بازدید 1345

کسب ۱۵درصد رای منطقه شرط بررسی آرای استانی نامزدها

کد خبر: ۴۹۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 19 April 2015
عضو کمیسیون شوراهای مجلس کسب ۱۵ درصد رای حوزه های انتخابیه را مجوز بررسی آرای نامزدهای انتخابات در استان در طرح استانی شدن انتخابات خواند و از موافقت وزارت کشور و رئیس مجلس با این طرح خبر داد.

به گزارش مهر؛ دخیل عباس‌زارع‌زاده تفاوت های طرح اولیه استانی شدن انتخابات با طرح مصوب کمیسیون شوراها و سیاست داخلی را تشریح کرد.

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اولیه نمایندگان، حوزه های انتخابیه و علقه نمایندگان به شهرستان ها در نظر گرفته نشده بود و نمایندگان از مرکز جمعیت هر استان رای قاطبه را به‌دست می آوردند بنابراین شهرستان های کوچک از داشتن نماینده محروم می ماندند.

عضو کمیسیون شوراها اظهار داشت: در طرح مصوب کمیسیون ضمن حفظ حوزه های انتخابیه به نوعی انتخابات مجلس را استانی کردیم. بر این اساس، در هر حوزه نامزدها برای کل استان انتخاب می شوند و نامزد انتخابات باید از حوزه انتخابی خود ۱۵ درصد آراء را به‌دست آورد و در این صورت آراء وی در کل استان با سایر نامزدها مقایسه خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین تنها آراء نامزدهایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که ۱۵ درصد آراء حوزه انتخابی خود را به‌دست آورده باشند. پس از آن هر نامزدی که بیشترین آراء را در استان به‌دست آورده باشد، نماینده استان خواهد شد.

عباس‌زارع‌زاده خاطر نشان کرد: بر اساس این مصوبه اگر نامزدی از حوزه انتخابی اش ۱۵ درصد آراء را به‌دست نیاورده باشد، حتی اگر در مرکز جمعیت نیز آراء بالایی داشته باشد، نمی تواند به مجلس راه پیدا کند.

نماینده مردم بافق از نظر موافق وزارت کشور با این طرح خبر داد و گفت: آقای لاریجانی، رئیس مجلس نیز به عنوان یکی از اعضای کمیسیون شوراها با این راهکار برای استانی شدن انتخابات موافق بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل