بازدید 6180
نظر نمایندگان موافق و مخالف استانی شدن انتخابات مجلس دهم؛

حسین زاده نمایندگان ملی‌تر می‌شوند/ بخشایش اردستانی: استانی شدن انتخابات سیاسی کاری است

با استانی شدن انتخابات، بسیاری از فرایند‌ها در آینده تسهیل خواهد شد. در اوضاع کنونی، هر نماینده‌ ‌برای اینکه خودی‌ نشان‌ داده باشد، طرح‌هایی ‌برای منطقه خود ایجاد می‌کند؛ غافل از اینکه شاید مطالعات آمایش سرزمینی‌ مغایر آن خواسته باشد، ولی به هر حال، طرحی را در حوزه ایجاد می‌کند و پس از مدت کوتاهی از اجرا، طرح‌ کامل شکست می‌خورد، ولی در صورتی که استانی شود...
کد خبر: ۴۹۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 19 April 2015
استانی شدن انتخابات به نفع کشور نیستطرح استانی شدن انتخابات مجلس، از قدیمی‌ترین طرح‌های مجلس در دوران پس از انقلاب است. این طرح نخستین بار در مجلس پنجم مطرح ‌و آخرین بار نیز در مجلس هفتم ‌بررسی شد، ولی ‌به دلایل گوناگون در این زمان از دستور جلسه مجلس خارج شد.

به گزارش «تابناک»، به نظر می‌رسد این طرح در مجلس نهم ‌با جدیت بیشتر در حال بررسی است و شواهد نیز نشان می‌دهد، ‌مراحل اولیه ‌کار انجام شده و قرار است در هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم‌گیری شود.

طراحان این طرح بر این اعتقاد هستند که با اجرای این طرح، هر شهرستان نماینده‌ خود را دارد؛ با این تفاوت که نگاه و مطالبات استانی می‌شود. یکی از نکات دیگر طرح، این است که باعث می‌شود دیگر کسی در شهرهای کوچک‌ ایلی و قبیله‌ای رأی نیاورد و مردم به نخبگان و باتجربه‌تر‌ها در استان توجه کنند و این حتما به مقتدر‌تر شدن مجلس می‌انجامد.

نحوه انتخاب نیز به این صورت است که نماینده‌ها در حوزه‌های خود ‌نام‌نویسی می‌کنند، در زمان رأی‌گیری انتخابات در سطح استان برگزار خواهد شد، ولی آرای نماینده‌ای در سطح استان خوانده می‌شود، که موفق به کسب ۱۵ درصد از آرای منطقه خود شده باشد.

عبدالکریم حسین‌زاده، یکی از نمایندگان موافق استانی شدن انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی‌ در گفت‌و‌گو‌ با تابناک در‌باره دلایل خود برای حمایت از این طرح، اظهار داشت: برخی از فرایند‌هایی که باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در هر جامعه‌ای می‌شود، تشکل‌های سیاسی ‌یا تشکیل گروه‌هایی است که با عقل جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند‌.

وی با بیان اینکه تبدیل انتخابات برای استانی شدن، می‌تواند دامنه فعالیت و توسعه سیاسی را بهبود بخشد، گفت: این کار می‌تواند مجلس را درگیر کارهایی کند که سطح بالاتری دارد و در ‌نتیجه خروجی این کار هم ‌کیفیت بالاتری ‌خواهد داشت. همچنین این کار ‌در حوزه قوانین و ‌در حوزه‌های دیگر نمود عینی خواهد یافت.

وی با اشاره به نقش احزاب و حزبی کردن این انتخابات نیز گفت‌: در این حالت همه فعالیت‌ها سازمان‌دهی شده‌تر و و کیفی‌تر خواهد بود که در سطح ملی مطرح می‌شود‌ و نمایندگان نیز بیشتر به صورت ملی به قضایا نگاه خواهند کرد.

نماینده مردم نقده با بیان اینکه‌ طراحان طرح حاضر، مطابقات تطبیقی خوبی با کشور‌های دیگر داشته‌اند، گفت: ‌این کار به مانند دیگر کشور‌ها نیست، ولی بی‌ربط به جاهای دیگر هم نیست. در این انتخابات، ‌نمایندگان مستقیم با رأی مردم انتخاب ‌می‌شوند و هر کاندیدا در‌‌‌ همان شهر خودش ‌نام‌نویسی می‌کند و می‌تواند ۱۵ درصد ‌آرای منطقه خود را کسب کند تا آرای وی در استان ‌شمارش شود.

وی گفت: این گونه نیست که نماینده ‌کاملا رابطه خود را با منطقه‌اش قطع کند. هم‌اکنون بسیاری از نمایندگان مجلس درگیر کارهای‌ اجرایی هستند و از وظایف اصلی خود به ویژه در حوزه نظارت غافل‌اند‌ و فرصتی برای این کار ندارند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس از بسیاری ‌شاخصه‌های توسعه‌ای عقب ما‌نده‌اند، گفت: با استانی شدن انتخابات، بسیاری از فرایند‌ها در آینده تسهیل خواهد شد. در اوضاع کنونی، هر نماینده‌ ‌برای اینکه خودی‌ نشان‌ داده باشد، طرح‌هایی ‌برای منطقه خود ایجاد می‌کند؛ غافل از اینکه شاید مطالعات آمایش سرزمینی‌ مغایر آن خواسته باشد، ولی به هر حال، طرحی را در حوزه ایجاد می‌کند و پس از مدت کوتاهی از اجرا، طرح‌ کامل شکست می‌خورد، ولی در صورتی که استانی شود، دیگر این دیدگاه منطقه‌ای وجود نخواهد داشت و همه به فکر استان خواهند بود.

اما احمد بخشایش اردستانی، دیگر نماینده‌ مخالف ‌با این طرح‌ در گفت‌و‌گو با تابناک درباره دلایل مخالفت خود‌ عنوان داشت: دسترسی مردم در شهرستان‌ها به نمایندگان خود بعد از اجرای این طرح دشوار خواهد شد.

این نماینده همچنین درباره موضع امنیتی نیز گفت: اجرای این طرح مغایر با امنیت ملی است و می‌تواند امنیت ملی یک کشور را به خطر بیندازد. این طرح کاملا سیاسی‌کاری است و ‌برای همین به نفع شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم و مردمی ‌که به دنبال نماینده‌های مردمی بوده ـ و نه به ‌وکیل‌الدوله‌ها ـ‌ نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل