث هتل يا پرورش گياهان دارويي يا كارخانه مي گيرند و آن را تغيير كاربري مي دهند. يا بحث سندسازي براي زمين هاي متروكه، كه سندهاي اينها همگي جعلي است. اما يك سري مصاديق هستند كه باز هم خيلي آشكار نيستند كه قاچاق يكي از نمونه هاي آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و كالاهم در اين بين موضوع مهمي است.

با توجه به جنجال‌های اخیر بر سر خاطره‌گویی‌های هاشمی رفسنجانی، این روزنامه همچنین در مطلبی با عنوان «خاطرات و مخاطرات» به ١٢ خاطره سياسي مهم كه بازتاب هاي متفاوتي يافتند، پرداخته است. اعتماد همچنین از قول رييس سنديكاي صنعت برق خبر داده که: «خاموشي در تابستان حتمي است».

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!ابتکار در گزارشی با تیتر «همسایه با «تسبیح» و «کراوات» آمد» دوگانگی‌ها در روابط ایران و افغانستان را مورد توجه قرار داده و در شروع آن نوشته: در حالی که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، معمولا با لباس محلی خود دیپلماسی بومی‌تری را بروز می‌داد، اشرف غنی احمد زی در سفر به ایران از پوشش کت، شلوار و کراوات استفاده کرد. همچنین در تصاویر دیدار وی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به چشم می‌آمد، تسبیح بلند وی بود. دو فاکتور کراوات و تسبیح شاید نشانی از دوگانگی ریاست جمهوری افغانستان بین ارتباط با غرب و همراهی با کشورهای منطقه از جمله ایران باشد.

مصطفی داننده نیز در شروع سرمقاله ابتکار با تیتر «رقیب مشترک؛ عامل وحدت اصول گرایان می شود؟» نوشته: اصول گرایان و احمدی‌نژاد در دهه ۹۰ شمسی ایران یک هدف و یک رقیب مشترک دارند و همین رقیب مشترک باعث می‌شود که جریان راست ایران و رئیس جمهور سابق یک مسیر را برای رسیدن به هدف خود طی کنند. اصول گرایان و احمدی‌نژاد می‌خواهند در صحنه سیاسی ایران باقی بمانند و برای آن احتیاج به پیروزی در مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم دارند. پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا جریان چپ ایران بعد از سال‌ها گوشه نشیتی، بازهم پای به عرصه بگذارند و زمینه رقابتی شدن انتخابات مجلس دهم را فراهم کنند.

تشکیل مثلث «روحانی، هاشمی و رئیس دولت اصلاحات» در مقابل جریان اصول گرایی و محمود احمدی نژاد، باعث می‌شود که هم اصول گرایان و هم احمدی نژاد به همکاری دوباره فکر کنند. احمدی نژادی‌ها و اصول گرایان به خوبی می‌دانند که اگر اصلاح طلبان و طرفداران دولت اکثریت مجلس را تشکیل دهند، دیگر فضایی برای فعالیت آنها باقی نخواهد بود و باید از صحنه سیاسی ایران تا مدت‌ها خداحافظی کنند. تشکیل مجلس و دولت همسو مهم ترین خطری است که اصول گرایان و احمدی نژاد را تهدید می‌کند.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!موضوعات افغانستان و انتخابات مجلس دهم، موضوعات اصلی روزنامه دولتی ایران هم هستند. آفرین چیت‌ساز اول در یادداشت روز ایران با تیتر «حرکت تخریبی در مسیر انتخابات» فعالیت‌های انتخاباتی جناح‌ها را از زاویه اظهارات اخیر معاون اول روحانی مورد بحث قرار داده است و چند چهره سیاسی نیز به سؤالات ایران در باره «سایه مذاکره هسته‌ای بر انتخابات مجلس دهم» پاسخ داده‌اند.

مانور اوباما و پاسخ لاریجانی/ درخواست عسگراولادی برای حراج دولتی‌ها/ تلفات جاده‌ای عجیب مهاجران افغانستان/ فروپاشی نوزده خانواده در ساعت!و در پایان اینکه روزنامه آرمان در بخشی از گفت و گوی خود با اسدالله عسگراولادی درباره شیوه مناسب مبارزه با رانت‌های اقتصادی، از وی شنیده است که « رانت از دولت است؛ منابعی که در اختیار تعدادی از شرکت‌های اقتصادی دولتی هستند و این شرکت‌ها فساد دارند و لازم است دست اینها را از منابع عمومی کوتاه کرد؛ قبلا هم اشاره کرده بودم که دولت گذشته زمینه‌ساز رانت و ظهور و بروز فرصت‌طلبان نوظهور در عرصه اقتصادی کشور شد. بخشی از پول نفت و سهم تولید دراختیار این افراد گذاشته شد به‌گونه‌ای که یک شبه به ثروت‌های هنگفتی دست یافتند و امروز تنها نهادی که می‌تواند سهم مردم و اقتصاد را بگیرد قوه قضائیه است، زیرا مردم نمی‌توانند به تنهایی وارد عمل شوند. باید تمام شرکت‌های دولتی را بفروشند و حراج کنند زیرا به جز ضرر دستاوردی ندارند، تمام بنگاه‌های دولتی را باید رها کرد می‌دانیم که تمام فسادهای اقتصادی یک سرش دست دولت است، بانک‌های دولتی باید رها شوند، بدانید که هر بنگاه بزرگ دولتی اگر کوچک شود رانت در آن کمتر می‌شود و هرچه بزرگ‌تر می‌شود رانت و فساد اقتصادی در آن بیشتر است و قوه قضائیه باید شدت عمل بیشتری نشان دهد در حالیکه با فساد موجود در سال‌های اخیر (بازه 5 سال اخیر) چند نفر اعدام شدند؟ چند نفر به حبس ابد محکوم شدند؟ درحالی‌که فسادهای ایجادشده مبرز شده و باید شدت عمل نهادهای مربوطه برای برخورد، بیشتر باشد. این فسادها تا وقتی شرکت‌های دولتی به این شکل وجود دارد باقی خواهد ماند‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس