بازدید 15766
حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران امکان‌پذیر است؟

دیدگاه چهره‌های جمهوری‌خواه درباره اقدام نظامی علیه ایران

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که نامش به واسطه تدوین نامه ۴۷ عضو سنا به رهبران ایران بر سر زبان‌ها افتاد، چندی پیش در اظهاراتی مدعی شد، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تنها چند روز زمان نیاز دارد. یک پایگاه خبری آمریکایی نظر اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه و نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری این حزب را درباره این موضوع جویا شده است.
کد خبر: ۴۹۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 19 April 2015
دیدگاه چهره‌های جمهوری‌خواه درباره اقدام نظامی علیه ایرانتام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که نامش به واسطه تدوین نامه ۴۷ عضو سنا به رهبران ایران بر سر زبان‌ها افتاد، چندی پیش در اظهاراتی مدعی شد، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تنها چند روز زمان نیاز دارد. یک پایگاه خبری آمریکایی نظر اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه و نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری این حزب را درباره این موضوع جویا شده است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی Intercept با انتشار مطلبی درباره مواضع تام کاتن، سناتور تندرو جمهوری خواه، اشاره کرده که وی اوایل ماه جاری میلادی گفته که ایالات متحده می‌تواند با دست زدن به یک عملیات بمباران هوایی و ظرف مدت تنها چند روز، آسیبی قابل توجه به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کند.

این در حالی است که چهره‌های برجسته هم حزبی کاتن که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند و یا آن‌هایی که احتمال می‌رود نامزدی خود را ‌اعلام کنند، دیدگاه‌های مختلفی درباره این موضوع دارند و برخی‌ محتاطانه موافق و برخی دیگر مخالف نظر وی هستند.

سناتور تد کروز در این زمینه می‌گوید: «من نمی‌دانم ‌آیا حق با تام است که اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران چند روز یا یک هفته طول خواهد کشید یا خیر. من فکر می‌کنم این نظر وی که چنین عملیاتی، یک اقدام نظامی محدود خواهد بود و اساساً از طریق نیروی هوایی انجام خواهد گرفت، صحیح است».

شدید‌ترین مخالف اظهارات کاتن در میان جمهوری خواهان، لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی است که می‌گوید هرچند آمریکا می‌تواند در درگیری نظامی احتمالی غلبه پیدا کند، ‌چنین اقدامی خطرناک خواهد بود.

گراهام می‌گوید: «به نظر من حمله نظامی سبب باز شدن جعبه پاندورا خواهد شد. شما باید بد‌ترین حالت را در نظر بگیرد، نه بهترین حالت. آن‌ها (ایرانی‌ها) می‌توانند به پایگاه‌های ما در منطقه حمله کنند. آن‌ها می‌توانند در مسیر تنگه هرمز اخلال ایجاد کنند. این یک موضوع دردسرساز خواهد بود».

کارلی فیورینا، از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری خواه می‌گوید: «به نظر من حمله هوایی بسیار دشوار خواهد بود...‌‌ همان گونه که احتمالاً می‌دانید، مشخص نیست ‌ما حتی بتوانیم به بسیاری از تأسیسات دست پیدا کنیم». وی بر این باور است برای مواجهه با ایران، تحریم‌های بیشتر، گزینه بهتری از اقدام نظامی است.

جان کیش، فرماندار اوهایو نیز می‌گوید: «من فکر می‌کنم هیچ چیزی در این موضوع سریع نخواهد بود؛ اما از نظر من، این توافق (توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵) غیرقابل قبول است».

بابی جیندال، فرماندار لوئیزیانا می‌گوید، هرچند وی به شدت هوادار سناتور کاتن است، اما وقتی پای این موضوع خاص به میان می‌آید، نمی‌داند که از جنبه زمانی، دیدگاه ارتش درباره این موضوع چیست. وی تأکید می‌کند که این موضوع تنها از طریق ارزیابی اطلاعات طبقه بندی شده قابل سنجش است.

در این میان، تنها دو چهره برجسته جمهوری خواه، یعنی جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و مایک هوکابی، فرماندار سابق آرکانزاس با کاتن موافق هستند. بولتون ادعای کاتن را «کاملاً صحیح» دانسته و هوکابی نیز ضمن استقبال از مواضع کاتن گفته، تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، «یکی از بد‌ترین پیشنهادهایی است که تاکنون دیده است»، زیرا امنیت رژیم اسرائیل، آمریکا و همه جهان را به خطر می‌اندازد.

گفتنی است، اغلب کار‌شناسان نظامی با ادعای کاتن مخالفند و اعتقاد دارند، حمله به ایران، هزینه‌ها و خطرات زیادی در بر خواهد داشت. جالب اینجاست که در میان مصاحبه کنندگان با پایگاه خبری Intercept، حتی شخصیتی چون گراهام که از طراحان اصلی طرح تحریم‌های ایران است نیز با چنین دیدگاه افراطی صراحتاً مخالفت می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱۹
خب بفرمایند چند روز حمله کنن نتیجه اش رو ببینن. واقعا که حرفهاشون فقط و فقط جنبه رسانه ای داره. وگرنه آدم باید خیلی احمق باشه که به فکر حمله به تاسیسات نظامی بیفته. تازه اگه بتونه حمله کنه... خیلی خنده داره.... فقط چند روز....یکی نیست بگه 8 سال نتونستین ایرانو شکست بدین اونوقت این فکرهای احمقانه از کجا افتاده تو سرتون؟
پاسخ ها
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
روزی که آمریکا میخواد حمله کنه بگه که من حداقل یه لباس خوب بپوشم زشته که میان لباس رسمی نداشته باشم که بشون بخندم
جعبه ی پاندورا را خود آمریکایی ها باز کرده اند. با این حضورشون در منطقه و به آشوب کشاندن آن و تقویت گروه های تروریستی و اعمال خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم و بی دفاع .
من تعجب میکنم چطور برخی فکر میکنند میتوانند به ایران حمله کنند و ما هم فقط آنها را مشاهده میکنیم و هیچ کاری نمی کنیم؟
این اشخاص در کودکی تا بحال زد و خورد داشته اند؟ واکنشی در دعوا ندیده اند؟
این آقایون ظاهرا این لطیفه جدی رو نشنیدن:
به طرف میگن فعل زدن رو طرف کن ، میگه زدم ، زدی ، دعوا شد.
تو دعوا هم که خرما خیرات نمیکنن.
اسرائیل جونتون هم که همین جا دم دسته!!!!!!!
با سلام
خیلی خوشحال شدم ک بالاخره خواننده های تابناک واسه مسایل کلان و مهم هم بالاخره نظر گذاشتن
واقعا حیف بود خبرگزاری به این خوبی خواننده هاش واسه مسایلی مثل سگ کشی یا یا معادل فارسی واژه فکت شیت این همه نظر میدن اما در مورد مسائل کلان ایران و جهان و همچنین مذاکرات 5+1 که به جرآت میشه گفت کلان ترین مساله دیپلماتیک حال حاضر دنیاست رو هیچ نظری ندیدم بدن.
سنگ بزرگ نشانه نزدنه...
در چندین سال گذشته بارها و بارها تا مرز حمله به تاسیسات هسته ای پیش رفتند(اما فقط در حرف نه در عمل)اما همش هیچی جز تبلیغات رسانه ای نبود...اگر میتونستند حتی زره ای از خاک مارو بگیرن زمانی این کارو میکردند که افغانستان و عراقو به بدترین شکل درآوردند و منطقه رو به بی سابقه ترین شکل نا امن کردند اما آخرش چه شد؟؟؟ همین چند روز پیش هم خود اوباما اعتراف کرد که ایران کشوری هست که از تجربه 8 سال جنگ موفق بیرون اومده...جدای از هر حزب و گروه و رنگ و قومی ما تا آخرین قطره خون از خاکی که توش زاده شده ایم دفاع میکنیم...
در صورت حمله امریکا و اثبات حاکم بودن قانون جنگل بر جهان، باید بسرعت برنامه تسلیح به سلاح هسته ای را جهت تامین بازدارندگی اجرا کرد تا فکر چنین طرحهایی به ذهن دشمنان نرسد.
شتر در خواب دیند پنبه دانه گهی....
شاید بتونن مشت اول بزنن ولی صد ردصد منتظر جواب ایران باید باشن
ما هم در چند روز اسرائیل و پایگاه های شما رو در منطقه نابود میکنیم با بیست میلیون نفر نیروی زمینی
با سلام
امریکائی ها رجز نخوانند اگر با حمله نظامی موفق به توقف ما بودند درنگ نمی کردن چون خوی درندگی امریکا این را می گوید ، امریکائی ها از ما غولی ساخته اند که حرف جنگ با ایران لرزه به تن سربازان آنان می اندازد . اگر قدرت امریکا در دفاع از مظلومین بکار می رفت وجه آن کشور در منطقه بالا می رفت ولی افسوس که جژ همدستی با ظالمین و مستکبرین در کارنامه اش چیز دیگری نیست.
اونایی که منفی میدن واقعا نظرات رو می خونن و بعد منفی میدن!!!!!!!
اینا فقط عین مگس وز وز میکنند و مایه ش یه مگس کشه
زهی خیال باطل تو فکر کردی ایران ویتنام یا عراق یا لیبی یا سوریه است به خدا قسم در یک روز از حمله خودتان پشیمان می شوید
ایران موشکهایی دارد که میتواند امریکا و کل کره زمین را نابود کند بنابر این امریکا رجزخوانی میکند اگر راست میگوید بیاید حمله کند.
جمهوری خواهان فکر می کنند با این سیاست، دور بعد ریاست جمهوری را خواهند برد. در حالیکه من مرده و شما زنده، دور بعد خانم هیلاری کیلینتون رییس جمهور خواهد شد.
حمله کنند بعدش ایران به ارزوش میرسه و بهانه دیگه داره اسراییل رو شخم میزنه با موشک هاش و حمله همه جانبه به اسراییل
مثل اینکه دلتون برای یک طوفان شن دیگه تنگ شده !!!
مضحکها زمانی بود که میگفتین چند روزه تهران رو میگیریم که خداوند در طوفان شن همین کشور عزیز غرقتون کرد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار