بازدید 2480

دیابت و تاثیر آن در کند شدن درمان سوختگی

کد خبر: ۴۹۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 19 April 2015
یک متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه وجود بیماری‌های زمینه‌ای باعث تغییر سیر سوختگی است، تاکید کرد: دیابت بیماری مزمنی است که در ترمیم سوختگی نقش تعیین کننده‌ای دارد و روند درمان را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی ایاز با اشاره به اینکه دیابت بیماری مزمنی است که 3 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند، گفت: گردش خون به علت وجود بیماری دیابت بسیار ضعیف است و در نتیجه بهبود زخم‌ها در این افراد به راحتی صورت نمی‌گیرد، سبب درد و عفونت می‌شود و در بسیاری از موارد به قطع عضو می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: سوختگی به دلیل ماهیت و درمان همزمان آن، نیاز به همکاری تیم تخصصی دارد تا مراقبت‌های درمانی به بهترین نحو اجرا شود. بنابراین وجود یک یا چند بیمارستان در این زمینه لازم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خاطر نشان کرد: سوختگی نیمه ضخیم و بالای 10 درصد از بدن در هر گروه سنی، سوختگی شیمیایی توسط اسید، سوختگی حاصل از برق گرفتگی از جمله رعد و برق، سوختگی با زمینه دیابت و سوختگی با آسیب‌های همراه مانند شکستگی از جمله مواردی است که نیازمند مراجعه سریع به مراکز سوختگی است.

ایاز در ادامه تصریح کرد: در صورت ایجاد سوختگی با آسیب‌های همراه، مراجعه به مراکز تروما پیش از مراکز سوختگی در اولویت است؛ چراکه وجود آسیب‌های همراه مساله حادتری محسوب می‌شود و درصد مرگ را افزایش می‌دهد.

رییس مرکز سوختگی قطب‌الدین شیرازی وجود سوختگی درجه 3 که تمام ضخامت پوست را در بر می‌گیرد را از جمله موارد لزوم مراجعه سریع به مراکز سوختگی دانست و گفت: در سوختگی درجه 3 آسیب تا لایه هیپودرم یا حتی چربی زیر پوست، عضلات یا گاهی تا استخوان‌ها و اعصاب پیشروی می‌کند.

وی افزود: در این حالت، محل سوخته به رنگ سیاه ذغالی، خاکستری یا سیاه درآمده و به دلیل تخریب اعصاب زیرین پوست، اغلب درد نیز وجود ندارد. بنابراین مبتلایان به این نوع سوختگی باید در بیمارستان بستری شوند و تحت مراقبت‌های تخصصی و گاه اعمال جراحی گوناگون با پیوند پوست قرار گیرند.

این متخصص جراحی عمومی در پایان یادآور شد: در صورت سوختگی در مبتلایان به دیابت، در برخی موارد هیچ راه درمانی وجود ندارد و برای انجام هر گونه عمل جراحی ابتدا باید دیابت بیمار کنترل شود تا بیمار بتواند به درمان پاسخ دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل