بازدید 27125

دومین حمله؛ قیچی جراحی در پهلوی پرستار

دومین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در سال جدید، این بار در نقطه ای از شرق کشور رخ داد و طی آن پهلوی پرستار مرد با قیچی جراحی، شکافت.
کد خبر: ۴۹۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶ 19 April 2015
دومین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در سال جدید، این بار در نقطه ای از شرق کشور رخ داد و طی آن پهلوی پرستار مرد با قیچی جراحی، شکافت.

به گزارش مهر، حکایت خشونت علیه جامعه پرستاری، هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می کند. اگر تا چندی قبل، خشونت ها از نوع کلامی و فحش و ناسزا از سوی بیمار و همراهان بیمار بود، اما حالا حمله به پرستاران با ابزار بیمارستانی هم به آن اضافه شده است. هنوز یک ماه از سال جدید را پشت سر نگذاشته ایم که دومین حادثه خشونت علیه پرستاران در کشور اتفاق می افتد.

آن طور که احمد نجاتیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران گفته است، در هنگام انتقال یک بیمار بدحال از خواف به سمت مشهد، هنگامی که تیم پزشکی در آمبولانس متوجه وضعیت وخیم بیمار می شود، ناچار او را به نزدیک ترین مرکز درمانی در تربت حیدریه منتقل می کنند. اما بیمار فوت می کند. همراهان بیمار نیز که دنبال آمبولانس در حرکت بوده اند، وقتی به بیمارستان تربت حیدریه می رسند و متوجه فوت بیمارشان می شوند، با عصبانیت به سمت پرستار مرد حمله کرده و او را با قیچی که دم دستشان بود مجروح می کنند.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران، پرستار مرد با انتقال به مرکز درمانی تحت مداوا قرار می گیرد و خطر رفع شده است.

اولین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در ساال جدید، مربوط می شود به روز ۱۲ فروردین در بیمارستان شهید مدرس شهرستان ساوه که در آن حادثه نیز دو پرستار از سوی فردی که برای پانسمان دستش به بیمارستان آمده بود، مورد حمله قرار می گیرند و یکی از پرستاران که دانشجوی پرستاری است از ناحیه ران پا چاقو می خورد.

حالا به فاصله دو هفته از وقوع آن حادثه، دومین حمله به پرستاران در سال ۹۴ اتفاق می افتد و این بار در نقطه ای دیگر از کشور، پرستار مرد تنها به خاطر احساس مسئولیتش و اینکه در صف اول پاسخگویی به بیماران قرار دارد، توسط همراهان بیمار مورد خشونت فیزیکی قرار می گیرد.

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، با عنوان این مطلب که پرستاران در معرض انواع تهدیدها و خشونت های کلامی و فیزیکی قرار دارند، گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۹۰ پرستاران در محیط کار، خشونت های کلامی و ۳۰ درصد آنها خشونت فیزیکی را تجربه کرده اند.

وی با انتقاد از اینکه پرستاران در محیط کاری امنیت لازم را ندارند، افزود: وظیفه تامین امنیت پرسنل بر عهده مدیریت بیمارستان است. ولی متاسفانه در این زمینه کم توجهی می کنند و همین ضعف مدیریتی باعث می شود که پرستاران همواره در معرض خشونت های فیزیکی و کلامی قرار بگیرند.

در همین حال احمد نجاتیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران نیز به خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه خشونت علیه پرستاران وجود دارد و شاید هر ماه حداقل یک خبر درباره حمله به پرستاران می شنویم.

وی با بیان این مطلب که انتظارات از نظام سلامت بالا رفته است، افزود: کمبودهایی در نظام سلامت هست که به پای پرستاری نوشته می شود. زیرا، پرستاران در صف اول پاسخگویی به بیماران و همراهان آنها قرار دارند.

نجاتیان با تاکید بر تقویت سیستم های حفاظتی در مراکز درمانی کشور، گفت: یک زمانی دادن اسپری فلقل و گاز اشک آور به پرستاران مطرح بود، اما این راه حل نیست و باید زیرساخت ها فراهم شود

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین از برخورد قضائی با کسانی که پرستاران را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، به عنوان راهکاری برای مقابله با این قبیل رفتارهای نابهنجار نام برد و افزود: متاسفانه در مواردی از این قبیل حوادث، شاهد هستیم که مسئولان آن مرکز درمانی پیگیر وضعیت پرستار نیستند و گویی دعوای خیابانی بوده است. در حالی که وقتی پرستار در محل کار حاضر است و اتفاقی برای او رخ می دهد، مسئولیت رسیدگی به آن بر عهده مدیریت همان مرکز درمانی و بیمارستان است. البته واحد حقوقی سازمان نظام پرستاری نیز، پیگیر وضعیت پرستاران مضروب است.

در مطالعه ای، پرستاران شاغل در اورژانس بيمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی همدان مورد مطالعه قرار گرفتند که نتايج این مطالعه نشان داد ۹۶ درصد پرستاران در طول دوره کاری خود مورد خشونت قرار گرفته بودند. همچنین، خشونت عليه پرستاران مرد بيشتر از پرستاران زن بوده است. بيشترين عامل خشونت عليه پرستاران، خشونت کلامی بوده و بيشترين علت و عامل محرک بروز خشونت شلوغی و ازدحام در ايستگاه پرستاری بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۴
انتشار یافته: ۳۲
اوضاع بهداشت و درمان را درست کنید خیلی از مشکلات که به تبع آن است حل میشود. طرف عزیزش داره نفس های آخر را میکشد میگویند تا پول واریز نکنی بستری نمیکنیم. این قانونی هست؟ اخلاقی هست؟ اسلامی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
متاسفانه پرستارا یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه هستن. کار واقعا سخت و حقوق پائین
در واقع پولشو یکی دیگه می گیره کتکشو این بندگان خدا می خورن
خشونت اول به صورت کلامی و از طرف پرسنل شروع می شود. بد نیست پرستاران هم در مورد نحوه برخورد با همراهان آموزش لازم را ببینند.
این جانب به عنوان مدیر پرستاری و مامایی یک بیمارستان 314تختخوابی و با بیش از 23 سال سابقه کاری که حد اقل 15 سال آن در بالین بوده است با خشونتهای کلامی و فیزیکی بسیار زیادی مواجه بودهام که باعث رنج و درد بسیاری برای خود و همکارانم شده و میشود ولی متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملی برای رفع تهدیدها صورت نگرفته کمترین کار وجود نگهبان به صورت دایم دراورژانس به صورت 24 ساعته هست که این عمل هم در این بیمارستان از ما دریغ شده است هر چقدر نامه نگاری و پیگیری صورت میپذیرد تاثیری ندارد و مسیولین میگویند سازمان مجوز گرفتن نگهبان را نمیدهد و این یعنی عدم حمایت از قشر پرستار دلم میخواهد پیام من به گوش همه مسیولین برسد تا فکری در این مورد صورت گیرد حتی یک نفر از نیروی انتظامی در این بیمارستان وجود نداردهر روز پرسنل با دلهره و اضطراب به محل کار می آیند و نمیتوانند با تمرکز کافی انجام وظیفه نمایند تا کی باید شاهد بی توجهی از مسئولین باشیم
بخدا پرستارها هم مقصر هستن ...چند ماه قبل زمانی که همسر باردارم رو ساعت 3 نصف شب جهت وضع حمل به بیمارستان...بردم با برخورد ناشایست یکی از پرستاران مواجه شدم ...دلیلش هم این بود که از خواب بیدارش کرده بودیم...
اینا همش نتیجه سریال مهران مدیریه!!!
سریال در حاشیه رو زودتر تعطیل کنید تا جامعه پزشکی از خطر نجات پیدا کنه...
لطفا یکجانبه به قضیه نگاه نکنید. در 90 درصد مواقع بد رفتاری و سهل انگاری که پرستاران به بیمارها میکنند موجب بوجود آمدن مشکلات فیزیکی و روانی جبران ناپذیری برای بیمار و همراهای بیمار میشه
آیا برخورد پرستار با همراه بیمار که مطمئنا در اون لحظه شرایط روحی مناسبی نداشتن مناسب بوده?
عزیزانی که طرف دعوا را میگیرند! مطمئن هستید همه مسائل رو در نظر گرفته اید؟!!
آقا ما تو اداره بوق هستيم هر روز يه ارباب رجوع مياد ترور شخصيت مي كنه!
يه جوري ميگين كه انگار فقط پرستارا در خطرن!
من از اين اتفاقات متاسفم اما سوي ديگر قضيه هم رفتار پرستاران و ساير كادرهاي بيمارستاني است كه در موارد زيادي هيچ نسبتي با اين شغل مقدس ندارد. متاسفانه الان مدتهاست كه در بيمارستانها خبري از سكوت و آرامش نيست و كادر بيمارستاني مخصوصا در شيفت شب براي گذر زمان تمام شب با صداي بلند و بدون رعايت هنجارهاي اجتماعي و درماني در حال خنده و جوك گفتن مي باشند.
مهارتهاي رفتاري و مخصوصا توان آرام كردن و آرامش دادن و تاب آوري و مهارتهاي ده گانه فردي و آموزش مديريت بين فردي به شدت براي اين گروه شغلي احساس مي شود.
البته بنده همين الان روي تخت يك بيمارستان تخصصي هستم
پاسخ ها
مهدی شیروانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
بیماری که روی تخت با موبایلش کار کنه و پیام بده ......مال بیمارستان حاشیست
قطعا مرگ بیمار ربطی به پرستار مربوطه یا تیم پزشکی ندارد و تیم پزشکی همیشه تا آخرین لحظه دنبال نجاتن بیمار هستند ولی از لحاظ روحی روانی اکثرا در ایران ما دچار کمبود شدید و عکسل العمل منفی سریع هستیم و چه بسیار افراد لات و لاابالی در این جامعه ما حضور دارند و با کمترین مرود عکسالعمل حیوانی از خود نشان می دهند و این اولین بار نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود و باید مسئولین اقدامات شدیدی در این زمینه انجام دهند و لی مورد دیگر نیز در بعضی از پرسنل محترم بیمارسستانها وجود دارد انهم بی احترامی های شدید به همراه بیمار و گاها خود بیمار این هم در بیمارستانهای دانشگاهی اتفاق می افتد پزشک ریزیدنتی که با پول و امکانات کشور به اونجا رسیده گاها از خود بیخود میشود و بدترین رفتار را می نماید که ادم عطایش را به لقای همان بیمارستان نموده و مجبور میشود به بیمارستان خصوصی برود یا بعضا بعضی پرستاران علی الخصوص خانمها تحمل خستگی و یا روحیه کار کردن در بیمارستان را ندارند و از لحاظ گفتگوی ادبی با مراجعین در حد صفر صحبت میکنند بنده خودم بارها این مشکل برایم پیش امده بچه ام را بردم بیمارستان .....گوش و حلق بینی دولتی ولی با بد رفتاری پرسنل پرستار دانشگاهی و ریزدنت دانشگاهی از خودم بدم اومد و تودل خودم احساس بدختی خاصی نمودم ولی هیچوقت داینها هم درست نشده و نخواهند شد در دانشگاهای ما در حتی اماکن عمومی مثل مترو و.... به جای اینکه مردم را از لحاظ روحی روانی اماده کنند و یا حتی پوستر های از احترام متقابل گذاشتن بکنند و یا موارد دیگر به حاشیه ها می پردازند انشالله که خیر است.
علتش اینه از بس بیخیال کارشون رو انجام میدن کافی یکبار سر به اورژانس بزنید تا ببینید پرستار تنها چیزی که براشون اهمیت نداره بیماره!!!
چند وقت پیش که به عنوان همراه بیمار در بخش داخلی بیمارستان بودم حدود ساعت 10 شب اتفاق جالبی افتاد بیماری که شیمی درمانی شده بود دچار مشکل بود و پرستار بخش چندین مرتبه درخواست حضور پزشک کرده بود و آن زمان یک خانم دکتر عمومی عمومی به بخش آمده بود با مشاهده وضعیت وخیم بیمار عصبانی شده بود که چرا مزحم ما میشوید مشخص است که ما نمیتوانیم کاری انجام بدهیم و به شما در دوره تحصیل یاد نداده اند مسکن به مریض بدهید پرستار هم اصرار داشت که دستور پزشکی برای بیمار وجود نداشته و با توجه به وضعیت بیمار نمیتوانسته این کار را انجام بدهد مگر با تجویز یک پزشک خانم دکتر هر بار صدایش را بالاتر میبرد و شدید تر و بدتر از قبل توهین میکرد و بد و بیراه میگفت کم کم با دیدن همراهان بیماران که از اتاق ها خارج میشدند خانوم دکتر بلندتر و حق به جانب تر بد وبیراه میگفت که بیسوادید و معلوم نیست به شما چی تدریس میشه و ... و در این بین خانوم پرستار با متانت برخورد میکردند و سعی در آرام کردن فضای بخش داشتند که از همین جا از ایشان تشکر میکنم بخاطر صبر و دلسوزی و وظیفه شناسی شان.
این بر می گردد به بی فرهنگی بعضی افراد وفکر میکنند بیمارشان تحت هرشرایطی که هست جهت زنده ماندنش معجزه ای کنند وفکر میکنند که حالا عزیزشان فوت کرده حق دارند که کسی را مقصر بدانند
بدون شک اکثریت پزشکان بار ها و بارها خشونت و فحاشی و تهدید و ضرب و شتم از سوی بیماران و همراهان آنها را تجربه کرده اند و اکثریت پزشکان آرزو می کنند ای کاش پزشک نشده بودیم
اینها همه به خاطر دید بدی هست که مردم نسبت به جامعه پزشکی و پرستاری پیدا کردند... باید این دید درست بشه... هرچند این دید منفی دلیل نمیشه برای حمله به این قشر...
جدای از بعضی از پرستارها که درصدشون سی به هفتاد هست، متاسفانه باید گفت که بعضی هاشون واقعا بی مسئولیتی می کنن و توجهی به بیمار نمی کنن، دانشجویانی که کارآموز هستند گاهی اوقات دردسر ساز هستند و بیشتر اوقات، آقا ما باید به کی بگیم که بیمار ما موش آزمایشگاهی برای سرم و تزریقات تو بیمارستان نیست، این حق یک بیماره، خود من بیمارستان بودم اومدن سرم بزنن رگ دستمو پاره کردن، بعدش مسئولش پرسید چرا اینطوری شده، گفتن که دستمو تکون دادن، روز روشن و دروغ گفتن، خب نباید این خانم چند تا حرف نادرست بشنوه با این دروغش.
ا ینا همه به خاطر این که کادر درمانی ما تو درساشون فقط علم پزشکی رو یاد میگیرن و بعضا حس مسئولیت توشون دیده نمیشه بله همه میدونن که اونا زیاد دیدن از این صحنه ها اما حال ما رو که ندیدیم و عزیزمون الان درگیره رو باید درک کنن بعضی وقتا اصلا عین خیالشون نیست به نظر من که باید دوره های اموزشی برخورد با همراه و بیمار رو ببین و اگر حالشون خوب نیست نیان سرکار البته اینم بگم تو کشور ما هرجا کار داری همه فکر میکنن اربابتن و جوری باهات برخورد میکنن انگار شما برده شونی
برای اینکه هیچ کس به وظیفه خود عمل نمیکنه نمونه کم کاری پرستاررا خودم ازنزدیک دیدم مریض من خون ریزی داشت پرستار با خون سردی تمام با تلفن همراه خود درحال صحبت و خنده ومزاح بود - دراین مواقع همراهان مریض چقدرباید تحمل کنند.
پرستاران هم باید کمی صبور باشند و بدانند در این موقعتیها چطور برخورد کنند ولی متأسفانه پرستاران بخاطر جوانی و کم تجربگی نمی دانند چطور برخورد کنند و این باعث تشدید عصبانیت فرد مقابل می گردد. به نظر می رسد در حین آموزش علمی باید یک دوره کلاس روانشناسی و کلاس توجیهی برای آنه برگزار گردد. همه تقصیر ها هم گردن همراه بیمار که در اوج عصبانیت و ناراحتی است نیندازید اون عزیزترین عزیز خود را در معرض مرگ می بیند. باید جای اون فرد باشید تا بفهمید که چی می کشد پس یک طرفه قاضی نروید و از هم قشر خود با تعصب کورکورانه طرفداری نکن
باسلام
کاش درمورد بی توجهی،سهل انگاری وگاهی اوقات برخوردهای بسیار بد و زننده کارکنان بیمارستانها هم مطالعه وگزارش تهیه شود تا همه تقصیرها به پای بیماران نوشته نشود
وقتی از یسار و یمین به کادر درمان حمله می کنید و هر روز به بهانه ای اینها رو می زنید نتیجه اش همینه. فکر نکنین دودش فقط تو چشم دکترها می ره
با این حقوق کم و نا امنی چه توقع هایی هم که از این بیچاره ها دارند.
پرستارها زندگی سختی دارن. پرسنل خیلی کم هست، بیمار زیاد، درآمد کم، شغل سخت و پر خطر. متاسفانه اصلا به پرسنل بیمارستانی رسیدگی نمیشه.
پس چرا همش در حد حرفه ؟ چرا فکری برای این قشر زحمت کش در بیمارستانها نمیشود.
من انگشتم بریده بود هیچ پرستاری حاضر ب بخیه نشده بود حالا دارم عوارض دیر بخیه زدن تحمل میکنم
بيمارستانهاي ايران اساسا جاهاي عجيبي هستند در همه ديوارها با خط درشت حقوق پرسنل به بيماران گوشزد مي شود و اساسا از حق و حقوق بيمار هيچ نشانه‌اي نيست معلوم نيست بيمار هم حقي و حقوقي دارد طبيعتا اين وضعيت بيمار و همراهانش را در موضع ضعف قرار داده و به پرخاش و حملات فيزيكي و لفظي منجر مي شود به عبارت ديگر مديريت بيمارستانها با بها دادن غير معقول به پرسنل خود ايجاد مشكل مي‌كنند
مادیات جای حس انسان دوستی و وظیفه گرفته
برای بنده جالب است که قانون مجازات توهین کنندگان به پرسنل بیمارستان ، بصورت نوشتاری در دید عموم گذاشته شده ولی گویا توهین پرسنل به بیماران و بستگان آنها ، هیچگونه مجازاتی ندارد .
خیلی از موارد گزارش نمی شود همین تعطیلات سال جدید برای مداوا رفته بودم اورژانس یه بیمار با قیچی به پرستار حمله کرد و قسمتی از دست پرستار رو مجروح کرد بپلیس مداخله کرد .پرستار اخر کار گذشت کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار