بازدید 26548
مرور روزنامه‌های یکشنبه سی فروردین؛

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!

دو مقام دولتی با اظهارات روز گذشته خود خبرساز شد‌ند؛ سخنان رئیس‌جمهور در روز ارتش به تیتر بیشتر روزنامه‌ها تبدیل ‌و جهانگیری در جمع اعضای کارگزاران وارد انتخابات مجلس دهم شده است. در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌های اصولگرا، مطالب اصلی خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۴۹۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 19 April 2015
جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!

دو مقام دولتی با اظهارات روز گذشته خود خبرساز شد‌ند؛ سخنان رئیس‌جمهور در روز ارتش به تیتر بیشتر روزنامه‌ها تبدیل ‌و جهانگیری در جمع اعضای کارگزاران وارد انتخابات مجلس دهم شده است. در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌های اصولگرا، مطالب اصلی خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده‌اند.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب و محتوای روزنامه‌های یکشنبه سی فروردین را مرور کنید

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!روزنامه اطلاعات امروز هم یکی از یادداشت‌های خود را به موضوع انتخابات مجلس دهم اختصاص داده است. با غالب شدن اظهارات مقامات دولتی در‌باره نقش پول‌های کثیف در انتخابات ابوالقاسم قاسم‌زاده هم در بخشی از یادداشتی با عنوان «انتخابات سالم و آزاد!» در اطلاعات نوشته: از هم‌اکنون در سال ۹۴، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، برای هر سه قوه، مجریه، مقننه و قضائی و نیز برای شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفته است. نظام مدیریت کلان کشور تلاش دارد تا قانون به‌طور دقیق و فراگیر در انجام انتخابات اجرا و رعایت گردد. در کشورهایی که نظام سیاسی و مدیریتی آن‌ها از طریق انتخابات و آراء مردم شکل می‌گیرد، انتخابات از حساسترین پدیده‌های این جوامع است، که مدام با تصحیح کمبودهای گذشته، قوانین انتخاباتی شعاع گسترد‌ه‌تری پیدا می‌کند و مرحله به مرحله نو می‌گردد. وزیر دادگستری در نشست خبری صدا و سیما بر اهمیت جایگاه انتخابات تأکید کرد و با نگاه به حساسیت دولت‌ها درباره انتخابات، به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گفت: «معمولاً نزدیک شدن کانون‌های ثروت، قدرت و حاکمیت برای تقویت و حفظ یکدیگر، یک روش تاریخی طولانی در ادوار مختلف تاریخی بوده است و موجب شده این موضوع دغدغه مصلحان اجتماعی باشد تا کانون‌های قدرت و ثروت در هم جمع نشود، چرا که این امر سبب خواهد شد علیه منافع ملت‌ها عمل شود. برای مثال یک مؤسسه تحقیقاتی معتبر در انگلستان در هفت، هشت سال گذشته، این موضوع را بررسی کرده است که بیشترین فساد در چه زمینه‌هایی اتفاق می‌افتد که در برآورد و جمع‌بندی خودشان به این نتیجه رسیدند که بیشترین فساد در بحث انتخابات ازجمله انتخابات پارلمان‌هاست.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!اعتراض و هشدار همچنان موضوع سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است. این روزنامه با توجه به سرنوشت عزت الدوری معاون صدام حسین به آل سعود هشدار داده ‌که از سرنوشت وی عبرت بگیرند. مطلب قابل توجه دیگر در این روزنامه گفت‌و‌گویی با قدرت‌الله علیخانی با تیتر «برخی استانداران خارج از سیاست‌های دولت عمل می‌کنند» است که در بخشی از آن علیخانی با انتقاد از عملکرد برخی معاونین امور مجلس وزرای روحانی گفته: برخی از این معاونین افرادی هستند که بدون شک حتی به روحانی نیز رای نداده‌اند و از اساس از دولت قبل به دولت فعلی به ارث رسیده‌اند و به طور مکرر به وزیر القا می‌کنند که چگونه رفتار کند و تصمیم گیرد تا از جانب نماینده مورد مواخذه و سؤال قرار نگیرد و با این کار خود، شان وزیر را زیر سؤال می‌برند. این افراد درد مردم را ندارند بلکه درد بقای خود را دارند لذا تصور می‌کنم وزرا و استاندارانی که به جای عمل به وظایف قانونی خود و نیز پایبندی به گفتمان دولت و وعده‌های رئیس جمهور، حساب خود را از دولت و شخص رئیس‌جمهور محترم در مقابل مخالفان جدا می‌کنند، باید جابجا شوند. چرا که در غیر این صورت خدای نکرده موجب برهم خوردن انسجام دولت خواهند شد.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!جوان در صفحه اول خود، رژه روز گذشته ارتش را مورد توجه قرار داده و در ذیل مطلبی با تیتر « نمايش اس‌300 ايراني در رژه مقتدرانه ارتش» نوشته: اما در جریان این رژه موضوعی که باعث شگفتی بسیاری از حاضران شد، نمایش سامانه موشکی باور ۳۷۳ (اس۳۰۰ ایرانی) و موشک صیاد ۳ بود. سامانه باور ۳۷۳ یک سامانه بومی است که کار ساخت آن از چند سال قبل و پس از بدقولی روس‌ها در واگذاری سامانه موشکی بُرد بلند اس‌۳۰۰ آغاز شد و بنا بر گفته‌های فرماندهان نیروهای مسلح، قرار است در سال جاری عملیاتی شود. «باور ۳۷۳» قابلیت‌هایی مشابه اس‌۳۰۰ روسی دارد و می‌تواند اهداف متخاصم هوایی را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد.

دیگر مطلب مهم جوان به موضوع توافق بانک‌ها بر سر نرخ سود اختصاص دارد. جوان در این باره نوشته: نرخ سود سپرده‌ها ظاهراً با اجازه بزرگان بانكي به كاهش بله (!‌) گفت تا نشان دهد همتي، رئيس بانك ملي نقش كليدي در سيستم بانكي داشته و چرا از بانك سينا به بانك ملي آورده شده است. روز گذشته در حالي كه كسي خبر از كاهش نرخ سود بانكي نداشت و طيب نيا وزير اقتصاد نيز تنها اميدوار به كاهش نرخ سود بانكي بود، ‌همتي خبر از كاهش۲ درصدی نرخ سود سپرده‌ها‌ی یکساله داد هر چند این تصمیم از اول سال و به نقل از ایشان در روز‌ها و رسانه‌های مختلف تکرار شده بود.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!کیهان و وطن امروز اصلی‌ترین مخالفان مذاکرات هسته‌ای، امروز هم سرمقاله‌های خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. کیهان که رژه دیروز ارتش را بدون اشاره به سخنان روحانی در صفحه اول خود آورده، بیشتر صفحه اول خود را به متن تقدیر و گفت و گو با هادی العامری فرمانده سپاه بدر عراق اختصاص داده است. سرمقاله کیهان با تیتر «سه ابهام اصلی در رفع تحریم‌ها» را یاسر جبرائیلی از مسئولان خبرگزاری فارس نوشته است.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!وطن امروز دو مطلب اصلی صفحه اول خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده است. این روزنامه در مطلبی با تیتر «فکت شیب؟!» تلاش خود برای وادار کردن مذاکره‌کنندگان ایرانی به انتشار فکت شیت را ادامه داده ‌و در بخشی از سرمقاله خود با تیتر «اصلاحات ضروری در چارچوب لوزان» به قلم مهدی محمدی نوشته: تیم محترم مذاکره‌کننده هسته‌ای، پس از مذاکرات لوزان، به صراحت گفته است هنوز توافقی امضا نشده و بیانیه لوزان یک متن الزام‌آور نیست. بالا‌تر از آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند اساسا امر قابل اعتنایی در لوزان تولید نشده و بنابراین حتی درباره خوب یا بد بودن آن هم فعلا داوری نمی‌توان کرد. منتها تفاوتی که وجود دارد این است که تیم مذاکره‌کننده، بیانیه لوزان را نقطه شروعی برای نگارش متن توافق نهایی می‌داند در حالی که آنچه از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی بر می‌آید این است که حداقل درباره ۴ موضوع غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، تحریم‌ها و دسترسی‌ها و بازرسی‌های آژانس، تفاهم لوزان فاصله‌ای معنادار از اصول پایه‌ای دارد که تیم مذاکره‌کننده موظف به رعایت آن‌ها در هرگونه تفاهم احتمالی شده بود. در حالی که این فاصله پر نشده، ورود به فاز نگارش متن توافق نهایی، معنایی جز بنا نهادن ساختمان توافق نهایی بر یک شالوده سست ندارد و اگر کار به این شکل پیش برود فردای روز نهم تیر ماه، وضعیت بسیار بد‌تر از فردای مذاکرات لوزان خواهد بود.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!خراسان که تیتر و تصویر صفحه نخست خود را به رژه دیروز ارتش اختصاص داده، امروز هم سرمقاله‌اش با تیتر «دردهايي که با کاهش نرخ سود درمان نمي شود» را با مسائل اقتصادی اختصاص داده است. حبیب نیکجو با توجه به تصمیم دیروز بانک‌ها چهار نکته را دارای اهمیت دانسته است؛

۱) گرچه کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند، هزینه سرمایه گذاری را کاهش دهد اما نباید فراموش کنیم که در کشور ما، سودآوری فعالیت‌های غیرمولد معمولا از فعالیت‌های مولد بیشتر است. در این شرایط، در صورت کاهش نرخ سود بانکی، حاشیه سود فعالیت‌های نامولد نیز افزایش پیدا می‌کند و سبب می‌شود انگیزه جذب تسهیلات از طرف صاحبان مشاغل و فعالیت‌های نامولد نیز افزایش پیدا کند.

۲) مانع دومی که سبب می‌شود اثرگذاری نرخ سود بانکی بر تولید را تحت الشعاع قرار دهد، وجود موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است. این موسسات که به اذعان رئیس کل بانک مرکزی ۱۵ تا ۲۰ درصد نقدینگی کل کشور را در اختیار دارند، با احتمال بالایی به نرخ‌های اعلام شده تن نمی‌دهند.

۳) نکته سومی که در زمینه کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد این است که عده‌ای (غالبا متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک هستند) در مورد اثر کاهش این سود مبالغه می‌کنند.

۴) مطلب چهارمی که در زمینه کاهش نرخ سود مطرح است، زمان عملیاتی شدن این طرح است. سیاست گذار پولی باید زمانی به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کند که از آینده تورم تا حدی اطمینان داشته باشد.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهایی خاص از سخنان دیروز روحانی استقبال کرده‌اند. شرق برای انعکاس سخنان روحانی از تیتر «ارتش مظهر سلامت اداری و اقتصادی است» استفاده کرده است. با توجه به سفر رئیس‌جمهور افغانستان به تهران، شرق چند مطلب را به این کشور اختصاص داده است. شرق به تأثیر عربستان در مناطق شرقی ایران هم توجه کرده است. با انتخاباتی شدن فضای روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کلماتی مانند، تندرو، رادیکال، پایداری و احمدی‌نژاد هم در این روزنامه بیشتر تکرار می‌شود. شرق در دومین روز پیاپی به وضعیت انتخاباتی مشهد پرداخته و یک صفحه از مطالب خود را هم به پرونده‌ای درباره پروین احمدی‌نژاد اختصاص داده است. سرمقاله شرق نیز با توجه به سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران به موضوع پناهجویان اختصاص یافته است.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!شهروند برای انعکاس سخنان روحانی از تیتر «قبولی ارتش در امتحان دوری از بازی‌های سیاسی» استفاده کرده و در شروع مطلبی با تیتر «حمایت مشروط سرلشکر فیروزآبادی از همکاری با آمریکا» هم نوشته است: بعد از ماه‌ها مذاکره فشرده میان وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر مسأله هسته‌ای حالا شرایط به گونه‌ای شده است که مقامات طرفین بی‌تمایل به همکاری در زمینه‌های دیگر نیستند. البته ایران برای این همکاری یک شرط دارد و آن شرط عملکرد منطقی و عقلانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است. هرچند هنوز نکات مبهم و اختلاف برانگیز هم کم نیست اما صحبت‌هایی از جنس سخنان روز گذشته سرلشکر فیروزآبادی را می‌توان به‌عنوان مثبت‌ترین موضعگیری یک مقام بلندپایه نظامی ایران درباره رابطه با آمریکا مورد بررسی قرار داد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هرچند معتقد است آمریکایی‌ها به‌رغم ادعای مبارزه با داعش تاکنون اقدام مثبتی در این‌باره انجام نداده‌اند اما در عین حال این نکته را هم اضافه می‌کند که «اگر آمریکا تمایل به جنگ علیه داعش دارد، کسی مانعشان نیست و می‌تواند در جبهه ضد داعش فعالانه همکاری کند‌».

مصطفی عابدی روزنامه‌نگاری که یادداشت‌هایش به بخش ثابتی از صفحه اول شهروند تبدیل شده است، در دومین مطلب از سری یادداشت‌هایی با تیتر «نتايج ناخواسته سياست‌گذاري نادرست اجتماعی» به موضوع رشد جمعيت پرداخته است. موضوع یادداشت دیروز وی «اشتغال زنان» بود.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!ورود معاون اول روحانی به فعالیت‌های انتخاباتی آن هم در کاخ سعدآباد موضوع مشترک چندین روزنامه اصلاح‌طلب و از جمله روزنامه اعتماد است. نکته مهم، بخشی از سخنان جهانگیری با تیتر «مخالفان دولت تلاش مي كنند نيروهاي معتدل از كانديداتوري رويگردان شوند» است که وی در آن گفته: خبرهايي كه به ما مي رسد اين است كه مخالفان دولت و وزراي پيشين به صورت جدي در اغلب استان ها مشغول فعاليت هاي انتخاباتي شده اند. اين هيچ ايرادي ندارد و حق آنهاست اما متاسفانه روش نامانوسي را در پيش گرفته اند كه اين نه تنها خوب نيست كه مضر منافع ملي است. مخالفان دولت به صورت جدي به دنبال ايجاد نگراني در بين نيروهاي معتدل هستند. تهديدات مختلفي صورت مي گيرد. تلاش مي شود نيروهاي مردمي و معتدل شهرستان ها از كانديداتوري روي گردان شوند. به آنها القا مي شود كه اگر در انتخابات كانديدا شوند يا فعاليت هاي خود را آغاز كنند با آنها برخورد مي شود. اصلاح طلبان و نيروهاي معتدل و حاميان دولت توجه داشته باشند كه نبايد فريب اين جوسازي‌ها را بخورند: بايد مقاومت كرد.

دیگر مطلب مهم اعتماد که در صفحه اول این روزنامه با تیتر «هم عزت داريم، هم مردم شادند توافق را «ذلت» نخوانيم» انعکاس داشته، گفت‌و‌گویی با سیروس ناصری است که در بخشی از آن، این مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای گفته: این مسأله که تفاهم نهایی میان ایران و امریکا یا ایران و ٣+٣ به تایید یا رد کنگره امریکا برسد، در ظاهر کار را دشوار‌تر می‌کند اما من اینجا از منظر منافع ایران صحبت می‌کنم. در طول این مذاکرات امریکایی‌ها همواره مدعی بودند که حوزه اختیارات آن‌ها در مورد رفع تحریم‌ها به آنچه در اختیار رییس جمهور است منحصر می‌شود و ورای آن باید به تایید کنگره برسد و لذا آن را به مراحل بعدی موکول می‌کردند. بر همین اساس موضع رفع تحریم در امریکا در واقع یک وضعیت دو مرحله‌ای بود. در مرحله ابتدایی نوعی تعلیق تحریم‌ها یا Waive و در مراحل بعدی لغو کامل تحریم‌ها زمانی که کنگره مهیای صدور این دستور باشد مدنظر قرار داشت. مذاکره کنندگان ما هم این وضعیت امریکا در خصوص تحریم‌ها را با تعهداتی که ما باید در قالب برنامه جامع مشترک اقدام بدهیم، متوازن کرده بودند. با این دیدگاه از نظر شخصی من این مصوبه در مجموع، منافع آن برای ایران بیش از مضرات آن است چرا که می‌توانیم در مذاکرات آتی به خوبی از این موضوع استفاده کرده و از امریکایی‌ها و اروپایی‌ها مطالبات روشن‌تر و مشخص تری در مورد چگونگی رفع تحریم‌ها داشته باشیم.

پيرمحمد ملازهي کارشناس مسائل افغانستان هم در گفت وگو با اعتماد «امنيت، خشكسالي، مهاجران افغان و مواد مخدر» را ٤ سوژه سفر احمد زي به تهران دانسته است.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!تصویر صفحه نخست آرمان به محمد هاشمی اختصاص دارد که خبر داده «خاطرات جدید هاشمی منتشر‌می‌شود». محسن غرویان نیز مدعی شده ‌که هجمه‌ها به رئیس مجمع تشخیص تا پایان سال ادامه خواهد داشت. آرمان در یادداشتی به قلم جواد جهانگیرزاده با استانی شدن انتخابات مجلس نیز مخالفت کرده است. دیگر یادداشت مهم آرمان با تیتر « ایران و تله روسی!» به قلم داود هرمیداس باوند تغییرات اخیر در سیاست‌های روسیه در قبال ایران را مورد توجه قرار داده که در آن این استاد دانشگاه پس از مرور روابط دو کشور در قرن‌های اخیر نوشته: همه اتفاقات كه توضیح مفصل‌تری دارد، باز هم به نحوی در ماجرای هسته‌ای ایران تكرار شد. مثل وقتی كه در زمان احمدی‌نژاد توجه به كشورهای شرقی بیشتر شده بود و شورای حكام قطعنامه‌ علیه ایران تصویب می‌كرد و روسیه و چین با آن موافقت كردند. در قطعنامه آخر كه مربوط به بازرسی و كنترل اموال ایران بود، روسیه و چین با بازرسی كشتی‌های ایران در آب‌‌های آزاد موافقت كرد. در صورتی که در مورد مشابه، چین با كنترل و بازرسی كشتی‌های كره‌شمالی در آب‌های آزاد مخالف بود. چنین سیاستی از سوی روسیه درمورد كشورهای دیگر مانند اوكراین نیز دیده شده و مسبوق به سابقه است. حالا كه ایران مانند هندوستان یكی از اعضای ناظر در سازمان همكاری‌های شانگهای است، اگر به یكی از اعضای اصلی تبدیل شود و قراردادهای امنیتی خود را با روسیه افزایش دهد، مسلما در ابتكار عمل‌های دیپلماتیك محدود خواهد شد. دامی كه برای هندوستان از سوی روسیه پهن شده بود و هندی‌ها با آگاهی از آن فرار كردند. این در حالی است كه روابط ایران با همه كشورها باید در راستای منافع ملی حفظ شود، اما برای اینكه در چنین موقعیت سرنوشت‌سازی در تله روسیه گرفتار نشویم باید بسیار مراقب باشیم. شتاب در مراوده با روسیه به هر عنوان، خصوصا برقراری قراردادهای خاص می‌تواند به یك اشتباه تاریخی تبدیل شود.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!ابتکار که سخنان رئیس‌جمهور را با تیتر «فتح قلب مردم با رمز دوری از سیاست» بازتاب داده، در صفحه اول خود سرمقاله‌ای با موضوع روابط ایران و عربستان و سه یادداشت با موضوع، پول‌های کثیف، آزمون استخدام دولتی و شرایط معلمان دارد. فؤاد شمس در یادداشت «به وضعیت معیشتی معلمان توجه کنید!» با اشاره به مشکلات و اعتراضات فرهنگیان نوشته: مسأله ریشه‌ای از جایی آغاز می‌شود که آموزش نه به عنوان یک «حق» که به عنوان یک کالا مطرح شده است. کالایی شدن آموزش منجر به تبعات بلندمدت می‌شود. همین الان سطح آموزش همگانی به وضعیت نه چندان مطلوبی رسیده است. به صورتی که درصد کوچکی از مدارس خصوصی با هزینه‌های سرسام آور وجود دارد در طرف مقابل اکثریت بزرگی از دانش آموزان درمدارس دولتی وهمگانی که به دلایل مختلف از جمله تامین نبودن مادی معلمان از کیفیت پایین برخوردارند تحصیل می‌کنند. این امر خودش منجر به شکاف‌های عمیق اجتماعی و طبقاتی در بلند مدت می‌شود. شکافی که اگر تعمیق پیدا کند تبعات جبران ناپذیر اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی خواهد داشت. در حالی که در قانون اساسی تاکید شده است که دولت وظیفه دارد که تمامی شهروندان را تحت پوشش آموزش همگانی و رایگان قرار دهد. اما این روز‌ها شاهد آن هستیم که آموزش و تحصیل تبدیل به یک کالای گران قیمت شده است. به نظر می‌رسد یک نگاه سطحی به خصوصی سازی همه چیز و شیفتگی‌ای که در این زمینه وجود دارد بدون در نظر گرفتن مسائل اساسی همه چیز را قرار است پولی کند. حتی آموزش را!

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!علی پورسلیمان نیز در پایان یادداشتی با تیتر «تاملی بر تحصن اخیر معلمان» در روزنامه قانون در این باره نوشته: معلمان بارها عنوان کرده اند که توسط مسئولان و حتی جامعه دیده نمی شوند و تصور بر این است که این اعتراضات می‌تواند آموزش و پرورش را به «مسأله  روز» تبدیل کند. در اینکه آموزش و پرورش و معلمان جایگاه چندانی در معادلات برنامه ریزان ندارند تردیدی نیست اما لازمه منطقی «دیده شدن» حضور مستمر یا احتمالا «فرسایشی» از طریق فاز «حرکت» نیست. برای دیده شدن در وهله نخست باید معلمان از لاک فرهنگ شفاهی رایج بیرون آمده و با «رسانه» آشتی کنند. حضور مستمر در رسانه‌ها موجب شکل‌گیری یک «هویت صنفی» جهت طراحی یک «نقشه راه» خواهد بود. شکل گیری این هویت صنفی نوعی انسجام و اعتماد را در میان فرهنگیان و معلمان جهت مشارکت در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری فراهم خواهد کرد. در کنار نقش بی‌بدیل «رسانه «نباید از مشارکت در ساختار نظارتی بزرگی چون» مجلس «غافل بود. تشکیل «فراکسیون صنفی معلمان» می‌تواند فرهنگیان و معلمان را در جهت تثبیت جایگاه واقعی معلمان و ایفای نقش اول آموزش و پرورش در فرآیند «توسعه پایدار» یاری دهد.

قانون همچنین به حضور احمدی‌نژاد در مشهد پرداخته و از زبان محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در‌باره «خطر وابستگی دوباره بودجه به نفت پس از لغو تحریم انرژی» گفته: لغو تحریم‌های نفتی برای ایران از آن جهت می‌تواند یک فرصت تلقی شود که بدیهی است پس از حل مناقشه اتمي‌ایران می‌تواند آزادانه برای فروش نفت خود اقدام و موانع پیش روی صادرات و جذب سرمایه گذاری در این صنعت بسیار مهم را حذف کند اما باید به یک واقعیت دیگر هم توجه کنیم، اینکه طی سال‌های گذشته تحریم‌ها موجب نگاه دولت به توان داخلی در صنعت نفت شد. شاید مهم‌ترین مزیت تحریم برای ایران کاهش وابستگی بودجه به نفت بود. زمانی بودجه ایران به طرز چشمگیری به نفت وابسته بود اما حالا حداقل ۳۰ درصد این وابستگی کاهش یافته است. بنابراین باید به نقاط مثبت تحریم‌ها توجه شود که توانسته‌ايم این تهدید‌ها را در این صنعت تبدیل به فرصت کنیم. اگر لغو تحریم‌های نفتی بخواهد دوباره توجه به بهره وری و توجه به تولید داخلی را کاهش دهد به هیچ عنوان نمی‌تواند اتفاق مثبتی باشد. در واقع باید استراتژی مشخصی وجود داشته باشد که در آینده اشتباهات گذشته تکرار نشود؛ به این مفهوم که دوباره نفت را نفروشیم و با پول آن هزینه‌های جاری کشوررا تامین کنیم ویا اینکه دوباره تولید کنندگان داخلی به فراموشی سپرده شوند.

جهانگیری و انتخابات مجلس در سعدآباد! / استقبال سیروس ناصری از دخالت کنگره/ اظهارات خاص رئیس‌جمهور درباره ارتش/ ایران و تله روسی!در پایان هم این که روزنامه دولتی ایران، تیتر اصلی خود را به آمادگی نه شرکت نفتی اروپایی برای بازگشت به ایران اختصاص داده و در سرمقاله خود به قلم محمد ایرانی، وضعیت تجاوز عربستان به یمن را با توجه به سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان مورد بررسی قرار داده است. حسین واله سفیر سابق ایران در الجزایر هم در گفت‌و‌گویی مفصل با ایران گفته است که دعوای داخلی هسته‌ای در ایران به نفع غرب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار