بازدید 32201

بازتاب عملیات کربلای ۱۰ در خبرگزاری‌های خارجی+فیلم

هفته‌نامه جینز دیفنس با توجه به گزارش‌های منتشره از سوی عراق، مبنی بر خنثی‌سازی تهاجمات ایران می‌نویسد: «به‌ رغم ادعاهای عراق مبنی بر خنثی کردن این عملیات (کربلای ۱۰) به نظر می‌رسد ‌ایران توانسته است در شمال شرقی عراق، در آخرین عملیات رزمی خود به موفقیت برسد و تا سی و چهار کیلومتر در ‌عمق خاک عراق پیشروی کند‌».
کد خبر: ۴۹۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 19 April 2015

سی‌ام فروردین ماه، سالروز آغاز عملیات غرور‌آفرین کربلای ۱۰ در سال ۱۳۶۶ و با هدف جابجایی میدان جنگ از جبهه جنوب به شمال کشور طراحی ‌و در این عملیات، مناطق بسیاری به دست رزمندگان اسلام آزاد شد، به طوری که در این عملیات حضور نسبتا گسترده کُردهای معارض عراقی در این مناطق، باعث شد تا در مرحله نخست اجرای آن، گشایش‌ جبهه تازه‌ای در غرب کشور انجام و این تلاش‌ها به اتصال عقبه مناطق آزاد شده به ایران و باز شدن عقبه نیروهای معارض معطوف شود.

به گزارش «تابناک»، منطقه عمومی این عملیات در محور بانه به سردشت از شمال به رودخانه مرزی «گلاس»، از جنوب به رودخانه «آوسیویل»، از شرق به «سورکوه» و از غرب به ارتفاعات «گرده رش» و سپس ارتفاعات عمومی «آسوس» منتهی می‌شد. این منطقه دارای عوارض حساس و ارتفاعات نسبتاً بلند و صعب العبور است به طوری که تردد در این مناطق به خاطر نبود راه بسیار دشوار بود، اما به دلیل وجود درختان مرتفع در پایین ارتفاعات، وضعیت برای اختفای نیروهای عمل کننده و حتی تحرک و جابجایی آن‌ها در روز، کاملاً مناسب تشخیص داده شد.

بازتاب عمليات كربلاي 10 در خبرگزاری های خارجی+فیلم
استعداد نیرو و گسترش دشمن در این منطقه تا قبل از عملیات «والفجر ۹» که در پاییز سال ۱۳۶۴ توسط نیروی زمینی سپاه صورت گرفته بود قابل توجه نبود، اما پس از آن و به ویژه پس از دو عملیات «فتح ۱ و ۲» دوباره دشمن ‌حساس شد و تلاش‌های نسبتاً وسیعی را به منظور تصرف مناطق تحت تسلط کرد‌ها و مسدود کردن معابر وصولی به عمق خاک عراق انجام داد. چنان که تیپ‌های کماندویی سپاه هفتم و سوم و چند تیپ و گردان مستقل دیگر با نظارت شخص صدام طی ۱۰۰ روز بخش‌هایی از ارتفاعات را به تصرف در‌آوردند.

تحرکات دشمن بعد از عملیات «فتح یک» بر پایه این تحلیل انجام می‌گرفت که در صورت عدم مقابله جدی، قوای نظامی ایران با تقویت نیرو به سمت «ازمر» و سپس سلیمانیه پیشروی خواهندکرد، اما با وجود همه تلاش‌های دشمن، سرانجام در روز سی‌ام فروردین ۱۳۶۶ عملیات کربلای ۱۰ با رمز مقدس «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی» توسط نیروی زمینی سپاه در منطقه‌ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع آغاز شد.

این عملیات که نخستین عملیات گسترده در غرب کشور پس از انتقال میدان اصلی جنگ از جنوب به شمال بود، هماهنگ با تک نیروهای منظم در جبهه «ماووت» و عملیات نامنظم قرارگاه «رمضان» و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شمال سلیمانیه انجام گرفت.

طی این حمله پیروزمندانه آزادسازی ۵۰ روستای منطقه، ارتفاعات سرلگو، بردهوش، قشن، اسبیدار، کلان و چند ارتفاع دیگر میسر شد. همچنین ۲۰ کیلومتر از جاده ماووت به سلیمانیه به کنترل رزمندگان اسلام درآمد و یک فروند بالگرد، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، چندین قبضه خمپاره انداز، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین ارتش بعثی عراق به دست رزمندگان اسلام نابود شد.

در اجرای پیروزمندانه این عملیات به ۱۳ گردان و تیپ مستقل ارتش حزب بعث تلفات سنگینی وارد شد که در این میان چهار هزار و ۲۳۵ نفر از آنان کشته و زخمی یا به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. در این عملیات هشت دستگاه تانک و نفربر، چندین دستگاه خودرو و مقداری سلاح و مهمات به جا مانده از سربازان ارتش بعثی عراق نیز به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

بازتاب عملیات کربلای ۱۰ در خبرگزاری‌های خارجی


اجرای عملیات در منطقه غرب کشور و همزمانی آن با عملیات فتح ۵ از جمله مسائلی بود که مورد توجه خبرگزاری‌ها قرارگرفت. چنانکه فرستادة ویژة خبرگزاری فرانسه، پس از بازدید از ارتفاعات ماووت در خاک عراق، طی گزارشی به‌نقل از تحلیلگران گفت: «عملیات مزبور برای ایران این هدف را در پی‌دارد که رقیب را در لحظه‌ای که عملیات بسیار مهمتری در جنوب جریان دارد، در شمال سرگرم کند.» هفته‌نامه جینز دیفنس با توجه به گزارش‌های منتشره از سوی عراق مبنی بر خنثی‌سازی تهاجمات ایران می‌نویسد: «به‌رغم ادعاهای عراق مبنی بر خنثی کردن این عملیات (کربلای ۱۰) به نظر می‌رسد که ایران توانسته است در شمال شرقی عراق، در آخرین عملیات رزمی خود به موفقیت برسد و تا سی و چهار کیلومتر در داخل عمق خاک عراق پیشروی کند.» تجزیه و تحلیل روزنامة ژاپنی کی‌زایب از عملیات کربلای ۱۰ نیز قابل توجه است: «این حملات نشانة عزم ایران برای ادامه جنگ بوده و تلاش‌هایی که گفته می‌شود به ‌منظور خاتمه‌دادن به این جنگ انجام‌گرفته، بی‌ثمر است‌».

بازتاب عمليات كربلاي 10 در خبرگزاری های خارجی+فیلم
شهیدان:
1-حاج حسین بصیر2-صمد اسودی3-علی اصغر خنکدار4-عسکری 5-سبزعلی خداداد 6-مرتضی رئیسی7-ابراهیمی

حسن شفیع‌زاده فرمانده توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین بصیر جانشین فرمانده لشکر ‌۲۵ کربلا، عبدالعلی عامری مسئول بهداری لشکر ۳۳ المهدی (عج) ‌، موسی‌الرضا خراسانی فرمانده گردان مهمات لشکر ۲۵ کربلا، ‌ صفر احمدی، سید‌علی‌اکبر شجاعیان، برات‌علی رضایی (که در هرات افغانستان متولد شد و با اندیشه، مبارزه با کفر منطقه و مرز ندارد قصد عزیمت به جبهه‌های نبرد کرد و در ۲۷ سالگی به شهادت رسید)، خدامراد سلیمانی، اسحاق جاسعی، حسین عباسی، ‌اسماعیل‌جان احمدی گلی فرمانده گروهان گردان امام حسین (ع)، محمدرضا رفیعیان اصفهانی مسئول تبلیغات گردان یا زهرا (س) از لشکر امام حسین‌ (ع)، رضا کاووسی‌فر، یدالله بهرامیان، محمد محمودیان و محمد‌حسن رضایی شهدایی هستند که روح بی‌قرارشان مجال پرواز به سوی ملکوت را تجربه کرد و منطقه ماووت با خونشان آراسته شد.

آنچه در ادامه می‌بینید مستندی است از عملیات کربلای ۱۰ و رزمندگان لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، که در این عملیات حضور موثری داشتند. یاد و خاطره شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان شرکت کننده در این عملیات غرور آفرین گرامی باد.


تعداد بازدید : 585
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۲
دورد فروان به روح مطهر تمامی شهیدان ایران زمین که با نثار خون خود باعث سربلندی ملت ومملکت ایران گردیدند اگر ایثارگری این عزیزان نبود ایران وایرانی امروز وجود نداشت با ذکر فاتحه به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
شهید یعنی شرافت
شهید یعنی صداقت
شهید یعنی شجاعت
ما هر چه داریم به برکت خون همین شهداست
پاسخ ها
pouya
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
دستم خورد منفی دادم,وگرنه هزار در صد موافقم
روحشان شاد يادشان گرامی خوش میگذرونند تو بهشت کاش ما هم تو اون دوران بودیم ولی حیف
یاد شهدا گرامی و راهشان پر رهرو
سلام وخیلی سپاس
من در این عملیات در کسوت بسیجی عضو گردان محرم گروهان بلال دسته یک بودم ....
سلام بر شهیدان
درود بر شهیدان و غیور مردان ایران زمین از فارس و لر و عرب و کرد وبلوچ وترک و........واز شیعه و سنی و ارمنی وکلیمی وزرتشتی و..........
سلام و درود به روح پرفتوح شهداي اين عمليات و شهداي 8 سال دفاع مقدس.آمين
من دقیقا در همین تاریخ در این عملیات شرکت داشتم . خط شکن این عملیات بچه های گردان امام علی (ع) تیپ 15 امام حسن (ع) استان کهگیلویه و بویراحمد بودند . مرحوم حیدرپور فرمانده تیپ خدا رحمتش کند. جا داشت نامی از این دلاورمردان هم اورده می شد .
بسمه تعالی
تعداد زیادی هم از نفرات گردان تخریب لشکر سیدالشهدا ( علیه السلام ) که در این عملیات شرکت داشتند به فیض شهادت نائل شدند یادشان گرامی . فکر نمیکنم اون روزای سراسر باحال برگرده واقعاً یادش بخیر...
دهه 60 چه دوره ای بود
توفیق حضور در این عملیات را داشتم وبه عنوان بیسیم چی گردان 413 لشکر پیروز 41ثارالله کرمان چون عملیات مرحله ای بود.و البته سنگین؛ آنهم به دلایلی که منطقه با کوه ها و تبپه های صعب العبور که کار را دشوار کرده بود من شب عملیات در چادر مخابرات لشکر بودم که صدای خانم های بسیم چی دشمن دال بر غافلگیر شدن آنها یادم است که فریاد می زدند جیش الخمینی و فریاد بسیج سپاه؛عجب به تکاپو افتاده بودند. صبح که به جلو رفتم و دو روز در آنجا مستقر شدیم خاطرات بسیاری داشت و حضورم با بابای خوبم که او هم از فرماندهان در مطقه عملیاتی و در گردانی دیگر بود که حقیقتا آرامش من و از پشت بیسیم با بیسم چی بابا صحبت کردم صدا زد حاجی پسرتان است بابا تعجب کرد از اینکه من چه جوری خودم را به منطقه عملیاتی رساندم آنهم کوه های مشرف بر شهر ماووت عراق از همه جالب تر حضور نیم ساعته سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار ما و سنگر فرماندهی و دستورات لازم که مایه آرامش همه ما بود. اصلا حاجی که صحبت می کرد همه لشکر آرامش داشت و بعد از عملیات باز که حاجی صحبت می کرد اشک در چشمان همه جاری بود.سلام به روح پر فتوح دوستان شهیدمان که ماندگارترین ماندند.روحشان شاد.
سلام یر سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله (ع) و سلام برشهیدان والا مقام صدر اسلام تاکنون و سلام بر امام شهیدان، خمینی کبیر (ره)
این را از ته دل می گویم : به دور از هرگونه تعصب دینی , قومی و نژاد , سیاست و نظام و حکومت : سر تعظیم فرود می آورم وقتی اسم شهیدی که در دوران جنگ جان خودش را خاضعانه فدای وطنش کرد . دیگه اینچنین افرادی در هیچ دوره ایی از تاریخ تکرار نخواهد شد . درود بر روحتان
همه با هم ، در هر لباس و به هر مسلک، پیر و جوان، به احترامشان و به عظمت حماسه ای که خلق کردند، سر تعظیم فرود می آوریم و نمی گذاریم وطنمان عرصه تاراج خصم شود. انشاء الله
درود، درود، درود...
یاد و خاطره شهیدان و رزمندگان گردان امام محمد باقر لشکر ویژه 25 کربلا بخیر . یاد شهیدان شب عملیات هشتم اردیبهشت گردان امام محمد باقر شهیدان صالحی رضازاده رشیدی سلمانی الهی و....گرامی باد.
بسیجی زرتشتی شهید کیخوسرو کیخوسروی هم در همین عملیات به شهادت رسید و به یاران اشو زرتشت پیوست .
شهید حاج لازم مقامیانپور معاون لجستیک قرارگاه قدس نیز در اواخر همین عملیات آسمانی شد.
روحشون شاد
سلام ودورود خداوند برشهیدان ایران اسلامی ، سلام برشهیدان و غیور مردان لشکر همیشه پیروز 57 ابوالفضل لرستان ،شهدا را یاد کنیم با یک صلوات
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل